Książka "Internet - kultura - edukacja" porusza zagadnienie aktywności
kulturalnej osób korzystających z nowoczesnych środków przekazu, za szczególnym
uwzględnieniem Internetu. Bazując na szeroko rozumianej teorii pedagogiki kultury autor,
w oparciu o przeprowadzone badania, prezentuje przemiany jakie dokonują się w sposobach
spędzania czasu wolnego oraz pedagogiczne aspekty tych przemian.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1.
Charakterystyczne cechy współczesnej kultury medialnej
1.1. Kultura humanistyczna
a kultura techniczna - opozycja czy komplementarność?
1.2. Audiowizualność jako cecha charakterystyczna kultury medialnej
1.3. Kultura popularna - implikacje pedagogiczne
1.4. Główne wyzwania społeczeństwa informacyjnego
1.5. Interaktywność jako cecha charakterystyczna kultury XXI wieku
Rozdział 2. Komputery i Internet w edukacji -
szanse i zagrożenia
2.1. Możliwości wykorzystania
komputerów w edukacji
2.2. Rodzaje usług internetowych i możliwości ich wykorzystania w wychowaniu
i kształceniu
2.3. Negatywne aspekty użytkowania technologii informacyjnej
Rozdział 3. Miejsce
i rola amatorskiej twórczości artystycznej w społeczeństwie informacyjnym
3.1. Znaczenie edukacji
kulturalnej we współczesnym świecie
3.2. Miejsce i rola aktywności kulturalnej w społeczeństwie informacyjnym
3.3. Sztuka profesjonalna i sztuka amatorska w świecie nowych mediów
3.4. Amatorska twórczość fotograficzna jako forma aktywności kulturalnej
Rozdział 4. Główne cechy
charakteryzujące badanych w korzystaniu z Internetu
4.1. Motywy korzystania
z Internetu
4.2. Najbardziej popularne formy korzystania z Internetu
4.3. Najczęściej poszukiwane informacje w Internecie
Rozdział 5. Aktywność
kulturalna badanych użytkowników Internetu
5.1. Usługi dostępne
w Internecie a własna aktywność kulturalna internautów
5.2. Najpopularniejsze formy aktywności kulturalnej realizowanej za pośrednictwem
Internetu
5.3. Aktywność kulturalna Internautów realizowana poza cyberprzestrzenią
Rozdział 6. Edukacyjne
funkcje internetowej oferty kulturalnej
6.1. Instytucjonalne
i pozainstytucjonalne formy upowszechniania kultury w Internecie
6.2. Stymulacyjna funkcja internetowej oferty
kulturalnej
6.3. Wzorotwórcze działanie internautów
6.4. Interpersonalna funkcja internetowych grup dyskusyjnych
Rozdział 7. Związki pomiędzy edukacyjnymi funkcjami
Internetu a typem i poziomem uczestnictwa w kulturze internautów
7.1. Internet a przemiany
typu i poziomu aktywności kulturalnej
7.2. Negatywny wpływ Internetu na poziom aktywności kulturalnej
7.3. Funkcje internetowej oferty kulturalnej w stymulacji poziomu aktywności
kulturalnej internautów
Zakończenie
Podsumowanie wyników badań
Wnioski dla edukacji
Bibliografia
183 strony, A5, miękka oprawa