Pomysł na niniejszą publikację zrodził się podczas “Spotkań z kulturą
współczesną”. [...] Oprócz różnorodności podjętych zagadnień (tradycja w
kulturze, kultura słowa, kultura audiowizualna, reklama, komiks), teksty reprezentują
zróżnicowaną formę. [...] Autorzy artykułów dokonali starań, by proponowany zbiór
mógł stanowić materiał dydaktyczny, pomoc dla nauczycieli, by pomógł kształtować
refleksyjną i krytyczną ocenę zjawisk współczesnej kultury. Mam nadzieję, że
pozwala spojrzeć na fenomen różnorakich aspektów kultury w sposób interdyscyplinarny
(ze Wstępu).
Beacie Lisowskiej udała się trudna sztuka uczynienia książki prawdziwym
podręcznikiem dla nauczycieli podejmujących w swej pracy wątki kulturoznawcze [...]
omówione w tomie obszary to te sfery kultury współczesnej, z którą młodzi ludzie
spotykają się najczęściej.
Problem polega na tym, że często brakuje im rozsądnego „przewodnika”, który
nauczyłby ich, jak być świadomym i krytycznym odbiorcą reklamy i powiedział, dlaczego
komiks jest (może być) wartościowym gatunkiem literackim. […] Nauczyciele znajdą w
niej scenariusze lekcji, ale także teksty analityczne. Z wszystkich – przy odrobinie
dobrej woli – mogą zrobić dobry użytek
(z recenzji prof. Andrzeja Pitrusa).
Beata Lisowska
Wstęp
I. Tradycja
Jarosław Eichstaedt
Kolekcje, wystawy i muzea. Scenariusz lekcji muzealnej
Iwona Borowińska
Historia w kamieniu zaklęta - cmentarz żydowski w Łodzi. Scenariusz zajęć z zakresu
dziedzictwa kulturowego regionu łódzkiego
Andrzej Białkowski
Rekonstrukcja krajobrazu kulturowego. Projekt "Pejzaż Wszystkich Świętych"
II. Reklama
Piotr Polewski
Reklama raju - raj reklamy. Antropologiczna opowieść o raju utraconym i raju odzyskanym
Piotr Polewski
Scenariusz warsztatu edukacyjnego "Raj w reklamie"
Leszek Kuras
Wizerunek polityczny i reklama polityczna
Leszek Kuras
Warsztat: "Reklama w polityce. Reklama wyborcza - narzędzie kształtowania wizerunku
politycznego"
Ewa Starzyk
Szeptucha i copywriter - o magii słowa w reklamie
Ewa Starzyk
Scenariusz warsztatu "Magia słowa w świecie reklamy"
Dorota Eichstaedt
Reklama telewizyjna i jej warsztat. Scenariusz lekcji
III. Komiks
Wojciech Birek
Bardzo krótkie wprowadzenie do wiedzy o komiksie
Ewa Starzyk
Nic nie jest oczywiste, czyli fldneur w komiksowym świecie
Ewa Starzyk
Scenariusz warsztatu "Zostań autorem komiksu"
Piotr Kasiński
Międzynarodowy Festiwal Komiksu w Łodzi
Piotr Kasiński
Scenariusz warsztatów komiksowych
IV. Sztuka filmowa
Beata Lisowska
Metamorfozy ludowego Glaukusa. Antropologiczna analiza filmu Jańcio Wodnik Jana Jakuba
Kolskiego
Konrad Chmielecki
Na początku był obraz. Próba analizy filmu Lisbon Story Wima Wendersa
Arkadiusz Walczak
Scenariusz lekcji: Nie tylko słowo ma siłę na ekranie, czyli co chcieli nam pokazać twórcy
filmu Elizabetht
Katarzyna Bagińska
Konspekt lekcji: "Obraz filmowy w epoce technologii cyfrowej"
V.Słowo i obraz w sieci
Paulina Majewska
Zasoby edukacyjne w Internecie
Sylwia Krakowiak
Biblioteki cyfrowe - wprowadzenie
Sylwia Krakowiak
Biblioteki, jakich nie znacie. Scenariusz zajęć bibliotecznych dla uczniów szkół
ponadgimnazjalnych
Katarzyna Kot
Web 2.0, czyli nowe formy reklamy w Internecie
Katarzyna Bagińska
Epoka obrazu i technologii
Informacje o autorach
216 stron, A5, oprawa kartownowa foliowana