|

ZASADA RÓWNEGO DOSTĘPU DO ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ
LACH DANIEL ERYK wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2011, wydanie I cena netto: 76.80 Twoja cena 72,96 zł + 5% vat - dodaj do koszyka cena netto + 5% vat.
Funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej jest
przedmiotem nieustannych dyskusji i głównie krytycznych uwag - dotyczą one jednak
przede wszystkim kwestii organizacyjnych i finansowych. Tymczasem - mając na uwadze
burzliwą historię regulacji prawnej "ubezpieczenia zdrowotnego" - warto
zwrócić uwagę na zagadnienie ram prawnych, dotyczących jego struktury, ewentualnej
reformy i oceny funkcjonowania, nałożonych na prawodawcę przepisami Konstytucji RP.
Przedmiotem niniejszego opracowania jest:
- skonkretyzowanie treści statuowanego w art. 68 ust. 2 Konstytucji RP nakazu
stworzenia systemu opieki zdrowotnej, który ma nie tylko służyć praktycznej realizacji
prawa do życia i związanego z nim prawa do ochrony zdrowia, ale także zapewniać
obywatelom, niezależnie od ich sytuacji materialnej, równy dostęp do świadczeń opieki
zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych;
- ustalenie - w drodze egzegezy ustawodawstwa zwykłego z zakresu prawa socjalnego
- na ile ustawodawca zrealizował nałożone na niego zadanie (tzn. na ile i w jaki
sposób zasada równego dostępu jest urzeczywistniana w przepisach tworzących system
opieki zdrowotnej) przez uregulowanie praw i obowiązków poszczególnych podmiotów, ich
wzajemnych relacji oraz sposobu finansowania systemu, a także czy przyjęte rozwiązania
nie naruszają zasady równego dostępu, co mogłoby prowadzić do wniosku o ich
niekonstytucyjności.
Spis treści:
Wykaz skrótów
str. 11
Wstęp
str. 15
Rozdział I
Pojęcie i treść konstytucyjnej zasady równego dostępu do świadczeń opieki
zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych jako dyrektywy ustawodawczej i wzorca
konstytucyjnej kontroli
str. 19
1.1. Artykuł 68 ust. 2 Konstytucji RP jako źródło zasady równego dostępu do
świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych
str. 19
1.1.1. Normatywny charakter przepisów Konstytucji RP statuujących prawa socjalne
str. 19
1.1.2. Artykuł 68 ust. 2 Konstytucji RP jako norma programowa
str. 23
1.1.3. Artykuł 68 ust. 2 Konstytucji RP jako zasada dyrektywalna
str. 34
1.2. Zapewnienie równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze
środków publicznych jako zadanie władz publicznych
str. 38
1.2.1. Zapewnienie równego dostępu jako zadanie władz publicznych a koncepcja państwa
gwarantującego
str. 38
1.2.2. Ustawowa regulacja dotycząca zadań władz publicznych
str. 47
1.3. Zasada równości w doktrynie i orzecznictwie TK
str. 53
1.3.1. Idea równości a różnicowanie sytuacji prawnej
str. 53
1.3.2. Dopuszczalność różnicowania sytuacji prawnej w doktrynie i orzecznictwie TK
str. 63
1.3.2.1. Relewantność i proporcjonalność kryteriów dyferencjacji
str. 63
1.3.2.2. Zasada sprawiedliwości jako uzasadnienie dyferencjacji sytuacji prawnej
str. 73
1.3.3. Kryteria uzasadniające różnicowanie sytuacji prawnej w orzecznictwie BVerfG i w
doktrynie niemieckiej
str. 77
1.4. Równość i dyferencjacja w prawie socjalnym
str. 81
1.4.1. Prawo socjalne jako instrument polityki społecznej
str. 81
1.4.2. Szczególny charakter zasady równości w prawie socjalnym
str. 87
1.4.3. Zasadność różnicowania sytuacji prawnej a aksjologia prawa socjalnego
str. 96
1.4.3.1. Sprawiedliwość społeczna
str. 96
1.4.3.2. Zasada dobra wspólnego
str. 108
1.4.3.3. Solidarność społeczna
str. 111
1.4.3.4. Zasada pomocniczości a równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej oraz
zasady solidarności społecznej i dobra wspólnego
str. 124
1.5. Pojęcie i przedmiot dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze
środków publicznych
str. 130
1.5.1. System ochrony zdrowia a dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze
środków publicznych
str. 130
1.5.2. Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej a dostęp do systemu gwarantującego
świadczenia
str. 142
1.5.3. Przedmiot finansowania z środków publicznych a świadczenia gwarantowane
str. 145
Rozdział II
Realizacja zasady zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej w
aspekcie podmiotowym
str. 149
2.1. Podmioty uprawnione do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków
publicznych a równy dostęp obywateli do udziału w systemie opieki zdrowotnej
str. 149
2.1.1. Uwagi wprowadzające
str. 149
2.1.2. Ubezpieczenie obowiązkowe
str. 150
2.1.2.1. Objęcie ubezpieczeniem a podleganie obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego
str. 150
2.1.2.2. Zakres podmiotowy obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego
str. 154
2.1.3. Ubezpieczenie dobrowolne
str. 158
2.1.4. Pozaubezpieczeniowe źródła prawa do świadczeń opieki zdrowotnej
str. 166
