Monografia stanowi opracowanie z zakresu zwiększania skuteczności
działań firm funkcjonujących w łańcuchu dostaw.
Przedstawia zarządzanie ryzykiem jako narzędzie determinujące ciągłość
prowadzonych przez przedsiębiorstwa procesów operacyjnych. Opracowanie wprowadza w
tematykę partnerstwa na rynku B2B, wskazując na zagrożenia pojawiające się podczas
współpracy, w tym również w wyniku korzystania z outsourcingu i offshoringu.
W monografii opisano ilościowe oraz jakościowe metody i techniki służące do oceny
ryzyka pojawiającego się w relacjach dostawca-odbiorca. Wskazano także narzędzia
ograniczające tego typu ryzyko, w tym wymagania systemów zarządzania opartych na
międzynarodowych standardach zarządzania (m.in. jakością, środowiskiem,
bezpieczeństwem), koncepcję Six Sigma oraz elementy Toyota Production System (Kaizen,
5S/TPM).
W publikacji zaprezentowano bazującą na najlepszych praktykach, modelową koncepcję
zarządzania ryzykiem na rynku B2B, która mogłaby być wykorzystana przez firmy chcące
skutecznie zarządzać procesami przepływu w łańcuchu dostaw.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Istota zarządzania ryzykiem
1.1. Definicja i rodzaje zagrożeń
1.2. Pojęcie i klasyfikacja ryzyka
1.3. Proces zarządzania ryzykiem
1.3.1. Elementy oceny ryzyka
1.3.2. Metody i techniki wykorzystywane w ramach oceny ryzyka
1.3.3. Metody sterowania ryzykiem
1.3.4. Kontrola i monitoring ryzyka
1.4. Ryzyko a bezpieczeństwo
Rozdział 2. Relacje w łańcuchu dostaw
2.1. Koncepcja zarządzania łańcuchem dostaw
2.2. Istota relacji dostawca-odbiorca na rynku B2B
2.3. Proces zakupu na rynku B2B
2.4. Zarządzanie relacjami z klientami
2.5. Komunikacja w relacjach dostawca-odbiorca na rynku B2B
2.6. Kryteria oceny formułowane przez przedsiębiorstwa wobec źródeł zaopatrzenia
bezpośrednich dostawców – wyniki badań
Rozdział 3. Ryzyko w relacjach dostawca-odbiorca na rynku B2B
3.1. Uczestnicy łańcucha dostaw jako źródło ryzyka w relacjach dostawca-odbiorca na
rynku B2B
3.1.1. Ryzyko decyzyjne
3.1.2. Zagrożenia dla procesów operacyjnych związanych z realizacją wyrobu
3.1.3. Błędy i celowe działania człowieka
3.1.4. Zakłócenia w funkcjonowaniu infrastruktury technicznej przedsiębiorstwa
3.2. Powiązania gospodarcze jako źródło ryzyka w relacjach dostawca-odbiorca na rynku
B2B
3.2.1. Ryzyko kooperacji w relacjach dostawca-odbiorca
3.2.2. Ryzyko wynikające z zależności w relacjach dostawca-odbiorca
3.2.3. Ryzyko związane z outsourcingiem i offshoringiem
3.2.4. Ryzyko związane z kluczowym dostawcą lub odbiorcą
3.3. Identyfikowane zagrożenia związane z relacjami z dostawcami, odbiorcami i
funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, brane pod uwagę przez firmy podczas analizy ryzyka –
wyniki badań
3.4. Otoczenie jako źródło ryzyka dla przedsiębiorstw
3.5. Czynniki otoczenia brane pod uwagę przez przedsiębiorstwa podczas analizy ryzyka
– wyniki badań
Rozdział 4. Narzędzia systemowe i koncepcje ograniczające ryzyko w relacjach
dostawca-odbiorca w łańcuchu dostaw
4.1. Elementy Toyota Production System
4.2. Partnerstwo w relacjach dostawca-odbiorca
4.3. Wymagania międzynarodowych standardów zarządzania
4.3.1. System zarządzania jakością
4.3.2. System zarządzania środowiskowego i system zarządzania bezpieczeństwem i
higieną pracy
4.3.3. System zarządzania bezpieczeństwem informacji
4.3.4. System zarządzania ciągłością działania
4.3.5. System zarządzania bezpieczeństwem łańcucha dostaw
4.3.6. Społeczna odpowiedzialność biznesu
4.3.7. System zapewnienia bezpieczeństwa żywności
4.3.8. System zarządzania ryzykiem
4.4. Six Sigma
4.5. Koncepcja zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw (Supply Chain Risk Management,
SCRM)
4.6. Koncepcja zarządzania bezpieczeństwem łańcucha dostaw (Supply Chain Security
Management, SCSM)
4.7. Koncepcja zarządzania ciągłością działania w łańcuchu dostaw (Business
Continuity Management for Supply Chain)
4.8. Działania prowadzone przez przedsiębiorstwa w celu ograniczenia ryzyka – wyniki
badań
Rozdział 5. Studia przypadków – przykłady identyfikowanych zagrożeń i metod
ograniczania ryzyka w relacjach z dostawcami i odbiorcami na rynku B2B
5.1. Studium przypadku A
5.2. Studium przypadku B
5.3. Studium przypadku C
5.4. Studium przypadku D
5.5. Studium przypadku E
5.6. Studium przypadku F
5.7. Studium przypadku G
5.8. Studium przypadku H
5.9. Podsumowanie wyników przeprowadzonych badań – studia przypadków
Rozdział 6. Modelowa propozycja koncepcji zarządzania ryzykiem w relacjach z
dostawcami i odbiorcami dla typowego przedsiębiorstwa funkcjonującego na rynku B2B
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
288 stron, B5, oprawa miękka