ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZASADA RÓWNEGO DOSTĘPU DO ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ


LACH DANIEL ERYK

wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 76.80 Twoja cena  72,96 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

cena netto + 5% vat.


Funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej jest przedmiotem nieustannych dyskusji i głównie krytycznych uwag - dotyczą one jednak przede wszystkim kwestii organizacyjnych i finansowych. Tymczasem - mając na uwadze burzliwą historię regulacji prawnej "ubezpieczenia zdrowotnego" - warto zwrócić uwagę na zagadnienie ram prawnych, dotyczących jego struktury, ewentualnej reformy i oceny funkcjonowania, nałożonych na prawodawcę przepisami Konstytucji RP.

Przedmiotem niniejszego opracowania jest:

  • skonkretyzowanie treści statuowanego w art. 68 ust. 2 Konstytucji RP nakazu stworzenia systemu opieki zdrowotnej, który ma nie tylko służyć praktycznej realizacji prawa do życia i związanego z nim prawa do ochrony zdrowia, ale także zapewniać obywatelom, niezależnie od ich sytuacji materialnej, równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych;
  • ustalenie - w drodze egzegezy ustawodawstwa zwykłego z zakresu prawa socjalnego - na ile ustawodawca zrealizował nałożone na niego zadanie (tzn. na ile i w jaki sposób zasada równego dostępu jest urzeczywistniana w przepisach tworzących system opieki zdrowotnej) przez uregulowanie praw i obowiązków poszczególnych podmiotów, ich wzajemnych relacji oraz sposobu finansowania systemu, a także czy przyjęte rozwiązania nie naruszają zasady równego dostępu, co mogłoby prowadzić do wniosku o ich niekonstytucyjności.

Spis treści:

 

 

Wykaz skrótów
str. 11

Wstęp
str. 15

Rozdział I
Pojęcie i treść konstytucyjnej zasady równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych jako dyrektywy ustawodawczej i wzorca konstytucyjnej kontroli
str. 19

1.1. Artykuł 68 ust. 2 Konstytucji RP jako źródło zasady równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych
str. 19

1.1.1. Normatywny charakter przepisów Konstytucji RP statuujących prawa socjalne
str. 19

1.1.2. Artykuł 68 ust. 2 Konstytucji RP jako norma programowa
str. 23

1.1.3. Artykuł 68 ust. 2 Konstytucji RP jako zasada dyrektywalna
str. 34

1.2. Zapewnienie równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych jako zadanie władz publicznych
str. 38

1.2.1. Zapewnienie równego dostępu jako zadanie władz publicznych a koncepcja państwa gwarantującego
str. 38

1.2.2. Ustawowa regulacja dotycząca zadań władz publicznych
str. 47

1.3. Zasada równości w doktrynie i orzecznictwie TK
str. 53

1.3.1. Idea równości a różnicowanie sytuacji prawnej
str. 53

1.3.2. Dopuszczalność różnicowania sytuacji prawnej w doktrynie i orzecznictwie TK
str. 63

1.3.2.1. Relewantność i proporcjonalność kryteriów dyferencjacji
str. 63

1.3.2.2. Zasada sprawiedliwości jako uzasadnienie dyferencjacji sytuacji prawnej
str. 73

1.3.3. Kryteria uzasadniające różnicowanie sytuacji prawnej w orzecznictwie BVerfG i w doktrynie niemieckiej
str. 77

1.4. Równość i dyferencjacja w prawie socjalnym
str. 81

1.4.1. Prawo socjalne jako instrument polityki społecznej
str. 81

1.4.2. Szczególny charakter zasady równości w prawie socjalnym
str. 87

1.4.3. Zasadność różnicowania sytuacji prawnej a aksjologia prawa socjalnego
str. 96

1.4.3.1. Sprawiedliwość społeczna
str. 96

1.4.3.2. Zasada dobra wspólnego
str. 108

1.4.3.3. Solidarność społeczna
str. 111

1.4.3.4. Zasada pomocniczości a równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej oraz zasady solidarności społecznej i dobra wspólnego
str. 124

1.5. Pojęcie i przedmiot dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych
str. 130

1.5.1. System ochrony zdrowia a dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych
str. 130

1.5.2. Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej a dostęp do systemu gwarantującego świadczenia
str. 142

1.5.3. Przedmiot finansowania z środków publicznych a świadczenia gwarantowane
str. 145

Rozdział II
Realizacja zasady zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej w aspekcie podmiotowym
str. 149

2.1. Podmioty uprawnione do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych a równy dostęp obywateli do udziału w systemie opieki zdrowotnej
str. 149

2.1.1. Uwagi wprowadzające
str. 149

2.1.2. Ubezpieczenie obowiązkowe
str. 150

2.1.2.1. Objęcie ubezpieczeniem a podleganie obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego
str. 150

2.1.2.2. Zakres podmiotowy obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego
str. 154

2.1.3. Ubezpieczenie dobrowolne
str. 158

2.1.4. Pozaubezpieczeniowe źródła prawa do świadczeń opieki zdrowotnej
str. 166

2.1.4.1. Świadczeniobiorcy niebędący ubezpieczonymi
str. 166

2.1.4.2. Uprawnienie do świadczeń na podstawie regulacji szczególnej
str. 168

2.2. Świadczenia spełniane w warunkach tzw. przymusu ustawowego a dostęp obywateli do świadczeń opieki zdrowotnej
str. 173

