Książka pod redakcją J. Rutkowiak, D. Kubinowskiego i M. Nowaka jest zbiorem
materiałów z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, który
odbył się we wrześniu 2007 roku w Lublinie.
Spis treści
Joanna Rutkowiak, Dariusz Kubinowski, Marian Nowak, VI Zjazd Pedagogiczny PTP - idea
przewodnia, koncepcja, organizacja, przebieg, perspektywy
Stanowisko uczestników VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego Polskiego Towarzystwa
Pedagogicznego w sprawie stanu i perspektyw rozwoju edukacji w Polsce
I. Edukacja - moralność - sfera publiczna: referaty wprowadzające
Zbigniew Kwieciński, Potrzeba alfabetyzacji krytycznej
Tadeusz Lewowicki, Pedagogika wobec (nie)moralności sfery publicznej
Jan P. Hudzik, Edukacja: rzecz o budowaniu mostów między doświadczeniem a wyobrażeniem
Leszek Koczanowicz, Etyka demokracji
Andrzej Szostek, Edukacja moralna w szkole: klucz do programu wychowania dojrzałego
obywatela
Maria Chodkowska, Stanisława Byra, Zdzisław Kazanowski, Monika Parchomiuk, Beata
Szabała, Postawy wobec moralności w sferze publicznej przyszłych kreatorów różnych
jej obszarów
II. Jaka wspólnota?
Andrzej Szahaj, Samotność i wspólnota
Joanna Rutkowiak, Jednostka w projekcie ponowoczesnej formuły duchowości a neoliberalne
upolitycznianie edukacji
Ewa Bobrowska, Czy wspólnota konstruktywistyczna to realistyczny postulat?
Karolina Starego, Konflikt i wspólnota w przestrzeni demokratycznej
Marcin Boryczko, Demokracja jako "zarządzanie przetrwaniem"
Marian Nowak, Wspólnota (życia społecznego) a tożsamość
Janina Kostkiewicz, Wspólnota jako kategoria pedagogiki chrześcijańskiej
Jadwiga Izdebska, Wspólnota domu rodzinnego - istota, znaczenie, współczesne
zagrożenia
Jarosław Michalski, Znaczenie edukacji religijnej dla kształtowania tożsamości
jednostki oraz wspólnoty życia społecznego
Eva Zamojska, Obraz narodu i relacji międzyetnicznych w podręcznikach szkolnych (analiza
treści podręczników gimnazjalnych do kształcenia literackiego i kulturowego)
III. Jaka sprawiedliwość?
Andrea Folkierska, Sprawiedliwość a władza sądzenia
Maria Reut, Tragizm działania i mądrość praktyczna (o podmiocie, etyczności i
sprawiedliwości)
Jan Rutkowski, Sprawiedliwość w perspektywie filozofii polityki
Wojciech Kruszelnicki, Etyka jako aporetyka: Ricoeur - Derrida (o nową jakość dialogu
między filozofią a pedagogiką)
Rafał Włodarczyk, Dyskretne znamię przymierza - prorok, sprawiedliwość i krytyka
społeczna
Andrzej Bałandynowicz, Prawo bez autorytetu. Prawo pozbawione sumienia a wykluczenie
społeczne jednostek
Andrzej Węgliński, Idea sprawiedliwości naprawczej a etos i misja zawodowa pedagogów
resocjalizacyjnych na przykładzie sądowych kuratorów rodzinnych
Urszula Opłocka, Etyczne dylematy oceniania szkolnego
IV. Jaka kultura?
Lech Witkowski, Jaka kultura? (tezy, dopowiedzenia i podsumowanie)
Monika Jaworska-Witkowska, Pedagogika (z Cienia) kultury - między archetypami a
refleksją gender
Anna Murawska, Uniwersytet jako przestrzeń kultury - płonne nadzieje?, niespełnione
obietnice?
Wiktor Sawczuk, Jaka kultura rozwoju moralnego wobec fikcji kształcenia jako etycznego
kształtowania osobowości i potencjału twórczego? (zarys wybranych problemów)
Wiesław Andrukowicz, Jedność kultury ratowana przez różnicę
V. Jakie relacje?
Astrid Męczkowska, Edukacja a problem kształtowania relacji społecznych. Pomiędzy
wyzwaniem podmiotowości a interwencją w związek człowieka i świata
Mirosława Cylkowska-Nowak, Refleksja teoretyczna nad problemem równości -
egalitarystyczne konteksty badań socjologicznych i pedagogicznych
Adela Kożyczkowska, Edukacyjne złudzenie równości szans a możliwość afiliacji w
obszar wspólnoty politycznej
Lucyna Kopciewicz, Udział szkoły w wytwarzaniu kapitałów rodzajowych uczennic i
uczniów
Iwona Chmura-Rutkowska, Joanna Ostrouch, Chłopcy i ich ojcowie a zjawisko przemocy w
szkole
Iwona Chrzanowska, Wyzwania współczesnej i przyszłej edukacji osób zagrożonych
dyskryminacją
Jolanta Rzeźnicka-Krupa, Pytania o relacje w przestrzeni życia społecznego kreowane
wokół opozycji sprawność - niepełnosprawność
Bogdan Szczepankowski, Dziecko z uszkodzonym słuchem w szkole - integracja, alienacja czy
świadomy wybór?
