W prezentowanej monografii autor podejmuje próbę określenia katalogu
ograniczeń dotyczących stosowania instytucji rozwiązania parlamentu, które znajdują
podstawę normatywną w obecnie obowiązującej konstytucji. Wynikają one przede
wszystkim z zasady podziału władzy, konstrukcji sztywnej kadencji parlamentu, pozycji
ustrojowej prezydenta, jak również przyjętej przez ustrojodawcę koncepcji
racjonalizacji systemu parlamentarnego.
Spis treści:
WSTĘP
ROZDZIAŁ PIERWSZY
INSTYTUCJA ROZWIĄZANIA PARLAMENTU
I. Zasada kadencyjności parlamentu
1. Uzasadnienie zasady kadencyjności
2. Pojęcie i rodzaje kadencji
3. Skutki upływu kadencji
II. Instytucja rozwiązania parlamentu
1. Pojęcie rozwiązania parlamentu
2. Konstrukqe normatywne rozwiązania parlamentu
3. Forma rozwiązania parlamentu
4. Skutki rozwiązania parlamentu
III. Rozwiązanie parlamentu jako element parlamentarnego systemu rządów
1. Rozwiązanie parlamentu w procesie tzw. racjonalizacji parlamentarnego systemu rządów
2. Rozwiązanie parlamentu w teorii parlamentarnego systemu rządów
3. Zasada podziału władzy w parlamentarnym systemie rządów a rozwiązanie parlamentu
Podsumowanie
ROZDZIAŁ DRUGI
FUNKCJE ROZWIĄZANIA PARLAMENTU W PARLAMENTARNYM SYSTEMIE RZĄDÓW WYBRANYCH
PAŃSTW
I. Rozwiązanie parlamentu w ustroju Wielkiej Brytanii
II. Rozwiązanie parlamentu w ustroju Francji
1. III Republika
2. IV Republika
3. V Republika
III. Rozwiązanie parlamentu w ustroju Niemiec
1. Republika Weimarska
2. Republika Federalna Niemiec
Podsumowanie
ROZDZIAŁ TRZECI
ROZWIĄZANIE PARLAMENTU W USTROJU POLSKI W LATACH 1918-1989
I. Okres obowiązywania Małej konstytucji z 20 lutego 1919 r
II. Rozwiązanie parlamentu w Konstytucji marcowej
1. Okres do 1926 r
2. Okres 1926-1935
III. Rozwiązanie parlamentu w Konstytucji kwietniowej
IV. Problem rozwiązania Sejmu w okresie 1944-1989
Podsumowanie
ROZDZIAŁ CZWARTY
ROZWIĄZANIE PARLAMENTU W OKRESIE 1989-1992
I. Ustawa konstytucyjna z 7 kwietnia 1989 r
II. Rewizja Konstytucji PRL z 29 grudnia 1989 r.
III. Nowelizacje Konstytucji RP z 27 września 1990 oraz z 19 kwietnia 1991 r.
Podsumowanie
ROZDZIAŁ PIĄTY
ROZWIĄZANIE PARLAMENTU W MAŁEJ KONSTYTUCJI Z 1992 R.
I. Ogólne założenia systemu rządów
II. Instytucja rozwiązania parlamentu
1. Założenia ogólne
2. Rozwiązanie parlamentu w związku z nieuchwaleniem w terminie ustawy budżetowej
3. Rozwiązanie parlamentu w związku z niezdolnością Sejmu do wytworzenia większości
rządowej
3.1. Rozwiązanie parlamentu jako element procedury tworzenia rządu
3.2. Rozwiązanie parlamentu jako konsekwencja wyrażenia niekonstruktywnego wotum
nieufności (art. 66)
III. Praktyka ustrojowa
IV. Nowelizacje Małej konstytucji z 17 marca 1995 oraz z 9 listopada 1995 r.
Podsumowanie
ROZDZIAŁ SZÓSTY
SKRÓCENIE KADENCJI PARLAMENTU W KONSTYTUCJI RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Z 2
KWIETNIA 1997 R
I. Rozwiązanie parlamentu w pracach Komisji Konstytucyjnej
Zgromadzenia Narodowego
II. Ogólne założenia systemu rządów
III. Pozycja prawnoustrojowa Prezydenta RP a skrócenie kadencji parlamentu
IV. Konstrukcja kadencji i tryb pracy parlamentu
V. Skrócenie kadencji parlamentu
1. Założenia ogólne
2. Skrócenie kadencji parlamentu przez Prezydenta RP
2.1. Obligatoryjne skrócenie kadencji przez Prezydenta RP (art. 155 ust. 2)
2.2. Fakultatywne skrócenie kadencji przez Prezydenta RP (art. 225)
3. Skutki skrócenia kadencji parlamentu
3.1. Skutki dla Prezydenta RP
3.2. Skutki dla rządu
3.3. Skutki dla parlamentu
Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
WYKAZ SKRÓTÓW
BIBLIOGRAFIA
272 strony, A5, oprawa miękka