W książce szczególny nacisk został położony na analizę zachowań
podmiotów działających na rynku instytucjonalnym, na relacje między dostawcami i
odbiorcami oraz na prezentację najnowszych tendencji na rynku B2B zmierzających do coraz
powszechniejszego wykorzystania technologii informacyjnych.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom praktyków wszystkie prezentowane w publikacji
zagadnienia są poparte licznymi przykładami zarówno z przedsiębiorstw polskich, jak i
zagranicznych.
Publikacja składa się z ośmiu rozdziałów. Dwa pierwsze rozdziały zostały
poświęcone procesom relacji zachodzących pomiędzy podmiotami działającymi na
omawianym rynku, takim jak kształtowanie się więzi partnerskich, złożoność
problemów związanych z podejmowaniem decyzji zakupu. W kolejnych rozdziałach
zaprezentowano specyfikę wykorzystania elementów marketingu-mix oraz dostawców
oferujących produkty nabywcom instytucjonalnym. Szczególną uwagę zwrócono w tych
rozważaniach na rolę marki, która nie zawsze jest dostatecznie doceniana na rynku
przedsiębiorstw, jak na rynku dóbr konsumpcyjnych. Ostatni rozdział został
poświęcony zaprezentowaniu przykładów strategii realizowanych na rynku B2B.
"Książka stanowi interesujące studium z zakresu marketingu relacji na rynku
B2B. Na tle dotychczasowych publikacji odznacza się dobrze przemyślanym wsparciem,
każdego z podjętych wątków, przykładami zaczerpniętymi z praktyki gospodarczej.
Pozwala to czytelnikom wiązać bezpośrednio zagadnienia teoretyczne z ich
wykorzystaniem.
Myślę, że książka znajdzie wielu czytelników zwłaszcza wśród studentów
zarządzania, a także słuchaczy studiów podyplomowych. Będzie ona także bardzo
pomocna dla osób z praktyki gospodarczej."
prof. zw. dr hab. Jadwiga Szymczak, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
Spis treści (skrócony):
Wstęp
Rozdział 1. Zarządzanie relacjami z klientem na rynku B2B
1.1. Relacje partnerskie na rynku B2B
1.2. Marketing partnerski pomiędzy dostawcami a klientami
1.3. Marketing relacji a koncepcja CRM na rynku B2B
1.4. Wykorzystanie segmentacji w zarządzaniu relacjami z klientami na rynku B2B
1.5. Zarządzanie relacjami z interesariuszami (SRM - Stakeholders Relationship
Management)
Rozdział 2. Decyzje zakupu i sprzedaży na rynku B2B
2.1. Współpraca handlowa partnerów na rynku B2B
2.2. Negocjacje handlowe pomiędzy partnerami
2.3. Uwarunkowania rynkowe a pozycja konkurencyjna w transakcjach na rynku B2B
2.4. Proces decyzyjny i sytuacje zakupu na rynku B2B
2.5. Rola uczestników centrum zakupu w procesie decyzyjnym zakupu na rynku B2B
Rozdział 3. Działania promocyjne na rynku B2B
3.1. Rola komunikacji na rynku B2B
3.2. Istota promotion-mix na rynku B2B
3.3. Sprzedaż bezpośrednia na rynku B2B
3.4. Reklama na rynku B2B
3.5. Promocja sprzedaży na rynku B2B
3.6. Public relations na rynku B2B
Rozdział 4. Zarządzanie produktem na rynku B2B
4.1. Złożoność produktów oferowanych na rynku B2B
4.2. Zarządzanie produktem w marketingu B2B
4.3. Jakość techniczna produktu
4.4. Innowacje produktowe na rynku B2B
4.5. Strategie innowacji produktowych
4.6. Strategie wprowadzania na rynek B2B produktów wysokiej techniki
Rozdział 5. Marka na rynku B2B
5.1. Rola marki i kształtowania jej wizerunku na rynku B2B
5.2. Wartość marki na rynku B2B
5.3. Strategie marki na rynku B2B
5.4. Rola marki w podejmowaniu decyzji przez nabywcę na rynku B2B
Rozdział 6. Zarządzanie dystrybucją na rynku B2B
6.1. Zakres działań związanych z dystrybucją na rynku B2B
6.2. Uczestnicy kanałów dystrybucji na rynku B2B
6.3. Determinanty wyboru kanałów dystrybucji
6.4. Działania serwisowe dystrybutorów
6.5. Zarządzanie logistyczne w kanałach dystrybucji na rynku B2B
Rozdział 7. Zarządzanie polityką cenową na rynku B2B
7.1. Rola ceny na rynku B2B
7.2. Strategie cenowe
7.3. Kształtowanie cen na rynkach zorganizowanych
7.4. Formy finansowania transakcji wykorzystywane na rynku B2B
Rozdział 8. Studia przypadków - przykłady działań marketingowych firm na
rynku B2B w Polsce
8.1. Aqua Polska spółka z o.o.
8.2. Hutmen SA
8.3. Huta im T. Sendzimira SA
8.4. MAWOS i NIBCO Inc.
8.5. VAILLANT SA
Literatura
302 strony, miękka okładka