ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY W MEDIACJACH JAK BYĆ TRZECIĄ STRONĄ


LARSSON LIV

wydawnictwo: CZARNA OWCA , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 40.10 Twoja cena  38,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Czy często zastanawiasz się jak pomóc innym osiągnąć porozumienie?

Wiedza zawarta w tej książce pomoże ci rozwiązać konflikty wśród najbliższych, przyjaciół, dzieci i dorosłych członków rodziny, a także współpracowników.

Znajdziesz tu wskazówki jak naprawić relacje między jednostkami oraz wewnątrz grup. Pomocne w przywracaniu dobrych stosunków mogą być także zaproponowane przez autorkę ćwiczenia.

Przedmiotem rozważań zawartych w tej publikacji są trudności, jakie możemy napotkać podczas prowadzenia mediacji. Autorka stara się odpowiedzieć na pytanie - jak radzić sobie z konfliktami we współczesnym świecie, w którym często ukrywa się problemy, albo rozwiązuje je przy użyciu przemocy. Zamieszczone w książce ćwiczenia pozwolą, nie tylko dyplomowanym mediatorom, zdobyć i pogłębić praktyczną wiedzę o tym, jak działać w sytuacji konfliktu oraz jak odnaleźć się w roli rozjemcy. Podstawą refleksji, technik i zasad postępowania zawartych w tej publikacji jest Nonviolent Communication - świadome uczestnictwo, odczuwanie i doświadczanie życia - droga rozwoju zaproponowana przez dr. Marshalla Rosenberga.



Liv Larsson - międzynarodowa trenerka Nonviolent Communication, autorka m.in. takich publikacji jak Nonviolent Communication i praktiken, Varning för prat, czy Lilla känsloboken jej książki przetłumaczone zostały na wiele języków. Larsson od lat prowadzi, także w Polsce, treningi Nonviolent Communication i warsztaty mediacji, których celem jest rozpoznanie reguł funkcjonowania struktur społecznych opartych na modelu dominacji, oraz znalezienia narzędzi, pozwalających na stworzenie alternatywnego systemu, służącego życiu we wszystkich jego aspektach.


Spis treści:

Przedmowa
Streszczenie

ROZDZIAŁ 1. Mediacja
Co to jest mediacja?
To, w jaki sposób postrzegamy ludzką naturę, wpływa na naszą zdolność
prowadzenia mediacji
Spojrzenie na człowieka według koncepcji zaspokajania potrzeb
Co jest potrzebne, by mediacja mogła stać się naturalnym elementem naszej kultury?
Sprawiedliwości musi stać się zadość!?
Nasze słowa mówią o tym, jak patrzymy na człowieka

ROZDZIAŁ 2. Marzenie o świecie bez konfliktów
Konflikt - kryzys czy szansa?
Sposób postrzegania konfliktu z punktu widzenia systemu dominacji
Konflikt według kultury opartej na dążeniu do wzbogacania życia
,,Wygrany - wygrany" albo gra o sumie zerowej

ROZDZIAŁ 3. Wtykanie nosa w nie swoje sprawy
Prowadzenie mediacji bez zaproszenia
Kiedy mediator nie zostanie zaakceptowany
Cywilna odwaga czy wścibstwo i brak szacunku?
Pasywność podtrzymuje przemoc
Pasywność i podporządkowanie się
Refleksja
Co dzieje się w tobie, gdy otaczający cię ludzie są w konflikcie?
Co dzieje się w tobie, gdy chcesz dawać rady lub załatwić za kogoś konflikt?

ROZDZIAŁ 4. Słodka zemsta i tracenie twarzy
Dlaczego zemsta jest słodka
Zemsta i przebaczanie - dwie strony medalu
Centrum mediacji, zemsty i przebaczenia
Empatia zamiast "wybacz mi
Podsumowanie: Prośba o wybaczenie za pomocą NVC:
Stracić twarz
Co robisz żeby "uratować twarz"?
Nie rób mc z powodu poczucia winy i wstydu
"Nadstaw drugi policzek"

ROZDZIAŁ 5. Porozumienie bez Przemocy w mediacji
Porozumienie bez Przemocy
Dwa podstawowe założenia PBP
Obszary zastosowania PBP
Kiedy stosujemy mediację
Model Porozumienia bez Przemocy
Potrzeby - nasz wspólny mianownik.
Przyczyna czy bodziec
Kilka podstawowych potrzeb, które wszyscy posiadamy
Uczucia - dzieci potrzeb
Silne uczucia - pomoc czy przeszkoda?
Kilka uczuć, których wszyscy doznajemy
Uczucia - gdy nasze potrzeby są zaspokojone
Uczucia - gdy nasze potrzeby nie są zaspokojone
Prośby i życzenia podczas mediacji
Ćwicz proszenie o to, co chcesz
Przeszkody w mediacji
Interpretujesz czy obserwujesz
Język statyczny czy skierowany na proces
Obraz wroga
Obserwacja a interpretacja
Konflikt prowadzi do konfliktu
Konflikty powstają na poziomie strategii, a nie na poziomie potrzeb
Empatia
Gdy wybieramy coś innego, niż empatię
Różnica między sympatią a empatią
Doradzanie zamiast empatii
Odzwierciedlanie tego, co ktoś mówi
Uczucia zmieszane z myśleniem
Podziel twoje słuchanie
Optymalne rozwiązanie
Cena za upieranie się przy jednym rozwiązaniu
Jak duże jest ciasto?
Kompromis czy transformacja
Język ciała, który współgra ze słowami
Dotyk

