Celem pracy jest:
1. Krytyczna analiza teorii kompetencji i zarządzania kompetencjami
prowadząca do rozstrzygnięcia dylematów i sprzeczności definicyjnych oraz
terminologicznych.
Ustalenie relacji problematyki kompetencji do teorii kapitału ludzkiego,
kapitału intelektualnego, zarządzania wiedzą oraz zarządzania talentami. Synteza i
porządkowanie dorobku nauk o zarządzaniu w zakresie zarządzania kompetencjami i
kompetencyjnych systemów motywowania.
2. Próba stworzenia modelu kompetencyjnego systemu motywowania
syntetyzującego teorie motywowania, w tym zintegrowany model motywacji.
Opracowanie autorskiego modelu kompetencyjnego systemu motywowania
uwzględniającego wzajemne oddziaływanie kompetencji pracowników i strategii
organizacji.
3. Konfrontacja teorii z praktyką - analiza uwarunkowań, przebiegu i
skutków wykorzystania metod właściwych dla zarządzania kompetencjami w praktyce
zarządzania zasobami ludzkimi wybranych przedsiębiorstw (studium przypadków).
Diagnoza mocnych i słabych stron systemów ZKZ w badanych organizacjach,
analiza porównawcza.
Praca stanowi interesujący przyczynek do problematyki zarządzania personelem w
nowoczesnym przedsiębiorstwie, łącząc zagadnienia budowy, rozwoju i wykorzystania
kompetencji zawodowych z procesami motywowania pracowników. Poruszana w pracy tematyka
jest istotna z punktu widzenia wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników w
działalności innowacyjnej oraz do budowy przewagi konkurencyjnej.
Prof. dr hab. Andrzej Tubielewicz
Recenzowane opracowanie jest głosem w dyskusji poznawczej, jaka toczy się w Polsce od
kilku lat w ramach nauk o zarządzaniu na temat zarządzania kompetencjami zawodowymi.
Uważam książkę za ciekawą, pożyteczną, porządkującą i wnoszącą nowe wątki
poznawcze do ważnego obszaru zarządzania kompetencjami zawodowymi ze szczególnym
uwzględnieniem procesów motywacyjnych. Jej konstrukcja jest przejrzysta, a treść
przedstawiona w sposób przystępny dla Czytelnika.
Prof. dr hab. Zbigniew Dworzecki
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Istota kompetencji zawodowych
1.1. Koncepcja kompetencji zawodowych jako wynik ewolucji teorii zarządzania
1.2. Definicje kompetencji - dylematy terminologiczne
1.3. Rodzaje kompetencji, ich grupowanie
1.4. Kompetencje a kapitał ludzki i intelektualny
Rozdział 2. Zarządzanie kompetencjami w organizacjach
2.1. Istota, poziomy i cele zarządzania kompetencjami
2.2. Wdrażania systemów zarządzania kompetencjami zawodowymi
2.3. Zarządzanie kompetencjami w teorii i praktyce zarządzania wiedzą
2.4. Zarządzanie kompetencjami a zarządzanie talentami
Rozdział 3. Problematyka kompetencji w teoriach motywowania pracowników
3.1. Kompetencje w teoriach treści
3.2. Kompetencje w teoriach procesu
3.3. Kompetencje w zintegrowanych modelach motywowania
Rozdział 4. Motywacyjny wymiar procesów kadrowych opartych na ZKZ
4.1. Zarządzanie kompetencjami na etapie rekrutacji pracowników
4.2. Motywacyjność kompetencyjnych systemów oceniania
4.3. Motywowanie przez rozwój - miejsce zarządzania kompetencjami w planowaniu karier
Rozdział 5. Wynagradzanie pracowników w procesie zarządzania kompetencjami
5.1. Płaca, jej funkcje
5.2. Składniki wynagradzania, formy płac
5.3. Zarządzanie kompetencjami a wartościowanie pracy i szeregowanie stanowisk
5.4. Efektywność a kompetencje - systemy wynagrodzeń na bazie ZKZ
Rozdział 6. Modelowanie systemu zarządzania kompetencjami
6.1. Modele w ekonomii i w naukach o zarządzaniu
6.2. Modele pracownika i menedżera
6.3. Dynamiczny model motywacyjnego systemu zarządzania kompetencjami
Rozdział 7. Motywowanie w systemie zarządzania kompetencjami zawodowymi -
studium przypadków
7.1. Firma Chemiczna Dwory SA - wielofunkcyjny model zarządzania kompetencjami
7.2. Grupa Generali Polska - kompetencje w systemie wynagradzania
7.3. Coca-Cola Hellenic Bottling Company - kompetencyjny model budowania zasobów
rezerwowej kadry kierowniczej
7.4. Analiza porównawcza i modelowa
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Wykaz skrótów
294 strony, B5, miękka oprawa