Przedmiotem książki są prawne regulacje dotyczące powoływania,
składu i kompetencji parlamentarnych komisji śledczych w państwach demokratycznych we
wszystkich ważniejszych rodzajach systemu rządów (prezydencki,
prezydencko-parlamentarny).
Autor uwzględnia w swych rozważaniach uregulowania i praktykę parlamentów w
USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Polsce, posiłkując się również
rozwiązaniami i praktyką w parlamentach Portugalii, Austrii, Holandii, Włoch, Hiszpanii
i Węgier. Celem książki jest określenie pozycji ustrojowej komisji śledczych i ich
roli w sprawowaniu funkcji kontrolnej parlamentu oraz egzekwowaniu odpowiedzialności
politycznej i karnej piastunów najwyższych stanowisk w państwie.
Tematyka komisji śledczej wywołuje w Polsce duże zainteresowanie, książka
będzie pierwszą publikacją na ten temat, uwzględniającą zwłaszcza aspekt
porównawczy.
Spis treści:
Wstęp
I. Rola ustrojowa uprawnień śledczych parlamentu
1. Istota uprawnień śledczych parlamentu
2. Uprawnienia śledcze parlamentu elementem funkcji kontrolnej
3. Uprawnienia śledcze parlamentu w ramach funkcji ustawodawczej
4. Uprawnienia śledcze w ramach funkcji kreacyjnej parlamentu
II. Ewolucja parlamentarnych komisji śledczych w wybranych państwach
demokratycznych
1. Wprowadzenie
2. Wielka Brytania
3. Stany Zjednoczone AP
4. Francja
5. Niemcy
6. Szwajcaria
7. Polska
III. Zagadnienia terminologiczne i prawne podstawy działalności komisji
śledczych
1. Wprowadzenie
2. Pojęcie komisji śledczej
3. Typologie komisji śledczych
4. Prawne podstawy działalności komisji śledczych
IV. Zasady funkcjonowania komisji śledczych
1. Powoływanie komisji śledczych i członkostwo w nich
a. Komisje obligatoryjne
b. Komisje fakultatywne
c. Liczebność komisji śledczych
d. Członkostwo w komisji śledczej
e. Możliwość wielokrotnego powoływania komisji do zbadania tej samej sprawy
2. Dopuszczalność zaskarżenia uchwał powołujących komisję śledczą
3. Struktura wewnętrzna komisji śledczych
4. Okres działania komisji śledczej i zakończenie jej prac
5. Zakres przedmiotowy prac komisji śledczych
6. Zakres podmiotowy prac komisji śledczych
a. Podmioty, których działalność może badać komisja śledcza
b. Osoby, które może wzywać komisja śledcza
7. Jawność prac komisji śledczych
8. Postępowanie dowodowe przed komisją śledczą
V. Komisje śledcze a sądy
1. Podobieństwa i różnice między działalnością komisji śledczych a
działalnością sądów
2. Sądowa kontrola działalności komisji śledczych
a. Zasada powszechnego dostępu do sądu a zapewnienie efektywności prac komisji
śledczych i zasada autonomii parlamentu
b. Zakres sądowej kontroli działalności komisji śledczych
3. Badanie tej samej sprawy przez komisję śledczą i sąd
a. Za i przeciw zasadzie rozdziału działalności komisji śledczej i sądu
b. Badanie tej samej sprawy w różnym czasie
c. Równoległe badanie tej samej sprawy przez komisję śledczą i sądy- rozdział
działalności komisji śledczej i sądu
d. Model, w którym nie obowiązuje zasada rozdziału działalności komisji śledczej i
sądu
Zakończenie
Ważniejsze pozycje wykorzystane w pracy
140 stron, A5, oprawa miękka