2.2.1. Regulacja prawna dotycząca świadczeń spełnianych w warunkach tzw. przymusu ustawowego
str. 173

2.2.2. Finansowanie świadczeń spełnianych w warunkach tzw. przymusu ustawowego
str. 179

2.2.2.1. Świadczenia spełnione w warunkach tzw. przymusu ustawowego na rzecz świadczeniobiorców
str. 179

2.2.2.2. Świadczenia spełnione w warunkach tzw. przymusu ustawowego na rzecz podmiotów niebędących świadczeniobiorcami
str. 186

2.3. Szczególne uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej
str. 190

2.4. Równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych a losowość ryzyka niezdrowia
str. 201

2.4.1. Ryzyko niezdrowia
str. 201

2.4.1.1. Uwagi wprowadzające
str. 201

2.4.1.2. Pojęcia zdarzenia losowego i ryzyka socjalnego
str. 202

2.4.1.3. Świadczenia profilaktyczne i zapobiegawcze a ryzyko niezdrowia
str. 209

2.4.1.4. Subiektywny charakter ryzyka niezdrowia a prawo do świadczeń opieki zdrowotnej
str. 213

2.4.1.5. Ryzyko niezdrowia - podsumowanie
str. 215

2.4.2. Wina świadczeniobiorcy a prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych
str. 218

2.4.2.1. Wypowiedzi doktryny w kwestii winy ubezpieczonego w kontekście losowości ryzyk socjalnych
str. 218

2.4.2.2. Sankcjonowanie zachowań zawinionych przez beneficjentów systemu a cel i funkcja regulacji prawnej w zakresie zabezpieczenia społecznego
str. 221

2.4.2.3. Obowiązujące de lege lata ograniczenia prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń społecznych w sytuacjach związanych z zawinionymi zachowaniami ubezpieczonych
str. 225

2.4.2.4. Kryterium losowości a umyślność naruszenia obowiązku dbałości o własne zdrowie
str. 234

2.4.2.5. Problematyka sankcji w przypadku zawinionych nielosowych zachowań beneficjentów systemu
str. 239

Rozdział III
Realizacja zasady równego dostępu w aspekcie przedmiotowym w świetle rozwiązań organizacyjno-prawnych dotyczących zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz limitowania do nich dostępu
str. 243

3.1. Uwagi wprowadzające
str. 243

3.2. Postanowienia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej a zakres uprawnień świadczeniobiorców w kontekście zasady ustawowej gwarancji
str. 247

3.2.1. Zakres uprawnień świadczeniobiorców w orzecznictwie SN
str. 247

3.2.2. Zadania dyrektorów oddziałów wojewódzkich NFZ w zakresie zawierania umów a ogólne warunki umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej
str. 254

3.2.3. Katalog gwarantowanych świadczeń zdrowotnych
str. 258

3.2.4. Umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej a zasada ustawowej gwarancji - podsumowanie
str. 265

3.3. Listy oczekujących jako instrument limitowania dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej w kontekście zasady równego dostępu
str. 270

3.3.1. Regulacja prawna dotycząca list oczekujących
str. 270

3.3.2. Uzasadnienie aksjologiczne list oczekujących jako instrumentu limitowania dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej a zasada równego dostępu
str. 276

3.4. Środki prawne służące świadczeniobiorcom w celu realizacji prawa do gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej
str. 278

Rozdział IV
Realizacja zasady równego dostępu w aspekcie finansowym
str. 283

4.1. Uwagi wprowadzające
str. 283

4.2. Składka na ubezpieczenie zdrowotne a dostęp do systemu
str. 286

4.2.1. Wysokość składki i zbieg tytułów ubezpieczeniowych
str. 286

4.2.2. Zasada miesięczności i niepodzielności składki
str. 294

4.2.3. Podstawa wymiaru składki
str. 296

4.3. Charakter prawny składki na ubezpieczenie zdrowotne
str. 307

4.3.1. Uwagi wprowadzające
str. 307

4.3.2. Odpłatność i ekwiwalentność składki na ubezpieczenie zdrowotne
str. 312

4.3.3. Składka na ubezpieczenie zdrowotne a zasada solidarności społecznej
str. 324

4.3.3.1. Zasada uniwersalności składki
str. 324

4.3.3.2. Ubezpieczeni bezskładkowo a zasady solidarności społecznej i równego dostępu
str. 327

4.3.3.3. Podstawa wymiaru składek ubezpieczonych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą
str. 332

4.3.4. Podsumowanie
str. 335

4.4. Udział świadczeniobiorcy w koszcie gwarantowanych świadczeń a dostęp w systemie
str. 336

4.4.1. Regulacja ustawowa dotycząca udziału świadczeniobiorcy w kosztach opieki zdrowotnej
str. 336

4.4.2. Udział świadczeniobiorcy w kosztach opieki zdrowotnej a pojęcie świadczenia gwarantowanego
str. 348

4.5. Obciążenia finansowe świadczeniobiorców w kontekście zasady równego dostępu - uwagi końcowe
str. 355

Podsumowanie
str. 361

Bibliografia
str. 373

Wykaz aktów prawnych, orzecznictwa oraz innych dokumentów
str. 387


400 stron, B6, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2025