Postępujący proces globalizacji przyczynia się do rosnącej
współzależności gospodarek narodowych. Stąd też załamanie gospodarcze, jakie
nastąpiło w gospodarce światowej w 2008 r., odnosi się zarówno do szczebla
globalnego, regionalnego, jak i pojedynczego przedsiębiorstwa.
Spowolnienie wzrostu gospodarczego ma miejsce również w Polsce. Dało się
ono odczuć w trojaki sposób, poprzez:
- osłabienie kursu złotego,
- wyraźny spadek dynamiki produkcji oraz
- ograniczenie dostępności akcji kredytowych zarówno wobec kredytobiorców
indywidualnych, jak i instytucjonalnych.
Wskazane wyżej zjawiska, osłabiając kondycje ekonomiczno-finansową wielu
przedsiębiorstw, wymusiły konieczność podejmowania działań ukierunkowanych na
poszukiwanie szans na przetrwanie. Konsekwencją tego jest nie tylko redefinicja celów,
lecz również poszukiwanie nowych koncepcji, metod i instrumentów zarządzania,
szczególnie w obszarze kosztów.
Problemom tym poświęcono niniejsze opracowanie, które z uwagi na szerokie
spektrum zagadnień koncentruje się na:
* zachowaniu i zmianie wartości przedsiębiorstw w okresie dekoniunktury,
* koncepcjach, metodach i instrumentach zarządzania kosztami,
* wpływie dekoniunktury na poziom i strukturę kosztów pracy,
* koncepcjach budowania kapitału klienta
* instrumentach zarządzania ryzykiem w okresie dekoniunktury.
Spis treści:
Wprowadzenie
Część I
Zachowania przedsiębiorstw w okresie dekoniunktury
1. Orientacja międzynarodowa małych i średnich przedsiębiorstw w okresie
dekoniunktury gospodarczej . Renata Sękowska
1.1. MSP z perspektywy pięciu lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej
1.2. Doświadczenia europejskich przedsiębiorstw w drodze do internacjonalizacji w
świetle badań literaturowych
1.3. Determinanty internacjonalizacji MSP
Bibliografia
2. Konsolidacja jako forma ograniczania kosztów przedsiębiorstw w okresie
kryzysu gospodarczego Alina Gorczyńska
2.1. Redukcja kosztów jako szansa na przetrwanie lub rozwój przedsiębiorstw w warunkach
kryzysu gospodarczego
2.2. Możliwości redukcji kosztów w ramach konsolidacji przedsiębiorstw
2.3. Konsolidacja jako forma ograniczania kosztów na przykładzie Mediatel
Bibliografia
3. Zależność krajów rozwijających się od korporacji transnarodowych -
koszty i korzyści - Eric Ambukita
3.1. Korporacja transnarodowa i jej istota
3.2. Motywy i formy międzynarodowej działalności korporacji transnarodowych
3.3. Koszty i korzyści zależności
Bibliografia
Część II
Zarządzanie kosztami w okresie dekoniunktury
1. Zarządzanie kosztami gospodarowania zasobami wiedzy w przedsiębiorstwie
- Jan Ostoj
1.1. Wiedza jako zasób
1.2. Gospodarowanie zasobem wiedzy - alokacja
1.3. Efektywność gospodarowania zasobem wiedzy
Bibliografia
2. Controlling finansowy jako narzędzie zarządzania kosztami
przedsiębiorstwa - Wiesław Janik
2.1. Controlling w budowaniu wartości przedsiębiorstwa
2.2. Istota controllingu finansowego
2.3. Wielopoziomowy rachunek wyników
2.4. Strategiczna karta dokonań
Bibliografia
3. Sposoby redukcji kosztów w warunkach kryzysu gospodarczego - Maria
Sierpińska, Arkadiusz Kustra
3.1. Metody obniżki kosztów w przedsiębiorstwach
