Periculi pretium
Prawne aspekty ryzyka związanego z podróżami morskimi w starożytnym Rzymie (II
w.p.n.e. - II w.n.e.)
W pracy ukazano rozwiązania, które wykorzystywali starożytni Rzymianie, w
sferze prawa prywatnego, w celu ograniczania ryzyka wiążącego się z nawigacją przy
realizacji wspólnych inwestycji w zakresie handlu morskiego oraz podziału tego ryzyka
między kilku uczestników wspólnego przedsięwzięcia.
Rekonstrukcja tych schematów prawnych umożliwia lepsze poznanie oraz zrozumienie
antycznej rzeczywistości, dzięki czemu wzbogaca wiedzę współczesnego człowieka na
temat wspólnych korzeni cywilizacji europejskiej.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I. Żegluga i handel morski w starożytnym Rzymie
1. Znaczenie żeglugi i handlu morskiego
2. Warunki żeglugi i ryzyko związane z nawigacją
3. Morze i żegluga w literaturze antycznej i przesądy związane z podróżą morską
4. Handel morski jako źródło bogactwa a tradycyjna rzymska ideologia pius quaestus
Rozdział II. Ryzyko związane z nawigacją w świetle prawa
1. Naufragium i napad piratów jako przypadek działania siły wyższej (vis maior)
2. Regulacje prawne dotyczące naufragium i ochrony osób podróżujących morzem
3. Lex Rhodia de iactu
4. Misthoprasia jako umowa uwzględniająca ryzyko związane z nawigacją
5. Konstrukcje prawne pozwalające na ograniczenie ryzyka związanego z nawigacją
Rozdział III. Pożyczka morska jako forma prawna inwestowania w handel morski
1. Problemy badawcze w dotychczasowej dyskusji nad kontraktem pożyczki morskiej w prawie
rzymskim
2. Periculum creditoris
3. Odsetki i ich funkcja
4. Sposoby ograniczania i kontroli ryzyka przez pożyczkodawcę
5. Ochrona procesowa wierzyciela i dodatkowe zabezpieczenia
6. Pożyczka morska a umowa ubezpieczenia morskiego
7. Podsumowanie
Rozdział IV. Spółka jako forma prawna podziału ryzyka związanego z nawigacją
1. Kontrakt spółki jako forma organizacyjna prowadzenia wspólnej działalności
gospodarczej
2. Wykorzystanie kontraktu spółki do realizacji przedsięwzięć gospodarczych w sferze
handlu morskiego
3. Spółka jako sposób podziału ryzyka związanego z nawigacją
4. Gotowość podejmowania ryzyka związanego z podróżami morskimi jako wkład
niemajątkowy do spółki
5. Magna ąuaestio
6. Podsumowanie
Rozdział V. Modyfikacje kontraktów typowych w handlu morskim i ich charakter
aleatoryjny
1. Wpływ ryzyka związanego z podróżami morskimi na treść kontraktów typowych
2. Umowy uwzględniające ryzyko nawigacji a kontrakty aleatoryjne
3. Podsumowanie
Zakończenie
Wykaz literatury
Wykaz źródeł
Summary
292 strony, B5, oprawa miękka