Zakaz nadużycia pozycji dominującej we wspólnotowym i
polskim prawie antymonopolowym
Przedsiębiorca działający na rynku podlega rozmaitym ograniczeniom. Jednym z
rodzajów ograniczeń konkurencji o charakterze prawnym jest zakaz stosowania praktyk
ograniczających konkurencję, w tym zakaz nadużywania pozycji dominującej.
Publikacja ma na celu analizę instytucji zakazu nadużywania przez
przedsiębiorcę pozycji dominującej na rynku właściwym w polskim i wspólnotowym
prawie antymonopolowym.
Analiza dotyczy zasadniczo prawa materialnego, ze szczególnym uwzględnieniem
postanowień art. 82 Traktatu o ustanowieniu Wspólnot Europejskich oraz art. 9 ustawy z
dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
Uwzględniono stan prawny na dzień 30 września 2008r.
Spis treści:
Wykaz najczęściej stosowanych skrótów
Wstęp
ROZDZIAŁ I
ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE
1.1. Kształtowanie się prawa antymonopolowego
1.2. Uwagi terminologiczne
1.3. Prawo antymonopolowe a polityka konkurencji
1.4. Interes publiczny
ROZDZIAŁ II
PRZEDSIĘBIORCA NA RYNKU RELEWANTNYM
2.1.Pojęcie przedsiębiorcy dla potrzeb wspólnotowego prawa antymonopolowego
2.2. Pojęcie przedsiębiorcy w prawie polskim
2.2.1. Pojęcie przedsiębiorcy na gruncie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
2.2.2. Pojęcie przedsiębiorcy na gruncie art. 4 ustawy o ochronie konkurencji i
konsumentów
2.2.3. Pojęcie przedsiębiorcy na gruncie art. 1 ustawy o ochronie konkurencji i
konsumentów
2.3. Charakterystyka pojęcia rynku relewantnego
2.4. Rynek relewantny pod względem asortymentowym
2.4.1. Substytucyjność towarów
2.4.2. Definicja i wyznaczanie relewantnego rynku asortymentowego
2.4.3. Wyznaczanie relewantnego rynku asortymentowego w świetle orzecznictwa
a) orzecznictwo wspólnotowe
b) orzecznictwo polskie
2.5. Rynek relewantny geograficznie
2.5.1. Definicja i wyznaczanie relewantnego rynku geograficznego
2.5.2. Klauzula "znacznej części wspólnego rynku"
2.5.3. Wyznaczanie relewantnego rynku geograficznego w świetle orzeczniŞctwa
a) orzecznictwo wspólnotowe
b) orzecznictwo polskie
2.6. Czasowe granice rynku relewantnego
ROZDZIAŁ III
POJĘCIE I KRYTERIA OCENY POZYCJI DOMINUJĄCEJ NA RYNKU
3.1. Definicja pozycji dominującej
3.2. Istota pozycji dominującej
3.3. Kryteria wyznaczania pozycji dominującej dla celów art. 82 TWE
3.3.1. Kryterium jakościowe
3.3.2. Kryterium ilościowe
3.3.3. Inne kryteria wyznaczania pozycji dominującej
3.4. Kryteria wyznaczania pozycji dominującej dla celów art. 9 ustawy o ochronie
konkurencji i konsumentów
3.4.1. Kryterium jakościowe
3.4.2. Kryterium ilościowe
3.5. Wyznaczanie pozycji dominującej w praktyce organów antymonopolowych
3.5.1. Wyznaczanie pozycji dominującej w praktyce Komisji WE
3.5.2. Wyznaczanie pozycji dominującej w praktyce UOKiK
3.6. Kolektywna pozycja dominująca
3.6.1. Kolektywna pozycja dominująca w prawie i orzecznictwie wspólnotowym
3.6.2. Kolektywna pozycja dominująca w prawie i orzecznictwie polskim
3.7. Super dominacja
3.8. Pozycja monopolistyczna jako kwalifikowana forma pozycji dominującej
ROZDZIAŁ IV
ISTOTA NADUŻYCIA POZYCJI DOMINUJĄCEJ
