Praca ma charakter empiryczno-teoretyczny, w których znaczny
nacisk położono na badanie funkcjonariuszy i pracowników administracji celnej w
kontekście percepcji zarządzania wiedzą.
Zasadniczym celem badawczym publikacji jest opracowanie pożądanego modelu
zarządzania wiedzą w administracji celnej jako komponentu systemu bezpieczeństwa
ekonomiczno-społecznego RP. Realizacja tego celu wzbogaca teorię strategicznego
zarządzania wiedzą o instrumenty zarządzania ryzykiem związane z wyznaczeniem
mierników i kwantyfikatorów instrumentów kontrolnych oraz heterogeniczną absorpcją
wiedzy.
Spis treści:
Stosowane skróty i oznaczenia
Definicje
Wstęp
Rozdział 1. Zarządzanie wiedzą w organizacji
1.1. Wiedza i jej znaczenie w rozwoju społeczeństw
1.2. Definicje i rodzaje wiedzy
1.3. Transformacja informacji w wiedzę
1.4. Informacje jawne i niejawne w kodyfikacji dostępu
1.5. Od wiedzy jednostkowej do wiedzy organizacyjnej
1.6. Wprowadzenie do heterogenicznego zarządzania wiedzą
1.6.1. Rozumienie zarządzania wiedzą
1.6.2. W kierunku zarządzania wiedzą
1.6.3. Narzędzia zarządzania wiedzą
1.6.4. Kryzysowe zarządzanie wiedzą w administracji celnej
1.7. Bariery w zarządzaniu wiedzą
1.8. Wnioski
Rozdział 2. Administracja celna w systemie bezpieczeństwa państwa
2.1. W kierunku dobrej administracji
2.2. Formowanie organizacyjne polskiej administracji celnej na przestrzeni
lat
2.3. Zarządzanie kapitałem intelektualnym w Służbie Celnej
2.4. Wartościowanie kompetencji zawodowych w teorii i w praktyce
zarządzania administracją celną
2.5. Funkcje i zadania administracji celnej w XXI wieku
2.5.1. Monitoring informacji i kształtowanie polityki
gospodarczej w strukturze towarowej wymiany handlowej
2.5.2. Procedury celne w zarządczej obsłudze zgłoszeń
celnych
2.5.3. Realizacja dochodów budżetu państwa w świetle
wpływów i wydatków budżetowych jednostek organizacyjnych administracji celnej
2.6. Wnioski
Rozdział 3. Zarządzanie wiedzą bezpieczeństwa ekonomiczno-społecznego
3.1. W poszukiwaniu koncepcji bezpieczeństwa XXI wieku
3.2. Bezpieczeństwo ekonomiczno-społeczne
3.3. Główne inicjatywy na rzecz bezpieczeństwa w praktyce globalnych
relacji handlowo-ekonomicznych
3.3.1. Partnerstwo branży handlowej i celnej przeciw
terroryzmowi (C-TPAT)
3.3.2. Programy bezpieczeństwa kontenerów
3.3.3. Europejski Program Bezpieczeństwa Celnego (PBC)
3.4. Globalizacja, istota i mechanizmy wpływu w międzynarodowym
porządku ekonomicznym gospodarki opartej na wiedzy
3.5. Główne organizacje międzynarodowe determinujące bezpieczeństwo
handlowe
3.5.1. Światowa Organizacja Handlu
3.5.2. Światowa Organizacja Celna
3.5.3. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju
3.5.4. Organizacja Narodów Zjednoczonych i jej wybrane
agendy
3.5.4.1. Międzynarodowy Fundusz Walutowy
3.5.4.2. Międzynarodowy Bank Odbudowy i
Rozwoju (Bank Światowy)
3.5.4.3. Światowa Organizacja Własności
Intelektualnej
3.5.4.4. Organizacja Narodów Zjednoczonych
ds. Rozwoju Przemysłowego
3.6. Regionalne ugrupowania handlowe – stymulatory bezpieczeństwa
ekonomiczno-społecznego
3.6.1. Główne ugrupowania handlowe w dobie zjednoczonych
rynków
3.6.2. Strefa wolnego handlu obu Ameryk – stan i
perspektywy rozwoju
3.7. Wnioski
Rozdział 4. Informatyczne zastosowania w procedurach zarządzania wiedzą
administracji celnej
4.1. Informatyczne przesłanki budowy społeczeństwa informacyjnego
4.2. Zarządzanie bezpieczeństwem systemów informatycznych
4.3. Systemy wspomagające zarządzanie wiedzą
4.4. Organizacyjna kultura informacyjna
4.5. Nowoczesne technologie informatyczne w administracji publicznej
4.6. Systemy informatyczne administracji celnej w perspektywie
„e-customs”
4.7. Konsolidacja i centralizacja systemów podatkowych i celnych
4.8. Wyzwania i oczekiwania w zakresie systemu zarządzania dokumentami i
prezentacji treści dla resortu finansów i klientów administracji podatkowo-celnej
4.9. Wnioski
Rozdział 5. System kontrolny administracji celnej w procesie zarządzania
wiedzą
5.1. Pojęcia i istota kontroli
5.2. Instrumenty i typy kontroli w procesie zarządzania
5.3. System kontrolny administracji celnej
5.3.1. Obszary kontroli sprawowane przez administrację
celną
5.3.2. Postępowania karno-skarbowe
5.3.3. Systemowe zarządzanie ryzykiem zewnętrznym w
administracji celnej
5.3.3.1. Istota ryzyka w analizie
systemowej
5.3.3.2. Prakseologiczna interpretacja
zarządzania ryzykiem w Służbie Celnej
5.4. Gospodarka nieformalna i jej znaczenie w obrotach towarowych
5.5. Kryminalistyczne aspekty łamania prawa
5.6. Wydziały zwalczania przestępczości w służbie kontroli handlu
międzynarodowego i zarządzaniu wiedzą
5.7. Efektywność działania specjalistycznych formacji kontrolnych
administracji celnej
5.8. Wnioski
Rozdział 6. Pożądany model zarządzania wiedzą w administracji celnej
6.1. Organizacja inteligentna jako przykład organizacji uczącej się i
dzielącej się wiedzą
6.1.1. E-learning – nowa forma zdobywania wiedzy w
organizacji inteligentnej
6.1.2. Zdalne platformy nauczania Światowej Organizacji
Celnej
6.1.3. Nowoczesne standardy kształcenia kadr zarządzania
programu PICARD
6.1.4. Szkoleniowy portal służb podatkowych i celnych –
TACTIC
6.1.5. Atena – nowoczesny system e-learningowy w obszarze
wiedzy polskiej administracji celnej
6.1.6. Nauka i wymiana doświadczeń w Programie Customs 2013
6.2. Wdrożenie systemu zarządzania wiedzą w administracji celnej
6.2.1. Analiza strategiczna potencjału organizacji SWOT
6.2.2. Szyta na miarę – zrównoważona karta wyników
Kaplana i Nortona
6.2.3. Etapy wprowadzania systemu zarządzania wiedzą
6.2.4. Zarządzanie wiedzą w administracji celnej – ku
przyszłości
6.2.5. Mapa ośrodków wiedzy administracji celnej
6.3. Wnioski
Podsumowanie i wnioski
Bibliografia
Załącznik
354 stron, B5, oprawa miękka