AKSJOLOGIA ŻYCIA PUBLICZNEGO
ZAORSKI-SIKORA Ł. PIETRZAK E. SZCZEPANIK R. wydawnictwo: AH-E , rok wydania 2011, wydanie I cena netto: 43.89 Twoja cena 41,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Współcześnie nauka postaw obywatelskich utożsamiana jest głównie z
zaangażowaniem w działalność społeczną oraz kształtowaniem społecznej
tożsamości. [...] jako konieczne jawi się dzisiaj budowanie określonego etosu - zbioru
normatywnych i poznawczych cech oraz dyspozycji jednostek przy jednoczesnym podkreśleniu
aktywnego aspektu bycia obywatelem.
Autorzy podjęli się próby wykazania, że mimo zmieniającej się
rzeczywistości zasadnicze wartości stanowiące o funkcjonowaniu społecznym człowieka
są trwałe.
Zagadnienie to ma szczególne znaczenie, kiedy analizie poddawane jest życie
obywatelskie. [...] Cele wychowania obywatelskiego koncentrują się na wyposażaniu
ucznia w wiadomości, wyrabianiu umiejętności i kształtowaniu postaw, natomiast sfera
wartości jest w nich bagatelizowana. W konsekwencji tak przygotowany „młody
obywatel” posiada wiedzę dotyczącą formalno – prawnych aspektów życia w
społeczeństwie demokratycznym, natomiast nie czuje potrzeby zaangażowania w nie.
Jednakże nawet rozległa wiedza zdobyta w procesie kształcenia szkolnego nie
przekłada się wprost na wysoki stopień aktywności obywatelskiej uczniów.
Spis treści:
Wstęp
Część I - Człowiek a świat wartości
Rozdział 1. Znaczenie zaangażowania aksjologicznego w sferze publicznej i
prywatnej
1.Zaangażowanie aksjologiczne jako akceptacja wolności
2.Wartość i wartościowanie
Rozdział 2. Wartości i dylematy społeczeństwa demokratycznego
1.Moralność i etyka
2.Absolutyzm etyczny
3.Relatywizm etyczny i utylitaryzm
4.Sprawiedliwość jako kluczowa wartość życia publicznego.
5.Zasada równości
6.Odwieczna chęć posiadania
Rozdział 3. Estetyzacja egzystencji - w poszukiwaniu tożsamości dobra i piękna
1.Piękno i dobro
2.Estetyzacja egzystencji
Rozdział 4. Ponowoczesność - wartości w świecie efemeryd
1.Moralność bez etyki
2.Konsumpcja
3.Nacjonalizm i patriotyzm - demokracja a miłość do ojczyzny
Część II - Przestrzeń publiczna
Rozdział 1. Czym jest polityka? Koncepcje, pojęcia, idee i wartości
1.Historyczne wykładnie polityki
2.Kierunki definiowania polityki
3.Koncepcje polityki
4.Ideologie polityczne
Rozdział 2. Przestrzeń spoteczno-polityczna.
Dychotomia prywatne-publiczne
1.Geneza i historia podziału prywatne-publiczne
2.Stanowiska współczesne
Rozdział 3. Społeczeństwo obywatelskie. Świadome uczestnictwo w życiu
publicznym
1.Etapy rozwoju społeczeństwa obywatelskiego
2.Współczesne koncepcje społeczeństwa obywatelskiego
Rozdział 4. Kultura polityczna i aktywność obywatelska
1.Pojęcie kultury politycznej
2.Typy kultury politycznej
3.Funkcje kultury politycznej
4.Ruchy społeczne jako przykład wysokiej kultury politycznej
Rozdział 5. Elity polityczne i przywództwo
1.Teorie elit politycznych
2.Elitaryzm i elityzm
3.Style i typy przywództwa politycznego
4.Psychologiczne aspekty przywództwa politycznego
Rozdział 6. Złożoność globalnej przestrzeni politycznej
1.Procesy globalizacyjne
2.Systemy złożone
3.Dynamika sieci
Część III. Przygotowanie młodzieży do życia polityczno-społecznego
Rozdział 1. Wychowanie polityczne młodzieży w warunkach przeobrażeń
spoteczno-ustrojowych
1.Młodzież jako obiekt badań społecznych
2.Obywatelskość młodego pokolenia w powojennej Polsce
3.Wychowanie do obywatelskości w dobie socjalizmu
Rozdział 2. Edukacja demokratyczna we współczesnej szkole
1.Zadania szkoły
2.Idea wychowania demokratycznego
3.Założenia edukacji obywatelskiej w kształceniu szkolnym.
4.Wychowanie obywatelskie w praktyce edukacyjnej
Rozdział 3. Samorząd uczniowski w szkolnej przestrzeni edukacji obywatelskiej
1.Pojęcie samorządu uczniowskiego
2.Z historii samorządu uczniowskiego
3.Samorząd uczniowski w percepcji nauczycieli i uczniów
Rozdział 4. Zaangażowanie obywatelskie młodych ludzi w Polsce
1.Postrzeganie demokracji przez młodzież
2.Rodzaje i przejawy aktywności obywatelskiej młodzieży
Logos, Ethos, Pathos
Postscriptum (Makary K. Stasiak)
Bibliografia
Indeks osób
Indeks pojęć
308 stron, A5, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- CO DALEJ Z DEMOKRACJĄ BENSAID D. NANCY J.L. BROWN W. ROSS KR. ŻIŻEK SL. AGAMBEN G. BADIOU A.
- APORIA WOLNOŚCI KRYTYKA TEORII SPOŁECZNEJ KACZMARCZYK M.R.
- KONCEPCJE I PROBLEMY FILOZOFII ZŁA WIŚNIEWSKI R. JARANOWSKI M. RED.
- BRATERSTWO SOLIDARNOŚĆ WSPÓŁDZIAŁANIE PISMA SPÓŁDZIELCZE I STOWARZYSZ. ABRAMOWSKI E.
- ALTERMARKSIZM MARKSIZM DLA INNEGO ŚWIATA BIDET J. DUMENIL G.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|