Zarówno dla tych, którzy już się zetknęli z tekstami P. Bourdieu, jak
i dla tych, którzy dopiero zaczynają go poznawać, tekst Rozumu praktycznego okaże się
wielce pożyteczny: jest uporządkowanym wykładem jego koncepcji, zawiera jasne definicje
pojęć, od dawna zawłaszczanych przez europejsko-amerykańską humanistykę, choć nie
zawsze zgodnie z intencjami ich autora.
prof. dr hab. Anna Zadrożyńska, Uniwersytet Warszawski
Jest prawdą, że analiza socjologiczna nie robi żadnych ustępstw wobec
narcyzmu i zdecydowanie zrywa z pochlebnym wizerunkiem ludzkiego istnienia, bronionego
przez tych, którzy chcą za wszelką cenę myśleć o sobie jak o istotach
niezastąpionych. Nie jest jednak mniej prawdziwe, że stanowi ona jedno z
najskuteczniejszych narzędzi poznania siebie jako bytu społecznego, czyli bytu
niepowtarzalnego. Kwestionując iluzoryczne wolności, jakie przypisują sobie ci, którzy
tę formę samopoznania uważają za „zejście do piekieł” i co jakiś czas
obwołują ostatnie najmodniejsze wcielenie „socjologii wolności” – której pod tą
nazwą autor bronił już dobre trzydzieści lat temu – oferuje ona najskuteczniejsze
środki zbliżania się do wolności, jaką pozwala zdobyć, wbrew determinizmom,
znajomość determinizmów społecznych.
Z przedmowy
Pierre Bourdieu (1930–2002) należy do
najbardziej znanych i wpływowych przedstawicieli współczesnej humanistyki. Wprowadził
do niej takie pojęcia, jak habitus, „świadomość praktyczna” czy „pole
symboliczne”, używane dziś szeroko nie tylko przez antropologów, ale także
filozofów, socjologów i politologów. W języku polskim ukazały się takie jego
dzieła, jak Zmysł praktyczny, Dystynkcja, Medytacje pascaliańskie czy Męska dominacja.
Spis treści:
Przedmowa
Rozdział 1. Przestrzeń społeczna a przestrzeń symboliczna
Rzeczywistość jest relacyjna
Logika klas
Aneks. Wariant „sowiecki” i kapitał polityczny
Rozdział 2. Nowy kapitał
Szkoła, demon Maxwella?
Sztuka czy pieniądze?
Aneks. Przestrzeń społeczna i pole władzy
3. W stronę nauki o dziełach
Dzieło jako tekst
Sprowadzanie do kontekstu
Mikrokosmos literacki
Pozycje i zajmowane pozycje
Pole „koniec wieku”
Znaczenie historii
Dyspozycje i trajektorie
Aneks 1. Złudzenie biograficzne
Aneks 2. Podwójne zerwanie
4. Duchy państwa. Geneza i struktura pola biurokratycznego
Radykalna wątpliwość
Koncentracja kapitału
Kapitał symboliczny
Państwowe budowanie umysłów
Monopolizacja monopolu
Aneks. Duch rodzinny
5. Czy bezinteresowny akt jest możliwy?
Inwestycje
Przeciw utylitaryzmowi
Bezinteresowność jako namiętność
Zyski z uniwersalizacji
Aneks. Przyczynek o ekonomii Kościoła
6. Ekonomia dóbr symbolicznych
Dar i wymiana typu dający-dający
Symboliczna alchemia
Uznanie
Tabu kalkulacji
Czyste i komercyjne
Śmiech biskupów
7. Scholastyczny punkt widzenia
Zabawa na serio
Teoria teoretycznego punktu widzenia
Przywilej z uniwersalności
Konieczność logiczna a przymus społeczny
Paradoksalne podstawy moralności
Indeks
188 stron, B5, oprawa miękka