Oto fragment tego co piszą autorzy książki:
Nasz sceptycyzm wobec ideologii praw człowieka nie oznacza, że pochwalamy
rząd despotyczne i przyznajemy państwu nieograniczone prawa względem życia, wolności
i własności obywateli. Wprost przeciwnie, chodzi raczej o to, że dostrzegamy, iż
ideologia praw człowieka, mimo całego swojego dogmatyzmu i rygoryzmu doktrynalnego,
wcale nie uchroniła wyznających je społeczeństw przed zniewoleniem ukrytym pod
pozorami demokratycznych procedur, o czym zaświadcza choćby skala podatkowa w krajach
Unii Europejskiej.
Czy nie mamy tu do czynienia z „miękkim despotyzmem”, przed którym chciał nas
ostrzec Alexis de Tocqueville prawie dwieście lat temu? Czyż można mówić o prawach
człowieka w świecie zachodnim, gdy miliony nienarodzonych dzieci jest barbarzyńsko
mordowanych? Zamachu na własność i życie obywateli nie powstrzymały żadne
rygorystyczne systemy „prawo-człowiecze” i dziesiątki uchwał ONZ czy Rady Europy.
Przeciwnie, zamordowanie niewinnego dziecka – w oczach wymienionych przed chwilą
instytucji – nie jest morderstwem, lecz zabiegiem. Dziecko zresztą nie jest dzieckiem,
ale płodem, czyli rzeczą. A rzeczom prawa nie przysługują.
Czy człowiek ma jakieś prawa? Zdrowy rozsądek podpowiada, że ma pełne prawo do
korzystania z owoców swojej pracy, do życia (od momentu poczęcia), do decydowania o
tym, gdzie chce żyć i mieszkać. Cywilizacja Zachodu przez stulecia swojego istnienia,
pod wpływem prawa rzymskiego, filozofii greckiej, a przede wszystkim chrześcijańskich
pojęć moralnych, wypracowała pojęcie tego, co słuszne i niesłuszne, co wolno i czego
nie wolno. W roku 1789 przeciwstawiono tym starożytnym zasadom nowe idee, w tym także
uroczyście proklamowano prawa człowieka, sugerując, że aż do tej pory nie
przestrzegano podstawowych z nich. Czy dziś się ich przestrzega, gdyż się je
uroczyście ogłasza urbi et orbi i wzmacnia całymi ryzami papieru zadrukowanymi
sloganami o naturalnych prawach przysługujących ludziom? Śmiemy o tym wątpić.
Spis treści:
Od Autorów
Prawa człowieka jako nowożytna religia
Część pierwsza:
IDEOLOGIA PRAW CZŁOWIEKA
I Geneza praw człowieka
II Kwestia praw człowieka na przykładzie Konstytucji RP z 1997 roku
III "Generacje" praw człowieka
IV Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej
Część druga:
KRYTYKA PRAW CZŁOWIEKA
I Główne linie krytyki praw człowieka
II Główne przedmioty kontrowersji odnośnie praw człowieka
III Substancjalne krytyki praw człowieka
IV Akcydentalne krytyki praw człowieka
Zakończenie
Bibliografia
228 stron, oprawa miękka