ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KULTURA WSPÓŁCZESNA A WYCHOWANIE CZŁOWIEKA


KUBINOWSKI D. RED.

wydawnictwo: VERBA , rok wydania 2006, wydanie I

cena netto: 39.90 Twoja cena  37,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Tom stanowi pokłosie ogólnopolskiej konferencji naukowej zorganizowanej w 2005 r. przez Zakład Pedagogiki Kultury UMCS w Lublinie. Jest to obszerna wielowątkowa praca zbiorowa zawierająca przeszło 40 artykułów opracowanych przez pracowników naukowych reprezentujących czołowe ośrodki akademickie z całego kraju. Problematyka książki dotyczy przede wszystkim aktualnej kondycji pedagogiki kultury, istoty człowieczeństwa i jego różnych przejawów w kulturze współczesnej, tożsamości kulturowej człowieka XXI wieku w odniesieniu do etniczności oraz pop- i cyberkultury, aspektów wychowawczych sztuki współczesnej oraz alternatywnych koncepcji działalności kulturalnej i edukacyjnej. Tom wpisuje się w najbardziej aktualne i istotne trendy badań i studiów kulturowo-edukacyjnych dotyczących współczesności.


SPIS TREŚCI

CZĘŚĆ I. TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE PODSTAWY PEDAGOGIKI KULTURY JAKO WSPÓŁCZESNEJ SUBDYSCYPLINY HUMANISTYCZNEJ.
Dariusz Kubinowski - Cechy konstytutywne naukowego systemu pedagogiki kultury.
Elżbieta Kukuła - Potrzeba powrotu do cnót platońskich we współczesnym procesie edukacji.
Andrzej Ciążela - Klasyczna koncepcja prawdy jako przesłanka powojennej filozofii i pedagogiki kultury Bogdana Suchodolskiego.
Anna Kuleta - Człowiek i kultura w myśli filozoficznej Bogdana Nawroczyńskiego.
Małgorzata Stopikowska - Jana Pawła II teologia narodu: perspektywy aplikacji pedagogicznych.
Agnieszka Salamucha - Natura czy kultura? Wstępna charakterystyka sporu.

CZĘŚĆ II. W POSZUKIWANIU ISTOTY CZŁOWIECZEŃSTWA I JEGO RÓŻNYCH PRZEJAWÓW W KULTURZE WSPÓŁCZESNEJ: PERSPEKTYWA ANTROPOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA.
Katarzyna Olbrycht - Pedagogiczne konsekwencje personalistycznego ujmowania kultury na progu XXI wieku.
Jadwiga Lach-Rosocha - Rola kultury w procesie uczłowieczania człowieka i humanizacji świata - wybrane aspekty problemu.
Wiesław Żardecki - Wiodące koncepcje człowieczeństwa w kulturze XX wieku - próba zarysu zagadnienia.
Małgorzata Okupnik - Człowiek wobec cierpienia. Przyczynek do antropologii choroby.
Barbara Jedlewska - Człowiek sukcesu w kulturze konsumpcyjnej - promowany model i rzeczywiste wzory.
Anna Józefowicz - Wzór wychowawczy kobiety-matki w wybranych czasopismach literackich dwudziestolecia międzywojennego.
Danuta Sadownik - Oblicza współczesności. Ideały i wartości humanistyczne charakterystyczne dla trzech pokoleń ludzi żyjący na przełomie wieków.

CZĘŚĆ III. OBLICZA "SWOJSKOŚCI/TUTEJSZOŚCI" I "OBCOŚCI/INNOŚCI" W KONTEKŚCIE KSZTAŁTOWANIA SIĘ TOŻSAMOŚCI KULTUROWEJ WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA: IMPLIKACJE EDUKACYJNE.
Jerzy Nikitorowicz- Relatywizacja wzorów kulturowych w społeczeństwie wielokulturowym.
Alina Szczurek-Boruta - Kultura - społeczeństwo - jednostka: zaniedbane i zaniechane obszary edukacji szkolnej.
Mirosław Sobecki - Kanon kultury polskiej na peryferiach - na przykładzie mniejszości polskiej na Białorusi.
Dorota Misiejuk, Jolanta Muszyńska - Tożsamość kulturowa w społecznych warunkach grupy mniejszościowej: przypadek Białorusinów w Polsce.
Edyta Korepta - Rola literatury w procesie poszukiwaniu tożsamości regionalnej - na przykładzie poezji Emilii Michalskiej, Gustawa Morcinka, Zofii Kossak-Szczuckiej.
Joanna Torowska - Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego: próba definicji, stan i potrzeby - na przykładzie Małopolski.
Barbara Wybacz - Japonia - miejsce rzeczywiste, miejsce wyobrażone.

CZĘŚĆ IV. PONOWOCZESNOŚĆ, POPKULTURA I CYBERKULTURA JAKO WYZWANIA PEDAGOGIKI WSPÓŁCZESNEJ.
Andrzej Radomski - "Solidarność" i "autokreacja" jako dwie formy partycypacji we współczesnych kulturach Zachodu.
Krystyna Pankowska - Wychowanie w czasach popkultury - garść refleksji i postulatów.
Marcin Jaworski - Kultura popularna jako źródło inspiracji pedagogicznej i edukacyjnej.
Agnieszka Cybal-Michalska - W poszukiwaniu utraconej tożsamości jednostki w zglobalizowanym społeczeństwie sprzeczności.
Iwona Samborska - Świat reklamą malowany - ujęcie z perspektywy małego dziecka.
Wojciech Bobrowicz - Internet w kulturze - kultura w Internecie.
Radosław Bomba - Tożsamość w środowiskach cyfrowych.

CZĘŚĆ V. WARTOŚCI HUMANISTYCZNE I FUNKCJE WYCHOWAWCZE RÓŻNYCH DZIEDZIN SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ.
Jan Samek - Sztuka jako medium edukacji uczniów i studentów w duchu humanizmu.
Joanna Winnicka-Gburek - Krytycyzm i tradycja. Krytyka a tradycyjne wartości sztuki w edukacji.
Dorota Sieroń-Galusek - Książka jako narzędzie samodoskonalenia - na przykładzie Józefa Czapskiego. Wiesława Aleksandra Sacher - Muzyka współczesna - implikacje akulturacyjne i edukacyjne.
Jarosław Chaciński - Młodzież i muzyka we współczesnym horyzoncie kulturowym i edukacyjnym.
Witold Adamczyk - Determinanty skutecznego oddziaływania wychowawczego dzieł kultury - na przykładzie filmu.
Mariusz Samoraj - Artystyczna edukacja ekologiczna i międzykulturowa odpowiedzią na wyzwania współczesności - głos w dyskusji.

CZĘŚĆ VI. W KIERUNKU ALTERNATYWNYCH ORIENTACJI TEORII I PRAKTYKI DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ I EDUKACYJNEJ.
Józef Kargul - Instytucje kultury w świetle badań empirycznych.
Włodzimierz Prokopiuk - Kultura pedagogiczna jako wartość społeczna i indywidualna.
Marek Matyjewicz - Animacja kulturalna wobec wyzwań kultury nowoczesnej.
Małgorzata Olejarz - Oczekiwania zielonogórskich studentów animacji kultury wobec uczelni.
Wojciech Olchowski - Zastosowanie amerykańskich metod edukacji medialnej w polskich szkołach policealnych. Sylwia Słowińska - Socjokultura jako nurt edukacji kulturalnej w Niemczech.
Aneta Pepaś - Udział lubelskich instytucji działalności kulturalnej w promocji kultury.

394 strony, B5, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2025