Trójkąt dramatu
- Trójkąt dramatu -- rola ofiary, napastnika i wybawcy
- Model transakcyjny i stany ego
- Schematy komunikacji międzyludzkiej
- Scenariusze gier -- rodzinne, partnerskie i biurowe
- Skuteczne strategie odrzucania manipulacji
Każdy jest więźniem własnej gry i wszyscy, póki żyjemy, jedynie podbijamy stawkę
Emil Cioran
"Wiem dokładnie, co teraz będzie, zawsze ta sama historia..." -- z
pewnością niejednokrotnie takie myśli przemykały Ci przez głowę podczas rozmowy. Jak
często czujesz się wplątany w gierki żony, kolegi lub szefa? Czy przypominasz sobie
dyskusje z przełożonym, które zawsze przebiegają według tego samego schematu? A może
ktoś wciąż patrzy na Ciebie z perspektywy krytycznego rodzica, mimo że sam
osiągnąłeś już dojrzały wiek?
W co grają ludzie? -- to pytanie po raz pierwszy zadał Eric Berne, twórca
analizy transakcyjnej. Nasze psychologiczne manewry przedstawił pierwotnie niemal w
formie instrukcji gry, aby podkreślić, że komunikacja między ludźmi przebiega zawsze
według tego samego wzoru. Jednak w przeciwieństwie do gry planszowej czy zmagań z
piłką gry psychologiczne nie sprawiają radości -- przeciwnie, charakteryzują się
tym, że uczestnicy, a także bierni obserwatorzy, czują się potem nieswojo.
Nasze codzienne gierki są uciążliwe i frustrujące, a mimo to prowadzimy je wszyscy
-- w pracy i domu, w związku partnerskim, między przyjaciółmi i sąsiadami. Książka
W co oni grają. Manipulacje w codziennym życiu w zrozumiały i interesujący sposób
wyjaśni Ci rządzące nimi mechanizmy. Poznasz konkretne strategie rozwiązań oraz
liczne taktyki, nastawione na skierowanie zewnętrznych manipulacji w przeciwną stronę i
wystąpienie z gry!
Zabawa, którą należy popsuć
- Uwzględniaj, dostrzegaj i przyjmuj do wiadomości fakt udziału w grze.
- Bądź wyczulony na manipulacje, fochy i inne formy nacisku.
- Znajdź sposoby na godne wycofanie się z gry.
Spis treści:
1. Wstęp (7)
2. Jak zaczynają się gry psychologiczne? (11)
- Początek gry: nieuwzględnianie (13)
- Zniekształcenia rzeczywistości (16)
- Przynęta (17)
- Punkt newralgiczny (19)
3. Trójkąt dramatu (23)
- Role w trójkącie dramatu (24)
- Analiza gry za pomocą trójkąta dramatu (28)
- Gra czy nie gra - oto jest pytanie (29)
- Odrzucanie oferowanych ról służy każdemu! (33)
4. Komunikacja w grze (41)
- Płaszczyzna treści (42)
- Płaszczyzna relacji (43)
- Płaszczyzna kontekstu (45)
- Płaszczyzna ukryta (48)
5. Formuła gry (51)
- Zmiana ról w trójkącie dramatu (54)
- Wygrana (55)
- Konieczność unikania (56)
- Gorzki posmak: uczuciowe triki (57)
6. Gra psychologiczna jako program ostateczny (59)
- Cztery stanowiska podstawowe (60)
7. Scenariusz życiowy (65)
- Dogmaty z dzieciństwa (66)
- Przykład scenariusza "Ja temu nie podołam" (67)
- Surowe nakazy i poganiacze (68)
8. Egogram (71)
- Stany "ja" (71)
- Sporządzanie egogramu (76)
9. Poziomy eskalacji (83)
- Wersja nieszkodliwa (83)
- Gry poruszające (84)
- Ostrożnie - silnie wybuchowe! (87)
10. Typowe gry rodzinne (89)
- Gra "Sala sądowa" - wersja rodzinna (90)
- Być obrażonym (94)
- Gdyby nie ty - wersja rodzinna (97)
- Najpierw dorośnij! (100)
- Musisz jeszcze odrobić lekcje! (104)
- Pomiędzy frontami (106)
- Nigdy nie przychodzisz! (109)
- Och, niedobrze wyglądasz! (111)
- Ja miałem przecież dobre zamiary/ Chciałem tylko twojego dobra (115)
11. Gry partnerskie (117)
- Potrzeba równorzędności (118)
- Potrzeba szacunku (122)
- Bliskość i dystans (123)
- Gry odbywają się w każdym związku partnerskim (125)
- Urazy psychiczne w partnerstwie (127)
- Zazdrość (128)
- Kto ma rację? (133)
- Żadnego seksu - chyba że... (135)
- "Gdybyś mnie naprawdę kochał, to wiedziałbyś, że..." (136)
12. Gry w sąsiedztwie (141)
- Dostateczna ilość pól gry (143)
- Gra w salę sądową - wersja sąsiedzka (146)
- "Teraz cię mam, ty kanalio!" (146)
- Płot jest świętą granicą (147)
- Przecież on to robi specjalnie! (148)
13. Typowe gry biurowe (149)
- Gra "Tak, ale..." (150)
- Niedorzeczne zagrywki podwładnych (155)
- Gra "Mam prawo" (161)
- Gra "Ach, jakie to straszne" (166)
- Gra "Sala sądowa" - wersja biurowa (172)
- Gra "Połajanka" (175)
- Gra "Drewniana noga" (178)
- "Gdyby ciebie nie było" - wersja biurowa (184)
14. Gry solowe (187)
- Wewnętrzny napastnik, wewnętrzna ofiara, wewnętrzny wybawca (188)
- Wewnętrzny krytyk (189)
- Wewnętrzne gry ofiary (191)
15. Konstruktywne strategie (195)
- Dokładnie określ kontekst (196)
- Zapytaj rozmówcę o jego interesy (196)
- Ignoruj docinki (197)
- Skoncentruj się na procesie (199)
- Wyjaśnij, czego naprawdę chce ten drugi (199)
- Ustal prawdziwy powód krytyki (200)
16. Jak mogę ukształtować swoje otoczenie możliwie wolne od gier (203)
- Zawrzyj zrozumiałą umowę (203)
- Zważaj na własne nastawienie psychiczne (205)
- Odpowiedzialność (206)
- Zignoruj albo zdekonspiruj płaszczyznę ukrytą (208)
- Powołaj się na to, czego nie uwzględnia gracz (210)
- Bierz udział w grze - ale na swoich warunkach (211)
- Zminimalizuj gry "jednorękie" (211)
17. Plan gry - Twoje osobiste kroki w niej (213)
- 31 pytań dotyczących Twoich posunięć (214)
Skorowidz (221)
232 strony, A5, oprawa miękka