W opracowaniu położono nacisk na aspekt praktyczny omawianych zagadnień.
Myślą przewodnią było bowiem zilustrowanie za pomocą prostych
przykładów wybranych problemów badań rynkowych i marketingowych oraz pokazanie sposobu
zastosowania poszczególnych metod w analizie niektórych zjawisk i procesów rynkowych.
Do rozwiązania większości proponowanych zadań wystarcza wykorzystanie
arkusza kalkulacyjnego. Praca ta ma więc na celu przybliżenie aplikacyjnych aspektów
ilościowej analizy rynku, dzięki czemu pomoże studentom pozyskać umiejętność doboru
właściwych metod statystycznych do analiz rynkowych i marketingowych.
Spis treści:
Wstęp
1.Analiza rynku - podstawy teoretyczne
Monika Krawiec
2.Przestrzenna analiza zjawisk rynkowych
Hanna Dudek
2.1.Analiza zasięgu i potencjału rynkowego
2.2.Miary koncentracji (monopolizacji) na rynku dóbr i usług
2.2.1.Wprowadzenie
2.2.2.Współczynnik koncentracji (CRN)
2.2.3.Współczynnik Herfindahla-Hirschmana (HHI)
2.2.4.Współczynnik entropii (E)
2.2.5.Współczynnik Giniego (G)
2.2.6.Uwagi dotyczące wyboru miernika koncentracji
2.3.Lokalizacja przestrzenna w badaniach rynku
3.Wielowymiarowa analiza zjawisk rynkowych
Joanna Landmesser
3.1.Wprowadzenie
3.2.Metody segmentacji rynku
3.2.1.Istota segmentacji rynku
3.2.2.Wyznaczanie segmentów
3.3.Metody redukcji danych wykorzystywane w ocenie pozycji produktu na rynku
3.3.1.Analiza czynnikowa
3.3.2.Analiza korespondencji
3.4.Metody porządkowania liniowego
3.4.1.Cel i wymagania wstępne
3.4.2.Metoda sum standaryzowanych
3.4.3.Metoda wzorca rozwoju
4.Metody analizy dystrybucji
Joanna Landmesser
Aneks
Hanna Dudek
Literatura
106 stron, B5, oprawa miękka