W Polsce sektor think tanków nie jest silny, ma jednak pewne cechy, które
pobudzają jego żywotność. Dzieje się tak między innymi dzięki niezależności tych
organizacji od partii politycznych czy wielkiego biznesu i wynikającej stąd ich
wiarygodności w oczach społeczeństwa. Dziennikarze traktują model think tanku wręcz
jak kamień filozoficzny posiadający magiczną moc odmiany polskiej debaty publicznej.
Aby uzyskać dostateczne zasoby finansowe, think tanki działają w różnych
dziedzinach i wciąż poszerzają zakres oferowanych „usług”, wychodząc poza
tradycyjną aktywność analityczno-badawczą.
Piotr Zbieranek
Temat podjęty w tej publikacji zwraca uwagę oryginalnością i
aktualnością. Piotr Zbieranek zestawia teoretyczne podejście do modelu organizacyjnego
think tanku z praktycznym wymiarem tego zjawiska. Tworzy konstrukcję interdyscyplinarną,
łączącą elementy socjologiczne z teoriami organizacji, elementy politologiczne z
koncepcjami nauk zarządzania i elementy instytucjonalne z public policy. Autor traktuje
te wzajemne zapożyczenia jako wartościowy wkład w wypracowanie metody opisu zjawiska do
tej pory niezbadanego. Książka może przyczynić się do upowszechnienia i wykorzystania
w innych analizach socjologicznych i politologicznych tematyki modelu organizacyjnego
think tanków.
dr hab. Stanisław Mocek
Spis treści:
Wstęp Stanisław Mocek
Wprowadzenie
Rozdział I. Think tank jako specyficzny typ organizacji
Organizacje typu think tank - ogólna charakterystyka
Historyczna ewolucja organizacji typu think tank
Współczesne zróżnicowanie zjawiska think tanków
Rozdział II. Umiejscowienie think tanków w ramach systemu
społeczno-poiitycznego
Ramy paradygmatyczne prowadzonych studiów teoretycznych i badań empirycznych
Funkcjonalność think tanków w ramach systemu społecznego
Teoria społeczeństwa obywatelskiego oraz systemu demokratycznego w świetle problematyki
think tanków
Rozdział III. Anglosaski model organizacji typu think tank
Ogólna struktura sektora oraz elementarne cechy formalne modelu
Cechy charakterystyczne modelu organizacyjnego anglosaskiego think tanku
Podstawowe funkcje i mechanizmy wpływu ukierunkowane na ich wypełnienie
Specyficzne produkty oraz strategie marketingowe wykorzystywane przez think tanki
Strukturalny kontekst funkcjonowania
Rozdział IV. Struktura polskiego sektora think tanków i formalno-konstytutywne
cechy przynależnych do niego organizacji. Studium empiryczne
Metodologiczne podstawy prowadzonych badań empirycznych
Ogólna struktura sektora oraz elementarne cechy formalne modelu
Cechy charakterystyczne modelu organizacyjnego polskiego think tanku
Rozdział V. Struktura polskiego sektora organizacji typu think tank. Studium
empiryczno-porównawcze
Podstawowe funkcje i mechanizmy wpływu ukierunkowane na ich wypełnienie
Specyficzne produkty oraz strategie marketingowe wykorzystywane przez think tanki
Kontekst strukturalny funkcjonowania
Weryfikacja przyjętych hipotez badawczych w świetle zgromadzonego materiału
empirycznego
Zakończenie. Implikacje natury teoretycznej i praktycznej wypływające z
przeprowadzonych studiów
Bibliografia
Spis tabel i wykresów
Załączniki
272 strony, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka