Fair trade to
zorganizowany ruch społeczny obejmujący konsumentów, organizacje pozarządowe i firmy
zaangażowane w handel międzynarodowy, którego celem jest pomoc w rozwoju krajom
tzw. Południa.
Fair trade w swych działaniach chce
wyeliminować ubóstwo z krajów Południa przez zapewnienie im równych szans w
handlu, a więc dostępu do bogatych krajów Północy. Pierwsza międzynarodowa definicja
fair trade została zatwierdzona 10 lat temu, w 1999 roku. Można powiedzieć, że
zarówno pojęcie, jak i ruch są relatywnie nowe. Definicja została sformułowana przez
FINE – porozumienie skupiające cztery organizacje sieciowe sprawiedliwego handlu,
wprowadzenie pewnych standardów i wytycznych, a także podniesienie jakości,
efektywności i monitoringu zachowań fair trade. Stowarzyszenie stara się upowszechnić
zasadę fair trade wśród polityków. W sumie zadaniem fair trade jest tworzenie nowych
możliwości dla gospodarczo zorganizowanych firm w krajach Południa oraz działanie
na rzecz przejrzystości gospodarowania i prowadzenia rachunkowości, tworzenia
potencjału zwiększającego niezależność producentów, przejrzystego rozliczenia,
spłaty zobowiązań i stosowania „sprawiedliwego” (godziwych) cen, równości płci,
bezpiecznych warunków pracy i ochrony środowiska.
Koncepcja fair trade jest mało
znana i mało popularna w kręgach biznesowych, politycznych i naukowych w Polsce.
Celem opracowania jest przybliżenie
tego problemu polskiemu czytelnikowi. Autorzy chcą sprawdzić, na ile zasada fair trade
może znaleźć poparcie w takich państwach jak nowe kraje członkowskie Unii
Europejskiej, które są na etapie pokonywania luki rozwojowej, czy państwa byłego bloku
wschodniego, których nie obejmuje się polityką fair trade, bo zakłada się, że są
one na wyższym poziomie rozwoju niż kraje tradycyjnego Południ (Afryki, Azji i Ameryki
Łacińskiej). Zasada fair trade znajduje odzwierciedlenie w polityce gospodarczej wielu
państw, m.in. Belgii, Danii, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec.
Koncepcja ta ma również
swoich przeciwników, którzy wskazują, że obecnie stosowana zasada fair trade zakłóca
mechanizm cenowy działania rynków.
Spis treści:
Wstęp (Katarzyna Żukrowska)
Terms of trade i fair trade –
teoria R. Prebischa dzisiaj (Katarzyna Żukrowska)
Droga do fair trade: ewolucja
relacji Północ–Południe w perspektywie porównawczej (Beata Jagiełło)
Fair trade a świat arabski.
Niewykorzystana szansa? (Katarzyna Górak-Sosnowska)
Zasada fair trade a wybrane
kraje Wspólnoty Niepodległych Państw (Krzysztof Falkowski)
Współpraca na rzecz rozwoju
jako próba instytucjonalnej zmiany miejsca krajów rozwijających się w gospodarce
światowej. Polska w roli dawcy pomocy rozwojowej (Joanna Stryjek)
Fair trade i jego znaczenie w
regionie Ameryki Łacińskiej (Ewa Nowacka)
Duńska wizja fair trade (Paweł
Czerpak)
Fair trade – WTO – Indie (Małgorzata
Grącik-Zajaczkowski)
Dwie strony fair trade (Joanna
Kwiecień)
Zakończenie (Katarzyna Żukrowska)
200 stron, B5