ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 55.00 52,25   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PRAKTYKA I TEORIA PROMOCJI ZDROWIA WYBRANE ZAGADNIENIA


KARSKI J.

wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2011, wydanie V

cena netto: 55.00 Twoja cena  52,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Mija prawie 30 lat od powstania pojęcia idei i ruchu społecznego o nazwie promocja zdrowia, idei - która z początkiem lat 90. szybko przekształciła się w nową dziedzinę nauki o tej samej nazwie.

W piśmiennictwie polskim dotychczas zwracano głównie uwagę na stronę teoretyczną tej gałęzi wiedzy. Nie ma jednak jednolitego opracowania monograficznego, w którym położonoby nacisk na działania praktyczne. Takie zadanie postawił przed sobą autor niniejszej książki.

Książka ma stanowić uzupełniającą lekturę dla studentów, a także zasób wskazówek i wiedzy przy opracowywaniu programów zdrowotnych przez pracowników administracji samorządowej różnych szczebli oraz organizacje pozarządowe zainteresowane poprawą sytuacji zdrowotnej w środowisku ich działania.


Dr n. med. Jerzy B. Karski jest adiunktem w Zakładzie Zdrowia Publicznego Wydziału Nauki o Zdrowiu Akademii Medycznej w Warszawie. Studia w Akademii Medycznej w Gdańsku na Wydziale Lekarskim ukończył w 1959 r. Stopień naukowy doktora nauk medycznych uzyskał w Akademii Medycznej we Wrocławiu w 1971 r. W latach 1979-1986 pracował jako nauczyciel akademicki w Departamencie Chirurgii, Wydziału Nauk Medycznych na Uniwersytecie w Jos w Nigerii. W latach 1989-2002 był kierownikiem Zakładu Analiz i Promocji Zdrowia w Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (poprzednio Zakład Promocji Zdrowia w Centrum Organizacji Ekonomiki Ochrony Zdrowia) w Warszawie. Opublikował dotychczas ponad 150 prac.


Spis treści:

Wprowadzenie
Rozdział l Znaczenie rozwoju pojęcia zdrowia dla tworzenia nowych pojęć i wartości
1.1. Wpływ rozwoju pojęcia zdrowia na powstawanie nowych dziedzin nauki i terminów
l .2. Znaczenie rozwoju promocji zdrowia dla powstania strategii i programów pozyskiwania zdrowia


Rozdział 2 Psychologiczne i antropologiczne aspekty zdrowia
2. l. Psychologiczne aspekty zdrowia
2.2. Antropologiczne aspekty zdrowia
2.2. l. Problem normy i normalności
2.2.2. Pojęcie normy fizjologicznej
2.2.3. Teoria homeostazy a granice norm.
2.2.4. Adaptacja
2.2.5. Zdolności adaptacyjne a rozwój chorób 


Rozdział 3 Zdrowie, normy etyczne i zasady światopoglądowe
3.1. Przegląd norm etycznych i zasad światopoglądowych a zdrowie
3.2. Skrótowy przegląd norm i zasad światopoglądowych a bioetyka
3.2.1. Punkt widzenia światowej Organizacji Zdrowia na etykę i prawa człowieka
3.3. Bioetyka a promocja zdrowia


Rozdział 4 Uwarunkowania zdrowia i środowiska wspierające zdrowie
4. l. Uwarunkowania zdrowia
4. l. l. środowiska wspierające zdrowie
4.2. Metody pomiaru wyników działań na rzecz poprawy uwarunkowań zdrowia.


Rozdział 5 Wybrane polityki i strategie promocji zdrowia
5. l. Umiejętność odczytywania zdrowia (Health literacy)
5. l. l. Odczytywanie zdrowia a salutogeneza
5.1.2. Odczytywanie zdrowia a siły napędowe rozwoju ludzkiego.
5.2. Polityki i strategie promocji zdrowia z uwzględnieniem płci
5.2. l. Polityki i strategie promocji zdrowia kobiet
5.2.2. Polityki i strategie promocji zdrowia mężczyzn


Rozdział 6 Udział promocji zdrowia w osiąganiu celów zdrowotnych
6. l. Działania promocji zdrowia ukierunkowane na wyniki zdrowotne
6.2. Metodologia oceny potrzeb zdrowotnych
6.3. Ocena wpływu na zdrowie (HIA- Health Impact Assessment)
6.4. Ustanawianie celów zdrowotnych
6.5. Pomiar wyników zdrowotnych uzyskanych poprzez programy promocji zdrowia
6.5. l. Sześciostopniowy model oceny programów promocji zdrowia
6.6. Standardy oceny jakości dla praktyki promocji zdrowia
6.6. l. Ogólna ocena jakości praktyki promocji zdrowia
6.6.2. Kwestionariusz oceny jakości programów promocji zdrowia
6.7. Próby poszukiwania dowodów związku pomiędzy interwencją a wynikiem


Rozdział 7 Programy promocji zdrowia dla środowisk lokalnych: gminy, miasta, powiatu, województwa
7. l. Realizacja promocji zdrowia w środowisku lokalnym
7.2. Zajęcia praktyczne - opracowywanie programu promocji zdrowia dla środowiska lokalnego.
7.3. Skrinig proponowanej polityki zdrowotnej


