ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EDUKACJA MORALNOŚĆ SFERA PUBLICZNA


RUTKOWIAK J. KUBINOWSKI D. NOWAK M.

wydawnictwo: VERBA , rok wydania 2007, wydanie I

cena netto: 56.00 Twoja cena  53,20 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka pod redakcją J. Rutkowiak, D. Kubinowskiego i M. Nowaka jest zbiorem materiałów z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, który odbył się we wrześniu 2007 roku w Lublinie.


Spis treści

Joanna Rutkowiak, Dariusz Kubinowski, Marian Nowak, VI Zjazd Pedagogiczny PTP - idea przewodnia, koncepcja, organizacja, przebieg, perspektywy
Stanowisko uczestników VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w sprawie stanu i perspektyw rozwoju edukacji w Polsce

I. Edukacja - moralność - sfera publiczna: referaty wprowadzające

Zbigniew Kwieciński, Potrzeba alfabetyzacji krytycznej
Tadeusz Lewowicki, Pedagogika wobec (nie)moralności sfery publicznej
Jan P. Hudzik, Edukacja: rzecz o budowaniu mostów między doświadczeniem a wyobrażeniem
Leszek Koczanowicz, Etyka demokracji
Andrzej Szostek, Edukacja moralna w szkole: klucz do programu wychowania dojrzałego obywatela
Maria Chodkowska, Stanisława Byra, Zdzisław Kazanowski, Monika Parchomiuk, Beata Szabała, Postawy wobec moralności w sferze publicznej przyszłych kreatorów różnych jej obszarów

II. Jaka wspólnota?

Andrzej Szahaj, Samotność i wspólnota
Joanna Rutkowiak, Jednostka w projekcie ponowoczesnej formuły duchowości a neoliberalne upolitycznianie edukacji
Ewa Bobrowska, Czy wspólnota konstruktywistyczna to realistyczny postulat?
Karolina Starego, Konflikt i wspólnota w przestrzeni demokratycznej
Marcin Boryczko, Demokracja jako "zarządzanie przetrwaniem"
Marian Nowak, Wspólnota (życia społecznego) a tożsamość
Janina Kostkiewicz, Wspólnota jako kategoria pedagogiki chrześcijańskiej
Jadwiga Izdebska, Wspólnota domu rodzinnego - istota, znaczenie, współczesne zagrożenia
Jarosław Michalski, Znaczenie edukacji religijnej dla kształtowania tożsamości jednostki oraz wspólnoty życia społecznego
Eva Zamojska, Obraz narodu i relacji międzyetnicznych w podręcznikach szkolnych (analiza treści podręczników gimnazjalnych do kształcenia literackiego i kulturowego)

III. Jaka sprawiedliwość?

Andrea Folkierska, Sprawiedliwość a władza sądzenia
Maria Reut, Tragizm działania i mądrość praktyczna (o podmiocie, etyczności i sprawiedliwości)
Jan Rutkowski, Sprawiedliwość w perspektywie filozofii polityki
Wojciech Kruszelnicki, Etyka jako aporetyka: Ricoeur - Derrida (o nową jakość dialogu między filozofią a pedagogiką)
Rafał Włodarczyk, Dyskretne znamię przymierza - prorok, sprawiedliwość i krytyka społeczna
Andrzej Bałandynowicz, Prawo bez autorytetu. Prawo pozbawione sumienia a wykluczenie społeczne jednostek
Andrzej Węgliński, Idea sprawiedliwości naprawczej a etos i misja zawodowa pedagogów resocjalizacyjnych na przykładzie sądowych kuratorów rodzinnych
Urszula Opłocka, Etyczne dylematy oceniania szkolnego

IV. Jaka kultura?

Lech Witkowski, Jaka kultura? (tezy, dopowiedzenia i podsumowanie)
Monika Jaworska-Witkowska, Pedagogika (z Cienia) kultury - między archetypami a refleksją gender
Anna Murawska, Uniwersytet jako przestrzeń kultury - płonne nadzieje?, niespełnione obietnice?
Wiktor Sawczuk, Jaka kultura rozwoju moralnego wobec fikcji kształcenia jako etycznego kształtowania osobowości i potencjału twórczego? (zarys wybranych problemów)
Wiesław Andrukowicz, Jedność kultury ratowana przez różnicę