2.1.4.1. Świadczeniobiorcy niebędący ubezpieczonymi
str. 166
2.1.4.2. Uprawnienie do świadczeń na podstawie regulacji szczególnej
str. 168
2.2. Świadczenia spełniane w warunkach tzw. przymusu ustawowego a dostęp obywateli do
świadczeń opieki zdrowotnej
str. 173
2.2.1. Regulacja prawna dotycząca świadczeń spełnianych w warunkach tzw. przymusu
ustawowego
str. 173
2.2.2. Finansowanie świadczeń spełnianych w warunkach tzw. przymusu ustawowego
str. 179
2.2.2.1. Świadczenia spełnione w warunkach tzw. przymusu ustawowego na rzecz
świadczeniobiorców
str. 179
2.2.2.2. Świadczenia spełnione w warunkach tzw. przymusu ustawowego na rzecz podmiotów
niebędących świadczeniobiorcami
str. 186
2.3. Szczególne uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej
str. 190
2.4. Równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych
a losowość ryzyka niezdrowia
str. 201
2.4.1. Ryzyko niezdrowia
str. 201
2.4.1.1. Uwagi wprowadzające
str. 201
2.4.1.2. Pojęcia zdarzenia losowego i ryzyka socjalnego
str. 202
2.4.1.3. Świadczenia profilaktyczne i zapobiegawcze a ryzyko niezdrowia
str. 209
2.4.1.4. Subiektywny charakter ryzyka niezdrowia a prawo do świadczeń opieki zdrowotnej
str. 213
2.4.1.5. Ryzyko niezdrowia - podsumowanie
str. 215
2.4.2. Wina świadczeniobiorcy a prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze
środków publicznych
str. 218
2.4.2.1. Wypowiedzi doktryny w kwestii winy ubezpieczonego w kontekście losowości ryzyk
socjalnych
str. 218
2.4.2.2. Sankcjonowanie zachowań zawinionych przez beneficjentów systemu a cel i funkcja
regulacji prawnej w zakresie zabezpieczenia społecznego
str. 221
2.4.2.3. Obowiązujące de lege lata ograniczenia prawa do świadczeń pieniężnych z
ubezpieczeń społecznych w sytuacjach związanych z zawinionymi zachowaniami
ubezpieczonych
str. 225
2.4.2.4. Kryterium losowości a umyślność naruszenia obowiązku dbałości o własne
zdrowie
str. 234
2.4.2.5. Problematyka sankcji w przypadku zawinionych nielosowych zachowań beneficjentów
systemu
str. 239
Rozdział III
Realizacja zasady równego dostępu w aspekcie przedmiotowym w świetle
rozwiązań organizacyjno-prawnych dotyczących zawierania umów o udzielanie świadczeń
opieki zdrowotnej oraz limitowania do nich dostępu
str. 243
3.1. Uwagi wprowadzające
str. 243
3.2. Postanowienia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej a zakres uprawnień
świadczeniobiorców w kontekście zasady ustawowej gwarancji
str. 247
3.2.1. Zakres uprawnień świadczeniobiorców w orzecznictwie SN
str. 247
3.2.2. Zadania dyrektorów oddziałów wojewódzkich NFZ w zakresie zawierania umów a
ogólne warunki umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej
str. 254
3.2.3. Katalog gwarantowanych świadczeń zdrowotnych
str. 258
3.2.4. Umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej a zasada ustawowej gwarancji -
podsumowanie
str. 265
3.3. Listy oczekujących jako instrument limitowania dostępu do świadczeń opieki
zdrowotnej w kontekście zasady równego dostępu
str. 270
3.3.1. Regulacja prawna dotycząca list oczekujących
str. 270
3.3.2. Uzasadnienie aksjologiczne list oczekujących jako instrumentu limitowania dostępu
do świadczeń opieki zdrowotnej a zasada równego dostępu
str. 276
3.4. Środki prawne służące świadczeniobiorcom w celu realizacji prawa do
gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej
str. 278
Rozdział IV
Realizacja zasady równego dostępu w aspekcie finansowym
str. 283
4.1. Uwagi wprowadzające
str. 283
4.2. Składka na ubezpieczenie zdrowotne a dostęp do systemu
str. 286
4.2.1. Wysokość składki i zbieg tytułów ubezpieczeniowych
str. 286
4.2.2. Zasada miesięczności i niepodzielności składki
str. 294
4.2.3. Podstawa wymiaru składki
str. 296
4.3. Charakter prawny składki na ubezpieczenie zdrowotne
str. 307
4.3.1. Uwagi wprowadzające
str. 307
4.3.2. Odpłatność i ekwiwalentność składki na ubezpieczenie zdrowotne
str. 312
4.3.3. Składka na ubezpieczenie zdrowotne a zasada solidarności społecznej
str. 324
4.3.3.1. Zasada uniwersalności składki
str. 324
4.3.3.2. Ubezpieczeni bezskładkowo a zasady solidarności społecznej i równego dostępu
str. 327
4.3.3.3. Podstawa wymiaru składek ubezpieczonych prowadzących pozarolniczą
działalność gospodarczą
str. 332
4.3.4. Podsumowanie
str. 335
4.4. Udział świadczeniobiorcy w koszcie gwarantowanych świadczeń a dostęp w systemie
str. 336
4.4.1. Regulacja ustawowa dotycząca udziału świadczeniobiorcy w kosztach opieki
zdrowotnej
str. 336
4.4.2. Udział świadczeniobiorcy w kosztach opieki zdrowotnej a pojęcie świadczenia
gwarantowanego
str. 348
4.5. Obciążenia finansowe świadczeniobiorców w kontekście zasady równego dostępu -
uwagi końcowe
str. 355
Podsumowanie
str. 361
Bibliografia
str. 373
Wykaz aktów prawnych, orzecznictwa oraz innych dokumentów
str. 387
400 stron, B6, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|