ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   2 egz. / 94.40 89,68   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZWOLNIENIA PRACOWNIKÓW A POLITYKA PERSONALNA FIRMY


SIDOR-RZĄDKOWSKA M.

wydawnictwo: OFICYNA EKONOMICZNA , rok wydania 2003, wydanie I

cena netto: 70.90 Twoja cena  67,36 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zarządzanie procesem odchodzenia pracowników z firmy jest ważnym elementem polityki personalnej, a jego jakość - sprawdzianem kultury organizacji. Omawiając kwestie zarówno zwalniania pracowników przez pracodawcę, jak i ich odchodzenia z własnej woli, autorka rozważa przyczyny i skutki tych zjawisk oraz towarzyszące im problemy i sposoby ich rozwiązywania. Skupia się na następujących zagadnieniach:

Rozważania teoretyczne poparte są licznymi przykładami i wynikami badań. Książka jest przydatnym źródłem wiedzy dla kadry zarządzającej, menedżerów wszystkich szczebli, dyrektorów i pracowników działów zasobów ludzkich. Zbiór cennych wskazówek znajdą tu również osoby rozstające się z firmą.


Małgorzata Sidor-Rządkowska - absolwentka filozofii, doktor nauk społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Pracuje jako wykładowca zarządzania zasobami ludzkimi na studiach MBA, prowadzonych przez Wyższą Szkołę Zarządzania w Warszawie, opartych na standardach Oxford Brookes University. We współpracy z różnymi firmami szkoleniowymi prowadzi szkolenia otwarte oraz in company dotyczące m.in. rekrutacji i selekcji pracowników, kształtowania systemów ocen, zarządzania czasem, systemów motywacyjnych, opisów stanowisk pracy w polityce personalnej firmy. Na łamach prasy specjalistycznej opublikowała wiele artykułów poświęconych problemom współczesnej polityki personalnej. Autorka książek: Etyczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników oraz współautorka pozycji Rozwiązanie stosunku pracy.


Spis treści

Wstęp

CZĘŚĆ I ZARZĄDZANIE PROCESEM ODCHODZENIA PRACOWNIKÓW Z ORGANIZACJI SPRAWDZIANEM KULTURY ORGANIZACYJNEJ FIRMY

Rozdział 1. Zwalnianie pracowników a wizerunek przedsiębiorstwa

Firma w oczach byłych pracowników
Podstawy prawne rozwiązania stosunku pracy

Rozdział 2.Przegląd najczęściej występujących przyczyn odchodzenia pracowników z przedsiębiorstwa

Zwolnienia spowodowane przyczynami organizacyjnymi
Zwolnienia spowodowane negatywną oceną pracy
Zwolnienia z inicjatywy pracownika

CZĘŚĆ II GDY DECYZJĘ PODEJMUJE PRACODAWCA

Rozdział 3. Restrukturyzacja firmy a redukcja zatrudnienia

Pojęcie restrukturyzacji
Restrukturyzacja zatrudnienia jako nieodzowny element restrukturyzacji przedsiębiorstwa
Przebieg procesu restrukturyzacji zatrudnienia
Znaczenie komunikacji
Pojęcie planu społecznego
Próba podsumowania

Rozdział 4. Redukcja zatrudnienia a dalsze funkcjonowanie firmy

Syndrom "tych, co przeżyli"
Sposoby przeciwdziałania negatywnym skutkom redukcji

Rozdział 5. Sposoby przeciwdziałania przerostowi zatrudnienia

Planowanie zatrudnienia
Wprowadzanie elastycznych form zatrudnienia

Rozdział 6. Rozwiązania alternatywne wobec redukcji zatrudnienia

Zachęcanie do dobrowolnego odejścia z organizacji połączone z systemem odpraw
Zaproponowanie pracownikom urlopów bezpłatnych (lub częściowo płatnych)
Obniżka wynagrodzeń osób zatrudnionych w firmie

Rozdział 7. Podejmowanie decyzji dotyczących wyboru osób przeznaczonych do zwolnienia w ramach redukcji

Kryterium stażu pracy
Kryterium społeczne
Kryterium efektywnościowe

Rozdział 8. Przekazywanie pracownikom informacji o podjętych decyzjach

Utrata zatrudnienia jako poważny problem psychologiczny
Zasady prowadzenia rozmów ze zwalnianymi pracownikami

Rozdział 9. Outplacement

Czym jest outplacement?
Rodzaje outplacementu
Dlaczego firmy decydują się na zastosowanie outplacementu?
Trudności związane z prowadzeniem programów outplacementu w Polsce
Jak mierzyć efektywność outplacementu?

Rozdział 10. Zwolnienia spowodowane negatywną oceną pracy

Najczęstsze przyczyny niewłaściwego wykonywania zadań
Zła organizacja pracy w firmie
Błędy w procesie rekrutacji i selekcji
Trudności przeżywane przez długoletnich pracowników
Zagadnienia, które należy rozważyć przed podjęciem ostatecznej decyzji
Informowanie pracownika o zwolnieniu spowodowanym negatywną oceną pracy

CZĘŚĆ III GDY DECYZJĘ PODEJMUJE PRACOWNIK

Rozdział 11. Powody odchodzenia dobrych pracowników z organizacji

Brak realistycznego obrazu przyszłej pracy
Zatrudnianie osób ze zbyt wysokimi kwalifikacjami
Niewłaściwy przebieg okresu adaptacyjnego
Niesatysfakcjonujący poziom wynagrodzeń

Rozdział 12. Jak zatrzymać wartościowych pracowników w firmie?

Program działań długofalowych
Przestrzeganie najważniejszych zasad efektywnego kształtowania systemów motywacyjnych
Tworzenie kafeteryjnych systemów wynagradzania
Stosowanie mniej popularnych, a skutecznych sposobów motywowania
Właściwe kształtowanie polityki szkoleniowej
Prawidłowości związanych z procesem uczenia się osób dorosłych
Właściwy dobór uczestników prowadzonych przez firmę szkoleń
Tworzenie uczącej się organizacji
Stwarzanie pracownikom możliwości awansu

Rozdział 13. Rozmowa z odchodzącym pracownikiem źródłem informacji o polityce personalnej przedsiębiorstwa

Sygnały świadczące o zamiarze odejścia
Czy warto nakłaniać pracownika do pozostania?
Zasady prowadzenia tzw. wywiadów końcowych

DODATEK

Rozdział 14. Odejść z klasą. Kilka słów do rozstających się z firmą pracowników

Rozstanie z pracodawcą jako naturalny etap życia zawodowego
Jak przewidzieć zwolnienie?
Wskazówki dla odchodzących

Bibliografia

199 stron

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2025