Książka kierowana jest do pracowników działów personalnych, menedżerów ds.
personalnych, do kadry kierowniczej przedsiębiorstw, jak i studentów na kierunku
Zarządzanie zasobami ludzkimi i ich wykładowów.
Konkurowanie przez jakość było od dawna jedną z uznanych strategii uzyskiwania
trwałej przewagi konkurencyjnej na rynku. Wmiarę rozwoju globalizacji rynku i
intensyfikacji konkurencji, kwestia jakości w tym kształtowania jakości zasobów
ludzkich nabiera coraz większego znaczenia w walce konkurencyjnej, a przede wszystkim w
tworzeniu potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz w wycenie jego wartości na
rynku. Przedmiotem analizy recenzowanej książki jest problematyka zarządzania
jakością zasobów ludzkich oraz problematyka ekonomiki jakości zasobów ludzkich.
Problemy te, niejako z istoty wchodzą w zakres kwalitologii, interdyscyplinarnej
dziedziny wiedzy, zajmującej się wszystkimi aspektami, całokształtem zagadnień
jakości, stąd tytuł "W stronę kwalitologii zasobów ludzkich". Autorka
książki słusznie zakłada, że stan rozwoju dyscyplin: zarządzanie zasobami ludzkimi i
zarządzanie jakością stwarza wystarczające podstawy do wzajemnego transferu
osiągnięć teoretycznych i najlepszych praktyk, z uwzględnieniem specyfiki każdej z
dyscyplin.
Dr hab. Mirosława Rybak,
prof. nadzw. i wieloletni wykładowca w Katedrze Gospodarowania Zasobami Pracy w Szkole
Głównej Handlowej w Warszawie
Prof. dr hab. Anna Lipka - absolwentka Uniwersytetu Technicznego w
Dreźnie. Stypendystka Deutscher Akademischer Austauschdienst (Uniwersytet w Trewirze). Od
ponad dwudziestu lat wykładowca na Wydziale Ekonomii Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
Opublikowała dotychczas osiem książek, m. in.: Marketing stanowisk pracy
(1998), Strategie personalne firmy (2000), Logistyka personalna. Temporalne,
kosztowe i jakościowe aspekty zarządzania zasobami ludzkimi (2001), Ryzyko
personalne. Szanse i zagrożenia zarządzania zasobami ludzkimi (2002), Współdziałanie.
Zmierzch rywalizacji pracowników? Pro- i antyrywalizacyjne narzędzia personalne
(2004).
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. JAKOŚĆ ZASOBÓW LUDZKICH ORGANIZACJI A ROZWÓJ NAUKI O
ZARZĄDZANIU I WSPÓŁCZESNE REALIA EKONOMICZNO-SPOŁECZNE
1.1. Wątki kwalitologiczne w ewolucji funkcji personalnej
1.2. Miejsce jakości zasobów ludzkich w tradycyjnych systemach zarządzania jakością i
w TQM
1.3. Jakość a wartość zasobów ludzkich
1.4. Jakość zasobów ludzkich jako determinanta konkurencyjności przedsiębiorstw
1.5. Wychodzenie z kryzysu a zasoby ludzkie i ich jakość
1.6. Globalizacja a jakość zasobów ludzkich
1.7. Rola jakości zasobów ludzkich w zarządzaniu przedsiębiorstwem przyszłości
Zadania
Rozdział 2. INTERPRETACJE I MOŻLIWOŚCI OPERACJONALIZACJI POJĘCIA JAKOŚCI
ZASOBÓW LUDZKICH ORGANIZACJI
2.1. Kontekst stosowania pojęcia jakości zasobów ludzkich w literaturze przedmiotu.
Pojęcia pokrewne
2.2. Definicje jakości zasobów ludzkich sformułowane na bazie uniwersalnych pojęć
2.3. Atrybuty zasobów ludzkich wysokiej jakości
2.4. Elementarne składniki konstyuujące jakości cząstkowe
2.5. Jakości cząstkowe a jakość w wymiarze syntetycznym
2.6. Strategiczne determinanty interpretacji jakości zasobów ludzkich
2.7. Kulturowe determinanty interpretacji jakości zasobów ludzkich
2.8. Psychologiczne wartościowanie jakości i poziomy jakości zasobów ludzkich
organizacji
Zadanie
Rozdział 3. WYBRANE METODY DIAGNOZY JAKOŚCI ZASOBÓW LUDZKICH ORGANIZACJI
3.1. Akceptacja potrzeby diagnozy
3.2. Typologia metod analizy i oceny
3.3. Przeglądy jakości zasobów ludzkich
3.4. Usytuowanie zasobów ludzkich w łańcuchu jakości
3.5. Identyfikacja luki jakościowej
3.6. Określanie tempa erozji kwalifikacji pracowników
3.7. Analiza zaufania w organizacji
3.8. Ustalanie zmian w lojalności pracowników
3.9. Możliwości i bariery stosowania analizy kwalitonomicznej
Zadanie
Rozdział 4. DROGI I GRANICE KSZTAŁTOWANIA JAKOŚCI ZASOBÓW LUDZKICH
ORGANIZACJI
4.1. Jakość zarządzania zasobami ludzkimi a jakość zasobów ludzkich
4.2. Typologia instrumentów kształtowania jakości zasobów ludzkich
4.3. Polityka rekrutacyjno-derekrutacyjna
4.4. Inwestowanie w pracowników
4.5. Motywowanie a jakość zasobów ludzkich
4.6. Kształtowanie zaufania
4.7. Kreowanie lojalności
4.8. Kształtowanie klimatu kreatywności
4.9. Stymulowanie przedsiębiorczości
4.10. Zmiany w strukturze załogi według wieku a procesy kształtowania jakości zasobów
ludzkich
4.11. Rola realokacji pracowników w kreowaniu jakości zasobów ludzkich
4.12. Zarządzanie wiedzą a jakość zasobów ludzkich
4.13. Cykl rozwoju rynkowego firmy a dobór instrumentów kształtowania jakości zasobów
ludzkich
4.14. Controlling pozyskiwania i utrzymywania zasobów ludzkich o wysokiej jakości
Zadania
Zakończenie
Literatura
Spis rysunków
Spis tablic
220 stron, B5, miękka oprawa