Zamiarem autorek było
ukazanie najistotniejszych aspektów czasu wolnego zarówno z punktu widzenia
jednostki, gospodarstwa domowego (lub rodziny), społeczeństwa, jak i wskazanie na ich
powiązanie z rynkiem.
Podjęcie przez Autorki
tematyki czasu wolnego w kontekście szerokich związków rynkowo-konsumenckich uważam za
niezwykle trafne, użyteczne i aktualne. Można wręcz stwierdzić, że tematyka ta jest
nieobecna na rynku wydawniczym. Równolegle z tą informacją konieczne jest
podkreślenie, że przemiany ekonomiczno-spoleczne określane jako transformacja polskiej
gospodarki stworzyły nowe odniesienia dla szeroko rozumianej kategorii czasu wolnego.
(...) Temat traktuję jako ważne przedsięwzięcie naukowe, ale także istotny element
edukacyjny ze względu na potrzebę uświadamiania następujących zmian w gospodarowaniu
czasem wolnym i podejmowaniu w tym zakresie racjonalnych decyzji. Przyjęta przez Autorki
struktura opracowania oraz koncepcja ujęcia wyraźnie zorientowana jest na atrakcyjność
dla czytelników. W strukturze ujęcia tematu z natury rzeczy eksponuje się tematykę
ekonomiczną. Zwraca się uwagę na czas jako dobro o ograniczonej i dostępności,
podkreśla się suwerenne i możliwości wykorzystania czasu przez konsumentów, itp. Ale
wszystkie te związki osadzone są w argumentacji społeczno-psychologicznej
objaśniającej nie tylko możliwości i kryteria wyborów konsumenckich, ale także
interpretacje syntetyczne odnoszące się do specyfiki procesów decyzyjnych konsumentów
na konkretnych rynkach.(...)
Prof. dr hab. Marian Struźycki
Recenzowane opracowanie ma
charakter studium teorecyczno-empirycznego przewidzianego dla studentów różnych uczelni
oraz osób interesujących się problematyką rynku i konsumpcji, czy to dla celów
naukowych czy biznesowych. Zdając sobie sprawę z wzrastającej roli czasu wolnego w
życiu każdego współczesnego człowieka i całych społeczeństw, Autorki zamierzały
ukazać najistotniejsze aspekty czasu wolnego w ich rynkowych powiązaniach. Autorkom
towarzyszyło przy pisaniu tej książki przeświadczenie, iż niezbędne jest podjęcie
próby kompleksowego interdyscyplinarnego rozpatrywania związków czasu wolnego z
tworzącą się w naszym kraju rzeczywistością. Zasadność tego przedsięwzięcia
autorskiego jest w pełni celowa, zarówno dla badań rynku i konsumpcji jak i
możliwości korzystania z tej wiedzy w działalności gospodarczej.
Prof. dr Teresa Palaszewska- Reindl
Dr Anna Dąbrowska - adiunkt w Katedrze
Poziomu Życia i Konsumpcji w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz w Instytucie
Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji. Dziekan Wydziału Zarządzanie i Marketing Wyższej
Szkoły Finansów i Bankowości w Radomiu. Specjalizuje się w szeroko rozumianej
problematyce rynku usług, edukacji i ochrony konsumenta. W kręgu zainteresowań
naukowych znajdują się przede wszystkim zagadnienia zachowań rynkowych i marketingowych
firm usługowych oraz zachowań konsumpcyjnych gospodarstw domowych. Autorka szeregu
publikacji dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw.
Dr Małgorzata Bombol - adiunkt w Katedrze
Poziomu Życia i Konsumpcji w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, prodziekan Wydziału
Stosunków Gospodarczych i Zarządzania Warszawskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej.
Specjalizuje się w szeroko rozumianej problematyce rynkowych zachowań konsumentów. W
kręgu zainteresowań naukowych znajdują się przede wszystkim zagadnienia
psychospołecznych determinant procesów decyzyjnych związanych z zakupami dóbr i
usług. Autorka wielu publikacji z zakresu konsumpcji i marketingu.
Spis treści
Wstęp
1 Czas wolny w naukach
społecznych
1.1 Definicje czasu wolnego
1.2 Czas wolny a jednostka
1.3 Czas wolny w wymiarze
społecznym
1.4 Miary czasu wolnego
1.4.1 Miary czasu
1.4.2 Miary wydatków
1.4.3 Intensywność uczestnictwa w różnorodnych formach czasu wolnego
1.4.4 Miary infrastruktury
1.5 Czas pracy
2 Procesy decyzyjne
konsumentów na rynku czasu wolnego
2.1 Rynkowe ujęcie czasu
wolnego
2.2 Procesy decyzyjne
konsumentów - aspekt teoretyczny
2.3 Zachowanie konsumenta na
rynku
2.4 Psychospołeczne
determinanty zachowań konsumentów
2.5 Suwerenność konsumenta
2.6 Typy decyzji
podejmowanych przez konsumentów
2.7 Proces decyzyjny
konsumenta na rynku czasu wolnego - ujęcie modelowe
2.8 Specyfika procesów
decyzyjnych konsumentów na rynku usług
3 Rynki usługowe związane
z czasem wolnym
3.1. Handel detaliczny
3.2. Rynek usług
gastronomicznych
3.2. Rynek usług
turystyczno-wypoczynkowych
3.3. Rynek usług
kultury
3.4. Czas wolny a media
4 Czas wolny w świetle
badań empirycznych
4.1. Budżet czasu wolnego w
świetle badań GUS
4.2. Czas wolny w sondażach
społecznych
Literatura
197 stron, miękka oprawa