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Prawna regulacja zakazu nadużycia pozycji dominującej
4.2.1. Art. 82 TWE
4.2.2. Art. 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
4.3. Problemy związane z brakiem ogólnej definicji nadużycia
4.4. Interpretacja pojęcia nadużycia pozycji dominującej
4.4.1. Pozaustawowe definicje nadużycia pozycji dominującej
4.4.2. Szczególna odpowiedzialność przedsiębiorcy zajmującego pozycję dominującą
4.4.3. Wystąpienie skutku
4.4.4. Związek przyczynowy między zajmowaniem pozycji dominującej a nadużyciem tej
pozycji
4.4.5. Interpretacja pojęcia nadużycia pozycji dominującej w świetle Raportu EAGCP i
Memorandum dyskusyjnego Komisji WE
4.5. Obiektywne uzasadnienie jako podstawa wykluczająca odpowiedzialność z tytułu
nadużycia pozycji dominującej
4.6. Charakter prawny praktyk zawartych w art. 82 TWE oraz art. 9 ust. 2 ustawy o ochronie
konkurencji i konsumentów
4.7. Kategorie praktyk ograniczających konkurencję
4.8. Relacja między praktykami nazwanymi a klauzulą generalną
ROZDZIAŁ V
PRAKTYKI STANOWIĄCE PRZEJAW NADUŻYCIA POZYCJI DOMINUJĄCEJ
5.1. Narzucanie nieuczciwych warunków kontraktu
5.1.1. Regulacje prawne. Istota praktyki
5.1.2. Narzucanie nieuczciwych cen
5.1.2.1. Cena nadmiernie wygórowana
5.1.2.2. Cena rażąco niska
5.1.3. Narzucanie nieuczciwych warunków kontraktu w orzecznictwie
a) orzecznictwo wspólnotowe
b) orzecznictwo polskie
5.2. Ograniczanie produkcji, zbytu lub postępu technicznego oraz odmowa kontraktowania
(dostawy lub dostępu)
5.2.1. Regulacje prawne. Istota praktyki
5.2.2. Ograniczanie produkcji lub zbytu
5.2.3. Odmowa dostawy
5.2.4. Odmowa dostępu do tzw. koniecznych udogodnień (essential fadlities)
5.2.5. Ograniczanie postępu technicznego
5.2.6. Odmowa dostępu do praw własności intelektualnej
5.2.7. Ograniczanie produkcji i odmowa dostawy w orzecznictwie
a) orzecznictwo wspólnotowe
b) orzecznictwo polskie
5.3. Dyskryminacja partnerów handlowych
5.3.1. Regulacje prawne. Istota praktyki
5.3.2. Formy dyskryminacji partnerów handlowych
5.3.3. Stosowanie zniżek i rabatów
5.3.4. Dyskryminacja partnerów handlowych w orzecznictwie
a) orzecznictwo wspólnotowe
b) orzecznictwo polskie
5.4. Transakcje wiązane
5.4.1. Regulacje prawne. Istota praktyki
5.4.2. Brak związku świadczenia z przedmiotem umowy
5.4.3. Wiązanie świadczeń
5.4.4. Transakcje wiązane w orzecznictwie
a) orzecznictwo wspólnotowe
b) orzecznictwo polskie
5.5.Przeciwdziałanie ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania lub
rozwoju konkurencji
5.5.1. Regulacje prawne. Istota praktyki
5.5.2. Przeciwdziałanie ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania lub
rozwoju konkurencji w orzecznictwie
5.6.Narzucanie uciążliwych warunków umów, przynoszących nieuzasadnione korzyści
5.6.1. Regulacje prawne. Istota praktyki
5.6.2. Narzucanie uciążliwych warunków umów w orzecznictwie
5.7. Podział rynku według kryteriów terytorialnych, asortymentowych lub podmiotowych
5.8. Inne formy nadużycia pozycji dominującej
a) orzecznictwo wspólnotowe
b) orzecznictwo polskie
ROZDZIAŁ VI
UWAGI I WNIOSKI KOŃCOWE
Bibliografia
262 strony, B5, oprawa miękka