Większość obszarów zastosowań wyników badań marketingowych wiąże się z
podejmowaniem bieżących decyzji, planowaniem oraz kontrolą na wszystkich szczeblach
zarządzania przedsiębiorstwem. Wyniki tych badań są także wykorzystywane przez
użytkowników informacji, w tym menedżerów w różnych typach przedsiębiorstw
(produkcyjnych, handlowych, finansowych).
Zastosowanie badań marketingowych polega na harmonijnym połączeniu
podejścia przedmiotowego (co i dla kogo badać) z podejściem narzędziowym, wskazującym
za pomocą jakich metod projektować i realizować procesy badawcze.
W książce uporządkowano i scharakteryzowano podstawowe metody badawcze
zaspokajające potrzeby informacyjne decydentów w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.
Najważniejsze zagadnienia poruszone w książce dotyczą:
- wykorzystania wyników badań marketingowych w bieżących czynnościach
zarządczych;
- metod badań elementów otoczenia przedsiębiorstwa (nabywców
indywidualnych i przemysłowych, przedsiębiorstw konkurencyjnych oraz zjawisk rynkowych)
i samych przedsiębiorstw;
- metod badań uwarunkowań postępowania nabywców w procesach zakupu.
Liczne przykłady, w większości zaczerpnięte z polskiej rzeczywistości,
oraz rysunki i tablice znacznie ułatwią zrozumienie i wykorzystanie wiedzy teoretycznej
w praktyce.
Książkę tę warto polecić studentom wyższych uczelni, zwłaszcza o profilach
ekonomicznym i menedżerskim, specjalistom prowadzącym badania marketingowe, menedżerom
oraz innym decydentom.
Prof. dr hab. Stanisław Kaczmarczyk jest kierownikiem Katedry
Marketingu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Autorem licznych publikacji
dotyczących marketingu, zarządzania marketingowego, badań marketingowych i ich
zastosowań.
379 stron, B5, miękka oprawa