Tom stanowi pokłosie ogólnopolskiej konferencji naukowej zorganizowanej w 2005 r.
przez Zakład Pedagogiki Kultury UMCS w Lublinie. Jest to obszerna wielowątkowa praca
zbiorowa zawierająca przeszło 40 artykułów opracowanych przez pracowników naukowych
reprezentujących czołowe ośrodki akademickie z całego kraju. Problematyka książki
dotyczy przede wszystkim aktualnej kondycji pedagogiki kultury, istoty człowieczeństwa i
jego różnych przejawów w kulturze współczesnej, tożsamości kulturowej człowieka
XXI wieku w odniesieniu do etniczności oraz pop- i cyberkultury, aspektów wychowawczych
sztuki współczesnej oraz alternatywnych koncepcji działalności kulturalnej i
edukacyjnej. Tom wpisuje się w najbardziej aktualne i istotne trendy badań i studiów
kulturowo-edukacyjnych dotyczących współczesności.
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE PODSTAWY PEDAGOGIKI KULTURY JAKO WSPÓŁCZESNEJ
SUBDYSCYPLINY HUMANISTYCZNEJ.
Dariusz Kubinowski - Cechy konstytutywne naukowego systemu pedagogiki kultury.
Elżbieta Kukuła - Potrzeba powrotu do cnót platońskich we współczesnym procesie
edukacji.
Andrzej Ciążela - Klasyczna koncepcja prawdy jako przesłanka powojennej filozofii i
pedagogiki kultury Bogdana Suchodolskiego.
Anna Kuleta - Człowiek i kultura w myśli filozoficznej Bogdana Nawroczyńskiego.
Małgorzata Stopikowska - Jana Pawła II teologia narodu: perspektywy aplikacji
pedagogicznych.
Agnieszka Salamucha - Natura czy kultura? Wstępna charakterystyka sporu.
CZĘŚĆ II. W POSZUKIWANIU ISTOTY CZŁOWIECZEŃSTWA I JEGO RÓŻNYCH PRZEJAWÓW W
KULTURZE WSPÓŁCZESNEJ: PERSPEKTYWA ANTROPOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA.
Katarzyna Olbrycht - Pedagogiczne konsekwencje personalistycznego ujmowania kultury na
progu XXI wieku.
Jadwiga Lach-Rosocha - Rola kultury w procesie uczłowieczania człowieka i humanizacji
świata - wybrane aspekty problemu.
Wiesław Żardecki - Wiodące koncepcje człowieczeństwa w kulturze XX wieku - próba
zarysu zagadnienia.
Małgorzata Okupnik - Człowiek wobec cierpienia. Przyczynek do antropologii choroby.
Barbara Jedlewska - Człowiek sukcesu w kulturze konsumpcyjnej - promowany model i
rzeczywiste wzory.
Anna Józefowicz - Wzór wychowawczy kobiety-matki w wybranych czasopismach literackich
dwudziestolecia międzywojennego.
Danuta Sadownik - Oblicza współczesności. Ideały i wartości humanistyczne
charakterystyczne dla trzech pokoleń ludzi żyjący na przełomie wieków.
CZĘŚĆ III. OBLICZA "SWOJSKOŚCI/TUTEJSZOŚCI" I "OBCOŚCI/INNOŚCI"
W KONTEKŚCIE KSZTAŁTOWANIA SIĘ TOŻSAMOŚCI KULTUROWEJ WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA:
IMPLIKACJE EDUKACYJNE.
Jerzy Nikitorowicz- Relatywizacja wzorów kulturowych w społeczeństwie wielokulturowym.
Alina Szczurek-Boruta - Kultura - społeczeństwo - jednostka: zaniedbane i zaniechane
obszary edukacji szkolnej.
Mirosław Sobecki - Kanon kultury polskiej na peryferiach - na przykładzie mniejszości
polskiej na Białorusi.
Dorota Misiejuk, Jolanta Muszyńska - Tożsamość kulturowa w społecznych warunkach
grupy mniejszościowej: przypadek Białorusinów w Polsce.
Edyta Korepta - Rola literatury w procesie poszukiwaniu tożsamości regionalnej - na
przykładzie poezji Emilii Michalskiej, Gustawa Morcinka, Zofii Kossak-Szczuckiej.
Joanna Torowska - Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego: próba definicji, stan i
potrzeby - na przykładzie Małopolski.
Barbara Wybacz - Japonia - miejsce rzeczywiste, miejsce wyobrażone.
CZĘŚĆ IV. PONOWOCZESNOŚĆ, POPKULTURA I CYBERKULTURA JAKO WYZWANIA PEDAGOGIKI
WSPÓŁCZESNEJ.
Andrzej Radomski - "Solidarność" i "autokreacja" jako dwie formy
partycypacji we współczesnych kulturach Zachodu.
Krystyna Pankowska - Wychowanie w czasach popkultury - garść refleksji i postulatów.
Marcin Jaworski - Kultura popularna jako źródło inspiracji pedagogicznej i edukacyjnej.
Agnieszka Cybal-Michalska - W poszukiwaniu utraconej tożsamości jednostki w
zglobalizowanym społeczeństwie sprzeczności.
Iwona Samborska - Świat reklamą malowany - ujęcie z perspektywy małego dziecka.
Wojciech Bobrowicz - Internet w kulturze - kultura w Internecie.
Radosław Bomba - Tożsamość w środowiskach cyfrowych.
CZĘŚĆ V. WARTOŚCI HUMANISTYCZNE I FUNKCJE WYCHOWAWCZE RÓŻNYCH DZIEDZIN SZTUKI
WSPÓŁCZESNEJ.
Jan Samek - Sztuka jako medium edukacji uczniów i studentów w duchu humanizmu.
Joanna Winnicka-Gburek - Krytycyzm i tradycja. Krytyka a tradycyjne wartości sztuki w
edukacji.
Dorota Sieroń-Galusek - Książka jako narzędzie samodoskonalenia - na przykładzie
Józefa Czapskiego. Wiesława Aleksandra Sacher - Muzyka współczesna - implikacje
akulturacyjne i edukacyjne.
Jarosław Chaciński - Młodzież i muzyka we współczesnym horyzoncie kulturowym i
edukacyjnym.
Witold Adamczyk - Determinanty skutecznego oddziaływania wychowawczego dzieł kultury -
na przykładzie filmu.
Mariusz Samoraj - Artystyczna edukacja ekologiczna i międzykulturowa odpowiedzią na
wyzwania współczesności - głos w dyskusji.
CZĘŚĆ VI. W KIERUNKU ALTERNATYWNYCH ORIENTACJI TEORII I PRAKTYKI DZIAŁALNOŚCI
KULTURALNEJ I EDUKACYJNEJ.
Józef Kargul - Instytucje kultury w świetle badań empirycznych.
Włodzimierz Prokopiuk - Kultura pedagogiczna jako wartość społeczna i indywidualna.
Marek Matyjewicz - Animacja kulturalna wobec wyzwań kultury nowoczesnej.
Małgorzata Olejarz - Oczekiwania zielonogórskich studentów animacji kultury wobec
uczelni.
Wojciech Olchowski - Zastosowanie amerykańskich metod edukacji medialnej w polskich
szkołach policealnych. Sylwia Słowińska - Socjokultura jako nurt edukacji kulturalnej w
Niemczech.
Aneta Pepaś - Udział lubelskich instytucji działalności kulturalnej w promocji
kultury.
394 strony, B5, miękka oprawa