Rozdział 8 Promocja zdrowia jako zadanie dla opieki zdrowotnej
8. l. Realizacja zadań promocji zdrowia w podstawowej opiece zdrowotnej
8. l. l. Zadania p.o.z. w zakresie promocji zdrowia
8. l .2. Przykład projektu włączenia promocji zdrowia do zadań podstawowej opieki zdrowotnej
8.2. Realizacja zadań promocji zdrowia w praktyce lekarza specjalisty
8.3. Realizacja zadań promocji zdrowia w praktyce innych profesjonalistów opieki zdrowotnej
8.4. Realizacja zadań promocji zdrowia w praktyce działów niemedycznych opieki zdrowotnej


Rozdział 9 Środowisko i zdrowie - zdrowie środowiskowe.
9. l. Ochrona środowiska a zdrowie


Rozdział 10 Aktualne możliwości wykorzystania teorii ekonomii zdrowia dla potrzeb promocji zdrowia
10. l. Zastosowanie terminologii ekonomii w promocji zdrowia
10.2. Przykłady prób wykorzystania teorii ekonomii dla potrzeb promocji zdrowia
l 0. 3 Zastosowanie oceny ekonomicznej stosowanej w medycznej opiece zdrowotnej dla celów promocji zdrowia
l. Główne problemy zastosowania technik oceny ekonomicznej w promocji zdrowia


Rozdział 11 Aktualne możliwości finansowania działań promocji zdrowia
11.1  Podstawowe źródła finansowania działań promocji zdrowia w Polsce..
11. 2 Przepisy prawa dotyczące działań z zakresu promocji zdrowia i ich finansowania.
11 3. Finansowanie programów zdrowotnych w Unii Europejskiej


Rozdział 12 Planowanie i wdrażanie krajowych programów zdrowia publicznego
12. l. Strategie ukierunkowane na poprawę stanu zdrowia ludności


Rozdział 13 Promocja zdrowia w procesie reformowania systemu opieki zdrowotnej
13.1. Strategie dla interwencji w toku reform
13.2. Karta Lubijańska.
13.3. Polityczne aspekty reformy opieki zdrowotnej
13.4. Główne problemy i wyzwania polityk zdrowotnych


Rozdział 14 Rola legislacji we wdrażaniu polityki promocji zdrowia
14.1. Rola legislacji we wdrażaniu ogólnej polityki zdrowotnej
14.2. Przygotowywanie bazy legislacyjnej dla reform systemu opieki zdrowotnej
14.3. Wdrażanie legislacji zdrowotnej
14.4. Możliwości zmian w politykach zdrowotnych
14.4.1. Model woli politycznej
14.4.2. Model frakcji politycznych
14.4.3. Model politycznego przetrwania


Rozdział 15 Teoria organizacji i zarządzania w promocji zdrowia
15.1. Współczesne koncepcje organizacji i zarządzania
l 5.2. Współczesne koncepcje organizacji
15.3. Związki i zależności pomiędzy organizacją i otoczeniem
15.4. Systemy operacji planowanie
1 5.5. Projektowanie prac badawczych
15.6. Opór wobec zmian.
15.6. l. Przezwyciężanie oporu wobec zmian
15.7. Rozwój nowych kierunków polityki zdrowotnej
15.8. Współczesne potrzeby organizacyjne środowisk promujących zdrowie
15.9. Kierunki zarządzania zalecane dla promocji zdrowia
15.10. Promocja zdrowia w strukturach zarządzania


Rozdział 16 Marketing społeczny w promocji zdrowia
16.1. Wprowadzenie
16.2. Przykłady podejmowanych działań z zastosowaniem marketingu społecznego .
16.2. l. Działania przygotowawcze
16.2.2. Uwarunkowania efektywności marketingu społecznego
16.3. Podstawowe zasady prowadzenia marketingu społecznego dla potrzeb promocji zdrowia
16.4. Najważniejsze zagadnienia marketingu społecznego w promocji zdrowia
16.5. Zastosowanie marketingu społecznego w promocji zdrowia wg Emerson
16.6. Przykłady zastosowania marketingu społecznego w promocji zdrowia


Rozdział 17 Projekty i programy promocji zdrowia OZ i ich rozwój w Polsce
17. l. Zdrowe miasta
17.2. Zdrowe miejsce pracy
17.3. Szkoła promująca zdrowie (Zdrowa Szkoła)
17.4. Szpital Promujący Zdrowie
17.5. Samorządowy Ośrodek Ekologii i Zdrowia
17.6. Zdrowy Dom
17.7. Promocja Zdrowia w Podstawowej Opiece Zdrowotnej
17.8. Narodowy Program Zdrowia


Rozdział 18 Promocja zdrowia w Unii Europejskiej i szansę jej realizacji według unijnych zasad w Polsce
18. l. Pierwszy etap rozwoju działań w zakresie promocji zdrowia
18.2. Drugi etap rozwoju działań w zakresie promocji zdrowia
18.3. Nowa polityka i strategia zdrowotna w Unii Europejskiej
18.4. Współdziałanie w zakresie opieki zdrowotnej i zdrowia publicznego
18.5. Szczególne zadania dla promocji zdrowia
18.6. Badania naukowe i programy polityki zdrowotnej Unii Europejskiej


Rozdział 19 Dokumenty


Literatura


296 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2025