Opracowanie jest pierwszą w Polsce próbą przedstawienia problematyki
zarządzania zasobami ludzkimi w sektorze turystycznym.
Jego celem jest dostarczenie podstawowej wiedzy na temat istoty procesu
zarządzania zasobami ludzkimi i znaczenia poszczególnych jego instrumentów w
działalności przedsiębiorstw turystycznych. Autorka charakteryzuje zatrudnienie w
sektorze turystycznym oraz omawia problematykę rekrutacji i selekcji pracowników,
szkoleń, motywowania i oceniania pracowników, a także identyfikowania i zaspokajania
ich potrzeb zawodowych.
W pracy wskazano na możliwość wykorzystania omówionych metod i narzędzi w praktyce
organizacyjnej. Dlatego, poza prezentacją podstawowych zagadnień teoretycznych, znaczne
miejsce zajmują studia przypadków i przykłady praktycznego zastosowania poszczególnych
instrumentów zarządzania zasobami ludzkimi.
Książka jest adresowana do studentów uczelni ekonomicznych kształcących się w
specjalnościach związanych z szeroko rozumianą gospodarką turystyczną, a także do
przedstawicieli branży turystycznej, kadry menedżerskiej i pracowników biur podróży,
hoteli, placówek gastronomicznych.
Anna Tokarz - jest adiunktem w Katedrze Zarządzania Turystyką na
Wydziale Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego. Prowadzi wykłady z
przedmiotów: zarządzanie zasobami ludzkimi w turystyce, marketing usług turystycznych,
badania rynku turystycznego. Jest autorką lub współautorką publikacji z zakresu
gospodarki turystycznej, m.in.: Ekonomika turystyki (2007), Marketing usług turystycznych
(2006), Obsługa ruchu turystycznego (2006), Badanie rynku turystycznego (2005), Ekonomika
usług (2003), a także ponad 60 artykułów naukowych i referatów. Opracowała
problematykę zarządzania kadrami w publikacji zbiorowej Hotelarstwo pod redakcją A.
Panasiuka i D. Szostaka, (PWN, Warszawa 2008).
Spis treści:
Wstęp
ROZDZIAŁ I. TEORETYCZNE ASPEKTY ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI W SEKTORZE
TURYSTYCZNYM
1.1. Tendencje w zarządzaniu ludźmi
1.2. Istota zarządzania zasobami ludzkimi
1.3. Cele zarządzania zasobami ludzkimi
1.4. Adresaci działań z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i ich potrzeby
ROZDZIAŁ II. SEKTOR TURYSTYCZNY JAKO OBSZAR ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI
2.1. Turystyka jako sektor gospodarki
2.2. Pracodawcy w sektorze turystycznym
2.3. Zatrudnienie w sektorze turystycznym
2.4. Praca jako czynnik produkcji w sektorze turystycznym
ROZDZIAŁ III. REKRUTACJA CZYLI POZYSKIWANIE KANDYDATÓW DO PRACY W SEKTORZE
TURYSTYCZNYM
3.1.Przygotowanie procesu rekrutacji w przedsiębiorstwach turystycznych
3.1.1. Diagnoza potrzeb personalnych
3.1.2. Opis stanowiska pracy
3.1.3. Profil kandydata
3.2. Wybór strategii rekrutacyjnej- rekrutacja wewnętrzna lub zewnętrzna
3.3. Metody rekrutacji
3.3.1. Ogłoszenia prasowe
3.3.2. Rekrutacja internetowa
3.3.3. Poszukiwanie bezpośrednie
ROZDZIAŁ IV. TECHNIKI SELEKCJI KANDYDATÓW DO PRACY W SEKTORZE TURYSTYCZNYM
4.1. Selekcja na podstawie aplikacji
4.2. Rozmowa kwalifikacyjna
4.3. Testy psychologiczne
4.4. Assesment center
ROZDZIAŁ V. POZOSTAŁE INSTRUMENTY ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI W SEKTORZE
TURYSTYCZNYM
5.1. Motywowanie pracowników
5.2. Szkolenia jako narzędzie rozwoju pracowników i przedsiębiorstwa turystycznego
5.3. Ocenianie pracowników
Zakończenie
130 stron, B5, miękka oprawa