Zadaniem opracowania jest analiza istoty udziału prokuratora w
postępowaniu administracyjnym, określenie jego roli, zadań i prawnych form działania
oraz analiza służących mu środków w celu doprowadzenia kontrolowanej działalności
do zgodności z prawem.
Analiza ta ma służyć udzieleniu odpowiedzi na pytanie czy udział
prokuratora w postępowaniu administracyjnym spełnia powierzone mu funkcje, czy stanowi
wystarczającą gwarancję praworządności, określeniu jaka jest obecnie pozycja
prokuratora w postępowaniu administracyjnym i czy udział prokuratora w tym postępowaniu
jest potrzebny.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział I Usytuowanie prokuratury w strukturze organów państwa
1. Uwagi ogólne
2. Konstytucjonalizacja prokuratury
3. Zadania i usytuowanie prokuratury w systemie organów państwowych
3.1. Okres do 1950 r
3.2. W latach 1950-1990
3.3. Po roku 1990
3.4. Obecne usytuowanie prokuratury w systemie organów państwowych
Rozdział II Geneza i rozwój udziału prokuratora w postępowaniu
administracyjnym
1. Uwagi na temat treści pojęcia praworządności
2. Nadzór ogólny
3. Prokuratorska kontrola przestrzegania prawa
4. Udział prokuratora w postępowaniu administracyjnym
5. Podsumowanie - stan obecny i perspektywy
Rozdział III Prokurator w systemie kontroli administracji
1. Uwagi dotyczące pojęcia kontroli i nadzoru
2. Kontrola administracji czy udział w postępowaniu
3. Współczesna kontrola prokuratorska
3.1. Kryteria prokuratorskiej kontroli
3.2. Zasady prokuratorskiej kontroli
Rozdział IV Prokurator a sądowe organy kontroli przestrzegania prawa
1. Kontrola sądowa
2. Kontrola sądowa a prokuratorska
Rozdział V Pozakarna działalność prokuratora w pracach Rady Europy
1. Uwagi ogólne
2. Zasady udziału prokuratora w postępowaniu administracyjnym w krajach Rady Europy
Rozdział VI Rodzaje aktywności prokuratora w postępowaniu administracyjnym
1. Pozycja prokuratora w postępowaniu administracyjnym
1.1. Uwagi wstępne
1.2. Działanie "na prawach strony"
1.3. Prokurator a organizacja społeczna..
1.4. Prokurator a Rzecznik Praw Obywatelskich i inne organy stojące "na
straży"
1.5. Prokurator w postępowaniach "modyfikowanych"
1.6. Uprawnienia Prokuratora Generalnego
2. Czynności wstępne podejmowane na mocy art. 43 ust. 2 ustawy o prokuraturze
2.1. Uwagi wstępne
2.2. Cel i rodzaje czynności
3. Formy udziału prokuratora w postępowaniu administracyjnym
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Żądanie wszczęcia postępowania administracyjnego
3.2.1. Uwagi ogólne
3.2.2. Warunki złożenia wniosku
3.2.3. Forma wniosku prokuratora
3.2.4. Postępowanie organu po otrzymaniu wniosku prokuratora o wszczęcie postępowania
3.3. Prawo udziału w "każdym stadium" postępowania
3.3.1. Uwagi ogólne
3.3.2. Zgłoszenie udziału w postępowaniu pierwszoinstancyjnym
3.3.3. Przyłączenie się do postępowania na etapie złożenia odwołania przez stronę
3.3.4. Przyłączenie się do postępowania drugoinstancyjnego
4. Cel zgłoszenia udziału prokuratora w postępowaniu administracyjnym
4.1. Czuwanie nad zgodnością postępowania
4.2. Czuwanie, aby rozstrzygnięcie było zgodne z prawem
5. Uprawnienia procesowe prokuratora
5.1. Uwagi ogólne
5.2. Prawo do inicjowania postępowania administracyjnego
5.3. Prawo do kształtowania postępowania wyjaśniającego, w tym dowodowego
5.4. Prawo do otrzymywania odpisów decyzji, postanowień i pism
5.5. Prawo do uczestniczenia w rozprawie administracyjnej
5.6. Prawo do żądania uzupełnienia decyzji, sprostowania oczywistych omyłek
5.7. Prawo do zaznajomienia się z aktami sprawy
5.8. Prawo do zaskarżania decyzji i postanowień
5.9. Prawo do reagowania na bezczynność organu
6. Udział prokuratora w postępowaniach nadzwyczajnych
7. Zawiadomienie prokuratora przez organ w trybie art. 183 § 2 Kp.a
Rozdział VII Działania prokuratora w stosunku do rozstrzygnięć ostatecznych
1. Uwagi ogólne
2. Sprzeciw
2.1. Przedmiot, cel i rodzaje sprzeciwów
2.2. Praktyczny wybór środka prawnego - sprzeciw czy skarga
2.3. Rodzaje sprzeciwów i jego treść
2.3.1. Sprzeciw z żądaniem stwierdzenia nieważności
2.3.2. Sprzeciw z żądaniem Wznowienia postępowania
2.3.3. Sprzeciw z żądaniem uchylenia lub zmiany decyzji
2.4. Termin do wniesienia sprzeciwu
2.5. Adresat sprzeciwu
2.6. Właściwość prokuratora do wniesienia sprzeciwu
3. Postępowanie organu po wniesieniu sprzeciwu
4. Konkurencja środków prawnych - sprzeciw czy skarga
Zakończenie
Wykaz wykorzystanych publikacji
Public Prosecutors\' Participation in Administrative Proceedings - Summary
348 stron, B5, oprawa miękka