ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 45.80 43,51   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DZIECI I TELEWIZJA PERSPEKTYWA GLOBALNA


LEMISH D.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2008, wydanie I

cena netto: 45.80 Twoja cena  43,51 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka stanowi autorytatywny przegląd problematyki związanej z oddziaływaniem telewizji na dzieci, sporządzony na podstawie pięćdziesięcioletniego dorobku badawczego z całego świata, w tym tradycji amerykańskiej i wpływów psychologii rozwojowej oraz tradycji europejskiej, a także refleksji socjologiczno-kulturoznawczej. Równie szeroki jest zakres metodologiczny omówionych badań, sięgający od ilościowych metod eksperymentalnych i kwestionariuszowych do jakościowych metod etnograficznych oraz wywiadów.

Unikatowe międzynarodowe ujęcie umożliwiło autorce Dzieci i telewizji zachowanie właściwej równowagi między opisami analiz wpływu telewizji na dzieci w konkretnych kontekstach ich kultury i życia codziennego a wnioskami natury ogólnej, znajdującymi potwierdzenie na całym świecie.



Dafna Lemish jest redaktorem naczelnym „Journal of Children and Media” oraz wykładowcą na wydziale komunikowania uniwersytetu w Tel Awiwie. Była jedną z autorek pracy Media and the Make-Believe Worlds of Children: When Harry Potter Meets Pokemon in Disneyland i współredagowała zbiór Children and Media in Times of War and Conflict. Badania nad dziećmi i telewizją prowadzi od 25 lat w Stanach Zjednoczonych, Europie i Izraelu, a jej zainteresowania obejmują znaczenie telewizji jako czynnika socjalizacji, wpływ brutalnego przekazu telewizyjnego, funkcjonowanie stereotypów, rozwój kompetencji medialnych, konstruowanie tożsamości płciowej oraz rolę telewizji w życiu dzieci podczas wojny w Iraku.


 

Spis treści

Przedmowa
Wprowadzenie
Dlaczego ujęcie globalne (i czy takie faktycznie jest)?
Dlaczego telewizja (nadal)?
Dlaczego dzieci (wyłącznie)?
„Przewodnik” telewizyjny

1. Dom jako przestrzeń oglądania telewizji
Telewizja w domu
Rola telewizji w życiu rodzinnym
Społeczne sposoby wykorzystania telewizji
Oglądanie telewizji i wzory komunikowania się w rodzinie
Style wychowywania dzieci i mediacja rodziców
Rozmowy na tematy „telewizyjne”
Typy rozmów
Telewizja jako mówiąca książka
Rozmowy i strach
Rozmowy z rodzeństwem i rodzicami
Podsumowanie

2. Telewizja i rozwój jednostki
Teorie rozwojowe
Uwaga a rozumienie przekazu telewizyjnego
Rozwój zainteresowania telewizją
Związek między koncentracją uwagi na telewizji a rozumieniem
Rozwój upodobań telewizyjnych
Umiejętność odróżnienia fantazji od rzeczywistości
Umiejętność rozróżniania gatunków
Znaczenie rozróżnienia między fantazją a rzeczywistością w przekazie telewizyjnym
Rozwój rozumienia przekazu telewizyjnego
Rozwój rozumienia postaci telewizyjnych
Rozwój ocen moralnych
Utożsamienie z postaciami z telewizji
Reakcje strachu na przekaz telewizyjny
Telewizja, wyobraźnia i kreatywność
Refleksja pojęciowa i metodologiczna
Przypisy

3. Telewizja i zachowanie dzieci
Telewizja i agresywne zachowanie
Uczenie się agresywnych zachowań
Skumulowany efekt przemocy w telewizji
Zmienne interweniujące
Telewizja i zachowanie prospołeczne
Telewizja i reklama
Reklama dla dzieci
Reklama, odżywianie i alkohol
Reklama a samopoczucie społeczne i emocjonalne
Czy reklama działa?
Telewizja i zachowania seksualne
Pornografia i dziecięca seksualność
Telewizja i wypoczynek
Podsumowanie
Przypisy

4. Telewizja i społeczne konstruowanie rzeczywistości
Konstruowanie płci kulturowej i ról płciowych
Konstruowanie ról płciowych
Konstruowanie tożsamości płciowej
Tożsamości homoseksualne
Seks i seksualność
Obraz ciała i zaburzenia odżywiania
Społeczne konstruowanie rzeczywistości
Hipoteza „spodlonego świata”
Postrzeganie „siebie” a postrzeganie „innych”
Bogactwo i brutalność Stanów Zjednoczonych
Kulturowa integracja dzieci imigrantów
Konstruowanie rzeczywistości politycznej
Przedstawienie konfliktów
Telewizja jako narzędzie kształtowania postaw pokojowych
Gatunki edukacyjno-rozrywkowe i konstruowanie rzeczywistości społecznej
Podsumowanie
Przypisy

5. Telewizja i nauka
Telewizja i szkoła – dwa systemy edukacyjne
Oglądanie telewizji a wyniki w szkole
Telewizja i akwizycja języka
Akwizycja języka ojczystego
Nauka drugiego języka
Język audiowizualny i zdolności poznawcze
Rozwój szczególnych umiejętności oglądania telewizji
Nauka z telewizji edukacyjnej
Rozwój telewizji edukacyjnej
Teoretyczne modele oceny uczenia się z programów edukacyjnych
Children’s Television Workshop (CTW) / Sesame Workshop (SW)
Teletubisie
Podsumowanie
Przypisy

6. Wnioski dla edukacji i polityki
Kompetencja medialna
Główne nurty debaty nad kompetencją medialną
Kompetencja medialna w innych krajach świata
Praktyczne aspekty kompetencji medialnej
Programy nauczania
Proces dydaktyczny
Ocenianie
Ocena programów nauczania kompetencji medialnych
Polityka tworzenia programów dla dzieci
Treść programów dla dzieci
Konwencja o programach telewizyjnych dla dzieci i młodzieży
Przypisy

7. Konkluzje: dorastanie w globalnej kulturze ekranu
Globalna kultura ekranu
Zmiany dzieciństwa
Plany badawcze
Przypisy

Zalecane lektury dodatkowe
Bibliografia
Indeks


250 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024