Zarządzanie procesem
odchodzenia pracowników z firmy jest ważnym elementem polityki personalnej, a jego
jakość - sprawdzianem kultury organizacji. Omawiając kwestie zarówno zwalniania
pracowników przez pracodawcę, jak i ich odchodzenia z własnej woli, autorka rozważa
przyczyny i skutki tych zjawisk oraz towarzyszące im problemy i sposoby ich
rozwiązywania. Skupia się na następujących zagadnieniach:
Rozważania teoretyczne
poparte są licznymi przykładami i wynikami badań. Książka jest przydatnym źródłem
wiedzy dla kadry zarządzającej, menedżerów wszystkich szczebli, dyrektorów i
pracowników działów zasobów ludzkich. Zbiór cennych wskazówek znajdą tu również
osoby rozstające się z firmą.
Małgorzata Sidor-Rządkowska -
absolwentka filozofii, doktor nauk społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Pracuje jako
wykładowca zarządzania zasobami ludzkimi na studiach MBA, prowadzonych przez Wyższą
Szkołę Zarządzania w Warszawie, opartych na standardach Oxford Brookes University. We
współpracy z różnymi firmami szkoleniowymi prowadzi szkolenia otwarte oraz in
company dotyczące m.in. rekrutacji i selekcji pracowników, kształtowania systemów
ocen, zarządzania czasem, systemów motywacyjnych, opisów stanowisk pracy w polityce
personalnej firmy. Na łamach prasy specjalistycznej opublikowała wiele artykułów
poświęconych problemom współczesnej polityki personalnej. Autorka książek: Etyczne
aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen
pracowników oraz współautorka pozycji Rozwiązanie stosunku pracy.
Spis treści
Wstęp
CZĘŚĆ I ZARZĄDZANIE
PROCESEM ODCHODZENIA PRACOWNIKÓW Z ORGANIZACJI SPRAWDZIANEM KULTURY ORGANIZACYJNEJ FIRMY
Rozdział 1. Zwalnianie
pracowników a wizerunek przedsiębiorstwa
Firma w oczach byłych
pracowników
Podstawy prawne rozwiązania stosunku pracy
Rozdział 2.Przegląd
najczęściej występujących przyczyn odchodzenia pracowników z przedsiębiorstwa
Zwolnienia spowodowane
przyczynami organizacyjnymi
Zwolnienia spowodowane negatywną oceną pracy
Zwolnienia z inicjatywy pracownika
CZĘŚĆ II GDY DECYZJĘ
PODEJMUJE PRACODAWCA
Rozdział 3.
Restrukturyzacja firmy a redukcja zatrudnienia
Pojęcie restrukturyzacji
Restrukturyzacja zatrudnienia jako nieodzowny element restrukturyzacji przedsiębiorstwa
Przebieg procesu restrukturyzacji zatrudnienia
Znaczenie komunikacji
Pojęcie planu społecznego
Próba podsumowania
Rozdział 4. Redukcja zatrudnienia a dalsze funkcjonowanie firmy
Syndrom "tych, co
przeżyli"
Sposoby przeciwdziałania negatywnym skutkom redukcji
Rozdział 5. Sposoby
przeciwdziałania przerostowi zatrudnienia
Planowanie zatrudnienia
Wprowadzanie elastycznych form zatrudnienia
Rozdział 6. Rozwiązania
alternatywne wobec redukcji zatrudnienia
Zachęcanie do dobrowolnego
odejścia z organizacji połączone z systemem odpraw
Zaproponowanie pracownikom urlopów bezpłatnych (lub częściowo płatnych)
Obniżka wynagrodzeń osób zatrudnionych w firmie
Rozdział 7. Podejmowanie
decyzji dotyczących wyboru osób przeznaczonych do zwolnienia w ramach redukcji
Kryterium stażu pracy
Kryterium społeczne
Kryterium efektywnościowe
Rozdział 8. Przekazywanie
pracownikom informacji o podjętych decyzjach
Utrata zatrudnienia jako
poważny problem psychologiczny
Zasady prowadzenia rozmów ze zwalnianymi pracownikami
Rozdział 9. Outplacement
Czym jest outplacement?
Rodzaje outplacementu
Dlaczego firmy decydują się na zastosowanie outplacementu?
Trudności związane z prowadzeniem programów outplacementu w Polsce
Jak mierzyć efektywność outplacementu?
Rozdział 10. Zwolnienia
spowodowane negatywną oceną pracy
Najczęstsze przyczyny
niewłaściwego wykonywania zadań
Zła organizacja pracy w firmie
Błędy w procesie rekrutacji i selekcji
Trudności przeżywane przez długoletnich pracowników
Zagadnienia, które należy rozważyć przed podjęciem ostatecznej decyzji
Informowanie pracownika o zwolnieniu spowodowanym negatywną oceną pracy
CZĘŚĆ III GDY DECYZJĘ
PODEJMUJE PRACOWNIK
Rozdział 11. Powody
odchodzenia dobrych pracowników z organizacji
Brak realistycznego obrazu
przyszłej pracy
Zatrudnianie osób ze zbyt wysokimi kwalifikacjami
Niewłaściwy przebieg okresu adaptacyjnego
Niesatysfakcjonujący poziom wynagrodzeń
Rozdział 12. Jak zatrzymać
wartościowych pracowników w firmie?
Program działań
długofalowych
Przestrzeganie najważniejszych zasad efektywnego kształtowania systemów motywacyjnych
Tworzenie kafeteryjnych systemów wynagradzania
Stosowanie mniej popularnych, a skutecznych sposobów motywowania
Właściwe kształtowanie polityki szkoleniowej
Prawidłowości związanych z procesem uczenia się osób dorosłych
Właściwy dobór uczestników prowadzonych przez firmę szkoleń
Tworzenie uczącej się organizacji
Stwarzanie pracownikom możliwości awansu
Rozdział 13. Rozmowa z
odchodzącym pracownikiem źródłem informacji o polityce personalnej przedsiębiorstwa
Sygnały świadczące o
zamiarze odejścia
Czy warto nakłaniać pracownika do pozostania?
Zasady prowadzenia tzw. wywiadów końcowych
DODATEK
Rozdział 14. Odejść z
klasą. Kilka słów do rozstających się z firmą pracowników
Rozstanie z pracodawcą jako
naturalny etap życia zawodowego
Jak przewidzieć zwolnienie?
Wskazówki dla odchodzących
Bibliografia
199 stron