|
ZROZUMIEĆ BIEDĘ
RAWLS J. SEN A. wydawnictwo: OFICYNA NAUKOWA , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 25.90 Twoja cena 24,61 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Współczesność skłania nas do refleksji nad definicją biedy.
Może być ona rozumiana jako brak lub niewystarczająca ilość środków
pozwalających zaspokoić najpilniejsze potrzeby. To określenie zmusza do postawienia
epistemologicznego pytania o metody definiowania biedy, wywołuje także kwestie etyczne,
dotyczące związku między nierównością a niesprawiedliwością, co z kolei prowadzi
do problemu usprawiedliwiania faktu istnienia ludzi biednych.
Być może jednak nie da się uniknąć niesprawiedliwości poruszających
naszą wrażliwość: nic nie wskazuje na to, że system ekonomiczny miałby być
podporządkowany systemowi moralnemu. Mechanizmy i motywacje określające dobrobyt
powinny więc być rozważane niezależnie od starań o zaprowadzenie sprawiedliwości.
Spis treści:
Wprowadzenie
Krytyka bazy dostępnych informacji w Teorii sprawiedliwości
Definicja jednostek znajdujących się w najgorszym położeniu według teorii
sprawiedliwości j ako bezstronności
Podejście całościowe, nie oddzielające wolności i równości
Indeks dóbr pierwotnych - narzędzie definiowania osób znajdujących się w najgorszym
położeniu
Zasłona niewiedzy i odwołanie do intuicji
Amartya Sen krytykuje dobra pierwotne
Ułomna baza dostępnych informacji
Zdolności
Rawls - fetyszysta?
Pierwsza odpowiedź Rawlsa: "idea dobra" a środki służące jej realizacji?
Sprawiedliwość i dobro
Błąd Rawlsowskiej interpretacji idei dobra
Omówienie zasady zróżnicowania i autonomii polityki
Ideał oddzielenia słuszności i dobra
Polityczne kryterium rozróżniania
Krytyka czystej polityki
Stabilność polityczna i przepaść społeczna
Zastosowanie zasady zróżnicowania i jej przynależność do sfery sprawiedliwości
Czy do teorii sprawiedliwości można włączyć podejście przez kategorię zdolności?
Problemy moralne związane z odroczeniem zastosowania zasady zróżnicowania
Nadrzędność wolności i problem nieposłuszeństwa obywatelskiego
Rola Rawlsowskiej koncepcji osoby w definiowaniu biedy
Dobra pierwotne, autonomia racjonalna i autonomia pełna
Krytyczna genealogia koncepcji osoby
Krytyka warunków realizacji racjonalności "czystego podmiotu
politycznego"
Sytuacja obywatela i społeczne podstawy szacunku do samego siebie
Najważniejsze z dóbr pierwotnych
Postrzeganie prawomocności i kształtowanie preferencji
Dwie role wolności
Proces wyboru w teorii sprawiedliwości
Zahamowanie wyboru i perspektywy wolności
Proces i sposobności: dwie role wolności
Niepełne porównania interpersonalne
Arbitralny element opisu
Adekwatność czy kompletność?
Odpowiedzialność podmiotu politycznego
Podsumowanie
Bibliografia
150 stron, Format: 12.0x17.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|