3.2. Koszty wynagrodzeń
3.3. Koszty zużycia materiałów, energii i usług obcych
3.4. Koszty finansowe
3.5. Wpływ poziomu przychodów na koszty
Bibliografia
4. Koncepcja systemu doradczego wspomagającego szacowanie kosztów projektów
innowacyjnych - Przemysław Misiurski, Ryszard Knosala
4.1. Pojęcie innowacji
4.2. Istota i rodzaje innowacji
4.3. Koszty generowane przez projekty innowacyjne˙
4.4. Koncepcja systemu doradczego wspomagającego szacowanie kosztów projektów
innowacyjnych
Bibliografia
5. Zarządzanie kosztami w zakładzie opieki zdrowotnej - Bogusław
Jędrzejas
5.1. Koszty w procesie kształtowania świadczeń zdrowotnych
5.2. Rachunek kosztów jako źródło informacji o kosztach ZOZ
5.3. Ewidencja kosztów na potrzeby zarządzania ZOZ
Bibliografia
6. Dylematy związane ze stosowaniem kosztowych metod kalkulacji cen
transferowych Danuta Langer
6.1. Zasada swobody umów a preferowane metody kalkulacji cen transferowych
6.2. Istota metody rozsądnej marży (koszt plus)
6.3. Kosztowe uwarunkowania metody rozsądnej marży (koszt plus )
6.4. Narzut marży brutto w metodzie rozsądnej marży ( koszt plus ) dylematy
Bibliografia
Część III
Wpływ dekoniunktury na poziom i strukturę kosztów pracy
1. Koszty pracy a konkurencyjność gospodarki - Mariusz Zieliński
1.1. Pojęcie kosztów pracy i konkurencyjności
1.2. Składniki kosztów pracy
1.3. Koszty pracy jako wskaźnik konkurencyjności gospodarki
1.4. Analiza kosztów pracy w Polsce na tle wybranych krajów Unii Europejskiej
Bibliografia
2. Koszty pracy a regulacja rynku pracy - Franciszek Grzesiok
2.1. Specyfika nakładów pracy
2.2. Kosztowa funkcja płacy
2.3. Instytucjonalne determinanty kosztów pracy
2.4. Płaca minimalna ekonomiczne i społeczne konsekwencje
2.5. Koszty pracy a problem delokalizacji
Bibliografia
3. Koszty personalne a kapitał intelektualny - Maria Paździor
3.1. Istota kosztów pracy
3.2. Koszty pracy a inwestycja w kapitał ludzki
Bibliografia
4. Wpływ dekoniunktury gospodarczej na zatrudnienie w publicznej służbie
zdrowia - Grażyna Storoniak-Palczak
4.1. Zatrudnieniowe implikacje spadkowej fazy cyklu koniunkturalnego
4.2. Podstawowe modele racjonalizacji zatrudnienia w destabilizacyjnych warunkach
gospodarki
4.3. Ocena poziomu zatrudnienia w publicznej placówce szpitalnej w okresie osłabienia
koniunktury gospodarczej
4.4. Diagnoza stanu według wyników studiów empirycznych
Bibliografia
Część IV
Budowanie kapitału klienta w okresie dekoniunktury
1. Total Productive Maintenance w procesie budowania kapitału klienta - Wiesława
Caputa
1.1. Logika klienta jako podstawa budowania wartości przedsiębiorstwa
1.2. Strategia Kaizen w procesie kreowania kapitału klienta
1.3. tpm w strategii Kaizen
1.4. TPM w praktyce przedsiębiorstw
Bibliografia
2. Koszty budowania lojalności klienta - Danuta Szwajca
2.1. Etapy budowania lojalności klienta
2.2. Koszty pozyskiwania klientów
2.3. Koszty utrzymywania klientów
Bibliografia
3. Proces kształtowania efektywnych relacji z klientami przedsiębiorstwa -
Ewa Stawiarska
3.1. Zbudowanie struktury organizacyjnej opartej na procesach - niezbędne działanie
procesu kształtowania efektywnych relacji z klientami przedsiębiorstwa
