Reklama w otwartej przestrzeni to jedna z najstarszych i najbardziej zrozumiałych form
informowania. Komercyjne komunikaty są wszechobecne - począwszy od rzymskich tablic na
murach po dzisiejsze olbrzymie ekrany wideo i laserowe projekcje na Times Square czy
Piccadilly Circus.
Książka analizuje to dynamiczne, ekscytujące medium, którego historia
pozostaje w dużej mierze nieudokumentowana i środowisko, w którym jest prezentowana.
Daje świadectwo sztuce i geniuszowi dyrektorów artystycznych i copywriterów, którzy
poddają pomysły i tworzą przedmioty sztuki w wielkich formatach: na billboardach,
karoseriach autobusów, pudłach ciężarówek, wagonach pociągów, budkach
telefonicznych, taksówkach czy samolotach.
Reklama zewnętrzna to najtrudniejsze medium, "narażone" na bezustanną
ekspozycję. "Poradź sobie z przełożeniem założeń kampanii na plakat, a możesz
mieć pewność, że twoja artystyczna wizja sprawdzi się we wszystkich innych
mediach" - twierdzą znawcy branży reklamowej. Dzisiejsi twórcy projektują plakaty
w wielkich formatach, a mimo to podlegają tym samym ograniczeniom co dawni twórcy,
operujący znacznie mniejszymi płaszczyznami. Plakat oddziałuje w środowisku miasta, to
jego jedyny kontekst i w przeciwieństwie do reklam prasowych czy telewizyjnych nic go nie
wspomaga. I dlatego jedna z jego naczelnych zasad, sformułowana przez Abrama Gamesa
brzmi: "maksimum znaczenia przy minimum środków wyrazu".
Billboard! Reklama otwartej przestrzeni to nieoceniona książka dla
twórców reklamy i wszystkich innych związanych zawodowo z tą branżą. Opisuje jak
powstawała "komercyjna sztuka" i jak przebiega jej rozwój jako dyscypliny
sztuki i gałęzi przemysłu zarazem. Pokazuje jaką rolę pełni we współczesnym
świecie, podając przykłady przeprowadzonych z sukcesem kampanii reklamowych. W
poszczególnych rozdziałach zostały omówione tak różnorodne tematy, jak:
- "reguły" tworzenia plakatu i specyfika reklamy zewnętrznej;
- budowanie i utrwalanie tożsamości marki;
- współdziałanie tekstu i obrazu;
- rola żartu i kalamburu stylistycznego;
- przyszłość plakatu w dobie kampanii multimedialnych.
Opinia o książce:
Wyjątkowe dzieło. Z rodzaju "Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o
plakacie, ale nie zdążyliście się dowiedzieć, zbyt zajęci produkowaniem spotów dla
telewizji". Bernstein zna plakat i rozumie go. Zna reklamę i rozumie ją. I umie to
przekazać z imponującą precyzją i olśniewającą lekkością.
(Campaign)
David Bernstein jest tak stary jak Myszka Miki.
Po studiach w Oxfordzie trafił do reklamy. Był copywriterem, producentem
telewizyjnym, a następnie dyrektorem kreatywnym w trzech międzynarodowych agencjach:
McCann Ericsson, Garland-Compton (późniejsza Saatchi) i Ogilvy and Mather. Założyciel
nowatorskiej agencji consultingowej The Creative Business, która wypracowywała kreatywne
rozwiązania, zarówno reklamowe jak i pozareklamowe, różnych problemów firm w
komunikacji marketingowej. Lista klientów tej agencji została określona przez
"Evening Standard" jako "who's who" brytyjskiego marketingu.
Obecnie Bernstein jest partnerem zarządzającym w firmie Kelland Communication
Management, zajmującej się consultingiem w dziedzinie komunikacji korporacyjnej,
wewnętrznej i zewnętrznej. Firma ta prowadzi również seminaria na temat kreatywności
i zajęcia z doskonalenia umiejętności prezentacji.
Autor siedmiu książek na temat reklamy, marketingu, komunikacji korporacyjnej,
prezentacji, otoczenia, plakatu oraz ewakuacji w czasie II wojny światowej.
Od czasu do czasu Bernstein występuje w roli dziennikarza radiowego, komentatora,
wykładowcy (wygłosił pierwsze przemówienie w operze w Sydney na trzy dni przed jej
oficjalnym otwarciem), pisarza, producenta i prezentera podczas branżowych konferencji.
Były prezes Advertising Creative Circle, były przewodniczący St Martins School of
Art., obecny przewodniczący History of Advertising Trust, członek Royal Society of Arts.
Regularnie ćwiczy na siłowni, lubi spacery, trzykrotnie uczestniczył w biegu
maratońskim w Londynie. Lubi teatr i operę. Pasjonuje się piłką nożną.
Zdobywca Macintosh Medal - prestiżowej nagrody branży reklamowej. Wielokrotny
wykładowca, doradca, przewodniczący i prezes rozmaitych instytucji, tak naukowych, jak i
dobroczynnych. Od czterech lat i obecnie felietonista piszący dla pisma "Design
Week".
Jako dramaturg nie odniósł sukcesu - wyróżnił się tym, że jedna z jego sztuk
telewizyjnych została przerwana przez jego własną reklamę.
Ożeniony z projektantką, nauczycielką i działaczką społeczną (nie jest to
przykład bigamii, ale jedna i ta sama cudowna dama). Mają troje dorosłych dzieci, troje
wnucząt i dom wakacyjny we Francji.
Spis treści
Wstęp
Sztuka a reklama
Rozwój
Reguły rządzące plakatem
Twórcze wyzwanie
Siła reklamy zewnętrznej
Obrazy i słowa
Marka a klient
Nie tylko billboard
Przyszłość
Postscriptum
Aneks
240 stron, format: 24,5x29 cm, oprawa: miękka+skrzydełka