Książka stanowi syntezę wiedzy ostatnich kilkudziesięciu lat na temat
kierownika i jego pracy. Wykorzystano klasyczne koncepcje badania kierownika (teoria cech,
teoria zachowań, teoria sytuacyjna i teoria interakcyjna) do zaprezentowania sposobu
oceny efektywności pracy kierownika oraz do usprawnienia działań zespołów
zarządzających organizacjami w sytuacjach trudnych. Na podstawie dociekań
najwybitniejszych teoretyków i praktyków o uznanym autorytecie światowym, zaproponowano
gotowe do zaaplikowania rozwiązania w polskiej formacji gospodarczej.
Głównym adresatem książki są kierownicy, których autor traktuje w sposób
nietypowy - jako badaczy, chcących doskonalić swój warsztat pracy nie tylko poprzez
studiowanie pozycji naukowych, pomocnych w rozwijaniu umiejętności technicznych, ale
także umiejętności psychologiczno-społecznych. Praca ta może stanowić także
materiał źródłowy dla studentów różnych kierunków nauk społecznych: organizacji i
zarządzania, psychologii, pedagogiki, socjologii, ekonomii oraz nauk politycznych.
Spis treści:
Wstęp
1. Charakterystyka nauki o kierowaniu
1.1. Przedmiot nauki o kierowaniu
1.2. Zapotrzebowanie społeczne na wyodrębnienie się nauki o kierowaniu
1.3. Kierunek rozwoju nauki o kierowaniu
1.4. Metodologiczne problemy nauki o kierowaniu
2. Metody badania zachowania się człowieka w organizacji
2.1. Metody badań
2.2. Badanie motywacji do pracy
2.3. Analiza psychologiczna procesu pracy
3. Podwładny jako element układu człowiek-organizacja
3.1. Problemy doboru zawodowego
3.2. Psychologiczne podstawy szkolenia w organizacji
3.3. Czynniki psychologiczne wydajności pracy
4. Osobowościowe uwarunkowania kierowania
4.1. Istota kierowania
4.2. Poszukiwanie cech kierowniczych
4.3. Styl jako funkcja nastawienia
5. Kierowanie w stresie
5.1. Stres w pracy kierownika
5.2. Mechanizmy obronne
5.3. Kierownik w sytuacji stresowej
6. Sytuacyjne determinanty kierowania
6.1. Główne koncepcje sytuacyjne
6.2. Rola autorytetu w sytuacji kierownika
6.3. Skala oceny pragmatyzmu
7. Koncepcje grupowo-środowiskowe
7.1. Społeczne środowisko kierownika
7.2. Potrzeby w życiu kierownika
7.3. Indywidualistyczne teorie motywacji
8. Interakcyjna koncepcja efektywności kierowania. Podejście pragmatyczne
8.1. Problemy w badaniach zachowań kierowniczych
8.2. Geneza modelu interakcyjnego
8.3. Czynniki wpływające na skuteczność kierowania
8.4. Charakterystyka efektywnego zespołu
8.5. Warunkowy model efektywnego kierowania ludźmi (wedłu f. Fiedlera)
9. Intuicja w organizacji
9.1. Intuicja w podejmowaniu decyzji
9.2. Procedura badania intuicyjności
9.3. Pomiar intuicji
9.4. Interpretacja Kwestionariusza SIM
10. Trening kierowniczy
10.1. Cele i zasady Treningu Kierowniczego
10.2. Proces Treningu Kierowniczego
10.3. Ocena metody Treningu Kierowniczego
Zakończenie
Spis literatury
340 stron, B5, miękka okładka