3.2. Stworzenie strategii i planów marketingowych nakierowanych na najbardziej zyskowne
segmenty rynku
3.3. Analiza kosztowa utrzymywanych relacji z klientami
3.4. Zakwalifikowanie klientów do "grup zyskowności "
3.5. Stworzenie strategii relacji z wyłonionymi grupami klientów - piąta czynność
procesu kształtowania efektywnych relacji z klientami przedsiębiorstwa
3.6. Działania poprawiające rentowność klientów
Bibliografia
4. Wartość dla właścicieli a wartość dla klienta - metodyka analizy
kosztów - Ewa Kulińska
4.1. Kategoria wartości
4.2. Wartość dla klienta, wartość dla przedsiębiorstwa
4.3. Metodyka analizy kosztów
Bibliografia
Część V
Instrumenty zarządzania ryzykiem w okresie dekoniunktury
1. Analiza dyskryminacji jako metoda oceny ryzyka upadłości przedsiębiorstwa
- Arkadiusz Wawiernia
1.1. Formalne warunki upadłości przedsiębiorstwa
1.2. Wybrane modele upadłości przedsiębiorstwa
1.3. Polskie modele predykcji upadłości przedsiębiorstwa
2. Wpływ koncentracji zasobów finansowych na ryzyko i koszt kapitału w
procesie inwestycyjnym - Aneta Michalak
2.1. Ryzyko wynikające z koncentracji zasobów finansowych - wprowadzenie
2.2. Ryzyko finansowania o skutkach dla kapitałodawcy
2.3. Ryzyko finansowania o skutkach dla kapitałobiorcy˙˙˙
2.4. Ryzyko finansowania o skutkach dla kapitałobiorcy i kapitałodawcy
2.5. Koszt kapitału na tle koncentracji zasobów finansowych w procesie inwestycyjnym
Bibliografia
3. Ubezpieczenia jako metoda restytucji zasobów - Izabela
Jonek-Kowalska, Arkadiusz Wawiernia
3.1. Istota ubezpieczeń
3.2. Różnorodność rozumienia ubezpieczeń
Część VI
Zmiana wartości przedsiębiorstw w okresie dekoniunktury
1. Wpływ kryzysu na strukturę kosztów spółek z indeksu WIG-Spożywczy i
WIG-Budownictwo - Artur Paździor
1.1. Klasyfikacje kosztów
1.2. Zmiany w strukturze kosztów własnych sprzedanych produktów spółek giełdowych z
indeksu WIG-Spożywczy
1.3. Zmiany w strukturze kosztów własnych sprzedanych produktów spółek giełdowych z
indeksu WIG-Budownictwo
Bibliografia
2. Wartość przedsiębiorstwa w warunkach dekoniunktury - Ewa
Jabłońska-Kośmider
2.1. Wartość przedsiębiorstwa
2.2. Kapitał intelektualny jako źródło wartości przedsiębiorstwa
2.3. Kapitał intelektualny w warunkach recesji
Bibliografia
3. Ocena wpływu kryzysu gospodarczego na poziom kosztów i wyniki finansowe
przedsiębiorstw na przykładzie branży paliwowej i telekomunikacyjnej - Izabela
Jonek-Kowalska
3.1. Koszty i wyniki podstawowej działalności przedsiębiorstw - ujęcie teoretyczne
3.2. Recesja a koszty i wyniki finansowe przedsiębiorstw
3.3. Koszty i wyniki finansowe przedsiębiorstw branży paliwowej i telekomunikacyjnej w
dobie kryzysu gospodarczego
Bibliografia
4. Wybrane aspekty wyników finansowych przedsiębiorstw branży odzieżowej w
okresie dekoniunktury - Iwetta Pardela, Paweł Nowodziński
4.1. Istota i elementy wyniku finansowego
4.2. Działalność Próchnik SA
4.3. Analiza struktury i dynamiki danych wpływających na wynik finansowy
przedsiębiorstwa Próchnik SA w latach 2006-2008
4.4. Ocena rentowności działalności spółki Próchnik SA
Bibliografia
300 stron, B5, oprawa miękka