V. Jakie relacje?

Astrid Męczkowska, Edukacja a problem kształtowania relacji społecznych. Pomiędzy wyzwaniem podmiotowości a interwencją w związek człowieka i świata
Mirosława Cylkowska-Nowak, Refleksja teoretyczna nad problemem równości - egalitarystyczne konteksty badań socjologicznych i pedagogicznych
Adela Kożyczkowska, Edukacyjne złudzenie równości szans a możliwość afiliacji w obszar wspólnoty politycznej
Lucyna Kopciewicz, Udział szkoły w wytwarzaniu kapitałów rodzajowych uczennic i uczniów
Iwona Chmura-Rutkowska, Joanna Ostrouch, Chłopcy i ich ojcowie a zjawisko przemocy w szkole
Iwona Chrzanowska, Wyzwania współczesnej i przyszłej edukacji osób zagrożonych dyskryminacją
Jolanta Rzeźnicka-Krupa, Pytania o relacje w przestrzeni życia społecznego kreowane wokół opozycji sprawność - niepełnosprawność
Bogdan Szczepankowski, Dziecko z uszkodzonym słuchem w szkole - integracja, alienacja czy świadomy wybór?
Sławomir Krzychała, O rozumieniu codzienności szkoły - inspiracje dokumentarnej ewaluacji przestrzeni społecznej
Zdzisław Aleksander, Pokoleniowy charakter "patriotyzmu" jako zjawisko pedagogiczne. Fragment badań nad porozumiewaniem się młodzieży i dorosłych

VI. Jaki paradygmat?

Bogusław Śliwerski, Jaki paradygmat?
Stanisław Palka, Metodologia pedagogiki praktycznie zorientowanej a funkcjonowanie edukacji
Teresa Hejnicka-Bezwińska, Paradygmat humanistyczny w pedagogice a pedagogika humanistyczna
Bogusław Milerski, Paradygmat humanistyczny w pedagogice
Krystyna Ablewicz, Badania fenomenologiczne w pedagogice: istota czy jakość?
Sławomir Sztobryn, Paradygmatyczność polskiej historiografii pedagogicznej
Krzysztof Maliszewski, Historiografia jako przestrzeń etycznej wrażliwości
Roman Leppert, Potoczne pojmowanie praktyczności pedagogiki
Andrzej Radziewicz-Winnicki, Zmiana a upośledzenie społeczne. Traumatogenne skutki przemian doby transformacji (w ocenie reprezentantów nauk o wychowaniu)
Ewa Bielska, Dyskurs wokół zmiany społecznej realizowany w okresie ostatniej dekady - wybrane aspekty
Małgorzata Orłowska, Czas wolny jako propozycja wielowymiarowego wskaźnika wykluczenia społecznego

VII. Jaka polityka edukacyjna?

Stefan M. Kwiatkowski, Polityka edukacyjna jako przedmiot badań - wprowadzenie do dyskusji
Janusz Gęsicki, Koncepcje analizy uwarunkowań polityki edukacyjnej
Andrzej Bogaj, Polityka edukacyjna w Polsce na tle priorytetów Unii Europejskiej
Rafał Piwowarski, Przemiany systemu edukacji
Mirosława Cylkowska-Nowak, Polityka edukacyjna a wybór szkoły: analiza porównawcza na przykładach wybranych krajów
Henryk Bednarczyk, Ustawiczna edukacja zawodowa wobec europejskiego rynku pracy
Nella Nyczkało, Współczesne koncepcje kształcenia przyszłych pracowników w kontekście zawodowej edukacji ustawicznej
Leszek Wieczorek, Sektorowy dialog społeczny w edukacji
Jan Papież, Uczenie się młodzieży wiejskiej - między potrzebą a realizacją
Piotr Bauć, Wspomaganie całożyciowego przekonstruowywania kompetencji zawodowych klienta - nowa kompetencja doradcy zawodowego

VIII. Jaka przyszłość, jaka szkoła?

Zbyszko Melosik, Tomasz Szkudlarek, Edukacja dla równości czy edukacja dla najlepszych? Kontrowersje wokół selekcyjnej funkcji szkoły współczesnej
Dorota Klus-Stańska, Polska szkoła w poszukiwaniu swojej świadomości
Aleksander Nalaskowski, Szkoła jako świadomość zbiorowa
Wanda Dróżka, Zmiana społeczno-edukacyjna w Polsce w doświadczeniu średniego pokolenia nauczycieli w świetle badań autobiograficznych
Hanna Kędzierska, Nauczyciele polskiej szkoły w poszukiwaniu swojej samoświadomości
Joanna Torowska, Edukacja obywatelska w Polsce na tle tendencji w szkołach europejskich w świetle pedagogiki kultury
Sławomir Banaszak, Społeczne konteksty sukcesu
Barbara Jedlewska, Pokolenie Niewolników Sukcesu? O fenomenie sukcesu we współczesnej kulturze i aktualnym wymiarze zjawiska zwanego "wyścigiem szczurów"
Magdalena Dybaś, Społeczne funkcje szkolnictwa wyższego a tożsamość bułgarskiego uniwersytetu
Tomasz Gmerek, Edukacja i odtwarzanie struktury społecznej: studium porównawcze na przykładzie Brazylii, Rosji i Finlandii

Nota o autorach

710 stron, B5, twarda oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2025