ROZDZIAŁ 6. Skrzynka z narzędziami
Narzędzia używane przy mediacji
1. Słuchać, tłumaczyć i odzwierciedlać to, co zostało powiedziane
2. "Ciągnąć kogoś za ucho" -jak pomóc stronom, by słyszały się nawzajem
3. Przerywać
4. Pierwsza pomoc empatyczna
5. Empatia skierowana na własną osobę - spotkać siebie samego
6. Tracking - śledzenie tego, co się dzieje
Myśl cyklicznie
Problem rzeczowy czy pogodzenie
Pogodzenie
Mediacja przy problemie rzeczowym
Uczenie czy prowadzenie mediacji
Streszczenie - Na czym polega rola mediatora

ROZDZIAŁ 7. Ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć
Przygotuj się do mediacji
Zasadzki i zalety sił motywujących nas do mediacji
Bądź świadomy swojej intencji, gdy jesteś mediatorem
Przetłumacz wypowiedzi, które zagrażają pogłębieniu kontaktów
Ćwiczenia: tłumaczenie komunikatu na taki, który przyczynia się do nawiązania kontaktu
Ćwiczenie: "Ciągnąć kogoś za ucho"
"Ciągnąć za ucho". Ćwiczenie pisemne
Ćwiczenie. Jak przerywać czyjąś wypowiedź?
Ćwiczenie pisemne - jak przerywać czyjąś wypowiedź
Ćwiczenie. Przerwać i dać pierwszą empatyczną pomoc
Przerywanie i dawanie pierwszej pomocy empatycznej. Ćwiczenie pisemne
Ćwiczenie pogłębiające umiejętność przerywania wypowiedzi
Ćwicz empatię skierowaną na własną osobę podczas mediacji
Ćwiczenie. Czyje potrzeby są w centrum uwagi
Mediacja nieformalna - mediacja w zwolnionym tempie

ROZDZIAŁ 8. Mediacja formalna
Gdy jesteś zaproszony do mediacji
Jak może przebiegać mediacja:
Spotkanie stron przed rozmową mediacyjną
Przygotowania mediatora
Informacja o tle konfliktu
Przygotowania. - wewnętrzna jasność obrazu
Przygotuj się do mediacji
Przygotowanie zewnętrzne
Wolna wola - warunek udanej mediacji
Jeśli ktoś słyszy żądania i reaguje buntem
Jeśli ktoś słyszy żądanie i "poddaje się"
Mediator neutralny
Jeden mediator .czy dwóch
Miejsce mediacji
Początek mediacji
Kto zaczyna?
Ramy czasowe
Rozwiązania i umowy
Precyzyjnie sformułowane życzenia zapobiegają konfliktom
Uwaga skierowana na źródło konfliktu
Po mediacji
Przypomnienia dla mediatora
Mediacja krok po kroku
Mediacja w pięciu krokach
Ćwiczenia w mediacji formalnej - w zwolnionym tempie 193

ROZDZIAŁ 9. Wyzwania i możliwości
Rodzaje mediacji
1. Gdy żadna ze stron nie chce słuchać drugiej
2. Rozmowa ze stronami w dwóch pomieszczeniach
3. Porozumiewanie się za pośrednictwem mediatora
4a. Mediator przyjmuje jedną z ról
4b. Dwóch mediatorów przyjmuje dwie różne role
5. Nagrywanie rozmowy
6. Sytuacje niebezpieczne
7. Mediator też człowiek
Odpowiedzialność mediatora
Nie trzeba nic robić "prawidłowo"
Twoje wybory wpływają na innych
Rozwój moralny
Mediacja przy przestępstwach
Sprawiedliwość naprawcza (restytucyjna)
Tradycyjny system sprawiedliwości:
system naprawczy:
Mediacja w miejscach pracy
Docenianie - sposób zapobiegania konfliktom
Docenianie według PBP
Codzienny pokarm
Konflikty są kosztowne
Eskalacja i łagodzenie konfliktu
Ucz się na swoich pomyłkach
Weryfikacja twoich umiejętności w prowadzeniu mediacji
Ciesz się i ucz ze swoich postępów
Weryfikacja twoich umiejętności w prowadzeniu mediacji

ROZDZIAŁ 10. Mediacja między dziećmi
Mediacja między dziećmi
Gdy dorosły słucha i próbuje zrozumieć obie strony
Jeśli dorosły wybierze opowiedzenie się po jednej stronie w konflikcie,
może to wyglądać tak:
Może też się zdarzyć, że dorosły wybierze stronę drugiego dziecka:
Gdy dorosły decyduje się nie wtrącać
Gdy dorosły tłumi konflikt, zamiast spróbować mediacji
Gdy dorosły porównuje
Jeszcze więcej o tym, co się dzieje, gdy ktoś porównuje
Opisz, co widzisz zamiast porównywać
Ingerowanie w celu ochrony zamiast ukarania
Użycie siły w celu ukarania
U życie siły w celu ochrony
Próby mediacji za pomocą karania
Ćwiczenie. Mediacja między dziećmi
Słowo końcowe, plan nauki i materiały pomocnicze do szkoleń
Na zakończenie
Plan nauki
Codzienne określenia wyrażające potrzeby
MODEL
Kilka uczuć, które wszyscy posiadamy
Uczucia, gdy nasze potrzeby są zaspokojone
Uczucia, gdy nasze potrzeby nie są zaspokojone
Kilka podstawowych potrzeb, które wszyscy posiadamy
Literatura
Podziękowania
O Autorce - Liv Larsson
Od tłumacza
O tłumaczu:


280 stron, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024