Sławomir Krzychała, O rozumieniu codzienności szkoły - inspiracje dokumentarnej
ewaluacji przestrzeni społecznej
Zdzisław Aleksander, Pokoleniowy charakter "patriotyzmu" jako zjawisko
pedagogiczne. Fragment badań nad porozumiewaniem się młodzieży i dorosłych
VI. Jaki paradygmat?
Bogusław Śliwerski, Jaki paradygmat?
Stanisław Palka, Metodologia pedagogiki praktycznie zorientowanej a funkcjonowanie
edukacji
Teresa Hejnicka-Bezwińska, Paradygmat humanistyczny w pedagogice a pedagogika
humanistyczna
Bogusław Milerski, Paradygmat humanistyczny w pedagogice
Krystyna Ablewicz, Badania fenomenologiczne w pedagogice: istota czy jakość?
Sławomir Sztobryn, Paradygmatyczność polskiej historiografii pedagogicznej
Krzysztof Maliszewski, Historiografia jako przestrzeń etycznej wrażliwości
Roman Leppert, Potoczne pojmowanie praktyczności pedagogiki
Andrzej Radziewicz-Winnicki, Zmiana a upośledzenie społeczne. Traumatogenne skutki
przemian doby transformacji (w ocenie reprezentantów nauk o wychowaniu)
Ewa Bielska, Dyskurs wokół zmiany społecznej realizowany w okresie ostatniej dekady -
wybrane aspekty
Małgorzata Orłowska, Czas wolny jako propozycja wielowymiarowego wskaźnika wykluczenia
społecznego
VII. Jaka polityka edukacyjna?
Stefan M. Kwiatkowski, Polityka edukacyjna jako przedmiot badań - wprowadzenie do
dyskusji
Janusz Gęsicki, Koncepcje analizy uwarunkowań polityki edukacyjnej
Andrzej Bogaj, Polityka edukacyjna w Polsce na tle priorytetów Unii Europejskiej
Rafał Piwowarski, Przemiany systemu edukacji
Mirosława Cylkowska-Nowak, Polityka edukacyjna a wybór szkoły: analiza porównawcza na
przykładach wybranych krajów
Henryk Bednarczyk, Ustawiczna edukacja zawodowa wobec europejskiego rynku pracy
Nella Nyczkało, Współczesne koncepcje kształcenia przyszłych pracowników w
kontekście zawodowej edukacji ustawicznej
Leszek Wieczorek, Sektorowy dialog społeczny w edukacji
Jan Papież, Uczenie się młodzieży wiejskiej - między potrzebą a realizacją
Piotr Bauć, Wspomaganie całożyciowego przekonstruowywania kompetencji zawodowych
klienta - nowa kompetencja doradcy zawodowego
VIII. Jaka przyszłość, jaka szkoła?
Zbyszko Melosik, Tomasz Szkudlarek, Edukacja dla równości czy edukacja dla najlepszych?
Kontrowersje wokół selekcyjnej funkcji szkoły współczesnej
Dorota Klus-Stańska, Polska szkoła w poszukiwaniu swojej świadomości
Aleksander Nalaskowski, Szkoła jako świadomość zbiorowa
Wanda Dróżka, Zmiana społeczno-edukacyjna w Polsce w doświadczeniu średniego
pokolenia nauczycieli w świetle badań autobiograficznych
Hanna Kędzierska, Nauczyciele polskiej szkoły w poszukiwaniu swojej samoświadomości
Joanna Torowska, Edukacja obywatelska w Polsce na tle tendencji w szkołach europejskich w
świetle pedagogiki kultury
Sławomir Banaszak, Społeczne konteksty sukcesu
Barbara Jedlewska, Pokolenie Niewolników Sukcesu? O fenomenie sukcesu we współczesnej
kulturze i aktualnym wymiarze zjawiska zwanego "wyścigiem szczurów"
Magdalena Dybaś, Społeczne funkcje szkolnictwa wyższego a tożsamość bułgarskiego
uniwersytetu
Tomasz Gmerek, Edukacja i odtwarzanie struktury społecznej: studium porównawcze na
przykładzie Brazylii, Rosji i Finlandii
Nota o autorach
710 stron, B5, twarda oprawa