ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ORZEŁ CZY RESZKA POEZJA PIENIĄDZA


HORISCH J.

wydawnictwo: UNIVERSITAS , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 57.60 Twoja cena  54,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Pieniądz i literatura, to właśnie ich wzajemne inklinacje i dzielące je różnice stanowią temat niniejszej książki.

Podtytuł wskazuje, że traktuje ona o "poezji pieniądza", a więc zarówno o literaturze poświęconej tematyce pieniądza, jak i - zgodnie z ambiwalencją genitivus subjectivus i genitivus objectivus - o właściwościach poetyckich, wyróżniających pieniądz i jednocześnie stanowiących dla niego zagrożenie. Jedna z głównych tez brzmi; literatura (nowożytna) odkrywa w pieniądzu swego brata - wrogo do niej nastawionego i niewątpliwie odnoszącego większe sukcesy.

Wynalezienie banknotów stanowi jeden z podstawowych kontekstów dla literatury niemieckiej. Staje się ona wówczas rynkiem zbytu do testowania związków i ograniczeń pieniędzy. Proza, poezja czy dramat,  podobnie jak pieniądze, zajmuje niejednoznaczne miejsce w przestrzeni pomiędzy nadmiarem a inflacją, środkami finansowymi a ich niedoborem. Książka Orzeł czy reszka, wydana po raz pierwszy w 1996 roku, bada status pieniądza w nowoczesnej literaturze niemieckiej. Na przykładach z dramatów Goethego, powieści Gottlefa, poezji Hölderlina, a także posiłkując się wieloma innymi istotnymi dziełami, Jochen Horisch pokazuje, w jaki sposób przecinają się światy literatury i handlu. Autor zakłada, że pieniądze, podobnie jak teksty literackie, są elementem nadmiaru i same w sobie nie posiadają żadnej wartości. Jednocześnie zaś, w przeciwieństwie do niej, są absolutnie konieczne jak ostateczny dylemat w grze orzeł czy reszka. Orzeł czy reszka to oryginalna i fascynująca książka, pełna dowcipnej narracji i wnikliwych obserwacji na temat kultury. Będzie to propozycja dla tego, kto szuka wiedzy o historii pieniądza i jego roli w literaturze. Studenci i wykładowcy kulturoznawstwa, filologii niemieckiej i literatury porównawczej znajdą wiele satysfakcji w lekturze tej niezwykłej pracy jednego z czołowych niemieckich krytyków literackich.

 


SPIS TREŚCI

 

I

UWAGI PROGRAMOWE NA TEMAT POEZJI PIENIĄDZA

 

1. „W tym znaku każdy będzie szczęśliwy”. Problem i temat ontosemiologii monetarnej

2. „Aut prodesse aut delectare” – historia literatury jako historia problemów

 

II

POETYCKA FENOMENOLOGIA PIENIĄDZA

 

1. Czytelność świata i pieniądza

2. Materialna strona pieniądza (oraz literatury)

3. „Dręczenie z oddali”. Urojenia ksobne pieniądza

4. Płeć pieniądza. Mnożenie pieniądza, bogate potomstwo, odsetki od odsetek

Dygresja. Armia, ecclesia i Alma mater. Fraszka o korporacjach

5. Time is money. Czas pieniądza / pieniądz czasu

6. Krytyka poetycka pieniądza. Przyczynek do hermeneutyki braku

 

III

ONTOSEMIOLOGIA PIENIĄDZA

 

1. Ekwiwalencje, obojętności, pierścienie. Streszczenie i przejście

2. Co się liczy? Dlaczego pieniądz jest ważny

3. Pieniądz: symbol, alegoria, fetysz. Marks wespół z Benjaminem i Goethem

4. Cień Schlemihla – cień Nietzschego

5. „Źródło centrum”, czyli: dar pieniądza, dar poezji

6. Dekonstrukcja pieniądza

7. Ruina / ruiny

8. Medialna krew gospodarki narodowej – Klaudiusz Henryk contra Dracula

 

Bibliografia

Indeks nazwisk

Spis ilustracji


416 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024