|
CWS SAMOCHODY INŻ. TAŃSKIEGO
TARCZYŃSKI J. wydawnictwo: ZP WYDAWNICTWO , rok wydania 2009, wydanie I cena netto: 46.50 Twoja cena 44,18 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Książka jest próbą przybliżenia pierwszych polskich działań produkcyjnych w
zakresie samochodów osobowych, podjętych już w 1922 roku, a więc w niepełne 3 lata po
odzyskaniu niepodległości, utraconej w wyniku zaborczych działań sąsiadów: Rosji,
Prus i Austrii. Poczynania te przedstawiam na tle ogólnych dokonań motoryzacyjnych
pierwszych lat Państwa Polskiego.
Prace nad stworzeniem produkcji samochodów osobowych prowadzone przez Ministerstwo Spraw
Wojskowych, zostały zapoczątkowane przez grupę entuzjastów, którzy w trudnych
warunkach pierwszych lat niepodległości potrafili rozwinąć ideę własnej
wytwórczości i mimo ogólnej niewiary w powodzenie, konsekwentnie ją realizować.
Stworzony wówczas przez inż. Tadeusza Tańskiego i jego zespół projektowy samochód
osobowy CWS T1 odpowiadał najlepszym konstrukcjom światowym, a pod wieloma względami
zdecydowanie je przewyższał.
Polscy konstruktorzy stanęli na wysokości zadania. O wiele trudniej było stworzyć w
zrujnowanym kraju odpowiednią bazę wytwórczą. Problemy te rozwiązano jednak dość
szybko, natomiast trzyletni okres produkcji pojazdu był wystarczająco długi, aby
zbudować zremby polskiego przemysłu motoryzacyjnego, rozwiniętego w latach
trzydziestych głównie na podstawie umów licencyjnych, przynoszących nowe, doskonalsze
technologie.
Warto też wspomnieć, że w 1925 roku, gdy zbudowano prototypy samochodów CWS T1, w
Polsce było tylko 29,5 tys. samochodów (w tym prawie 5 tys. ciężarówek), W Wielkiej
Brytani w tym czasie jeździło ich milion, we Francji 840 tys. a, w Niemczech 370 tys.
Tak niski poziom motoryzacji kraju wpływał także na działania zmierzające do
stworzenia rodzimej produkcji pojazdów mechanicznych. W książce omówiono zarówno
seryjny model CWS T1 (oraz jego odmiany pochodne), jak i pojazdy prototypowe CWS T8 i CWS
T2, zbudowane w pojedynczych egzemplarzach według projektu tych samych konstruktorów.
Przedstawiono także sylwetki twórców i osób zaangażowanych w produkcję samochodu.
164 strony, oprawa miękka szyta,Format: 19.0x23.0cm, 171 zdjęć i rysunków
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|