cena netto + 5% vat.
Ogólnoświatowy kryzys gospodarczy ostatnich lat, kryzys w wymiarze europejskim i
poszczególnych krajów, wywołuje niekorzystne zjawiska w gospodarkach, a te generują
niekorzystne zmiany także w polskiej gospodarce, tworząc nowe uwarunkowania dla
funkcjonowania podmiotów rynkowych, w tym konsumentów. Zachowania podmiotów rynkowych
określa niepewność i ryzyko powodowane niepewną sytuacją gospodarczą, w tym
rynkową.
Praca ma na celu identyfikację powstających, przejawiających się w konsumpcji
i zachowaniach konsumentów, nowych procesów i zjawisk, a także działań adaptacyjnych
indywidualnych podmiotów konsumpcji w nowych, trudnych warunkach gospodarczych.
Zachowania konsumentów w okresie zwiększającej się niepewności i ryzyka stanowią
interesujący poznawczo przedmiot badań.
Podstawą pracy były bogate źródła danych i informacji. Posłużono się rozległą
literaturą przedmiotu, statystykami wyczerpującymi i niewyczerpującymi oraz danymi z
Internetu. Szczególnie istotnymi źródłami danych są w tej pracy wyniki badań
pierwotnych, które pozwoliły poznać zachowania konsumentów w sytuacji kryzysowej i
kierunki modyfikacji działalności konsumpcyjnej.
Zamierzeniem autorów było zaprezentowanie problematyki związanej z konsumpcją i
zachowaniami konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego.
W tym celu dokonano takiego doboru zagadnień, które będą sprzyjały
przydatności monografii dla badaczy tego problemu, gdyż dają asumpt do dyskusji i
dalszych badań nad zachowaniami konsumentów w bardzo turbulentnym otoczeniu rynkowym, a
także dla praktyków, którym praca będzie przydatna do prognozowania określonych
rynkowych zachowań konsumentów w przyszłości.
Praca pomocna będzie także studentom zdobywającym wiedzę w specjalnościach
marketingowych oraz słuchaczom studiów podyplomowych zainteresowanym zagadnieniami
rynkowych zachowań konsumentów.
Spis treści:
Część 1.Oznaki kryzysu gospodarczego w świetle wskaźników ekonomicznych
Urszula Grzega
1.1.Źródła i przyczyny światowego kryzysu gospodarczego
1.2.Kryzys, jako uwarunkowanie konsumpcji i zachowań konsumentów
1.3.Sytuacja gospodarcza w Polsce w latach 2007-2010
1.3.1.Tempo wzrostu gospodarczego
1.3.2.Wskaźniki wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych
1.3.3.Sytuacja na rynku pracy mierzona stopą bezrobocia oraz przeciętnym wynagrodzeniem
realnym brutto w gospodarce narodowej
1.3.4.Dochody do dyspozycji w sektorze gospodarstw domowych
1.3.5.Spożycie indywidualne w sektorze gospodarstw domowych
1.3.6.Wskaźniki ufności konsumenckiej oraz opinie Polaków na temat kryzysu
gospodarczego
1.4.Ocena wpływu światowego kryzysu gospodarczego na gospodarkę Polski i polskich
konsumentów
Część 2.Zachowania finansowe konsumentów w świetle globalnego kryzysu
gospodarczego Sławomir Smyczek
2.1.Zachowania finansowe konsumentów - ujęcie teoretyczne
2.2.Modele zachowań finansowych konsumentów - pojęcie, rodzaje, charakterystyka
2.3.Obszary instytucjonalne zachowań finansowych konsumenta
2.4.Metodyczne aspekty badań wpływu kryzysu na zachowania finansowe konsumentów
2.5.Zmiany w zachowaniach finansowych konsumentów w świetle kryzysu gospodarczego
2.6.Zachowania finansowe konsumentów w okresie kryzysu gospodarczego
2.6.1.Gospodarowanie środkami finansowymi w okresie kryzysu gospodarczego
2.6.2.Finansowanie zakupów przez konsumentów w okresie kryzysu gospodarczego
2.6.3.Tworzenie i utrzymywanie zapasów buforowych oraz zabezpieczanie się konsumentów w
okresie kryzysu gospodarczego
2.6.4.Inwestowanie i pomnażanie majątku przez konsumentów w okresie kryzysu
gospodarczego
2.7.Eksploracja struktury modelu zachowań finansowych konsumentów w okresie kryzysu
gospodarczego
2.8.Typologia konsumentów w świetle zmian w zachowaniach finansowych
w warunkach kryzysu gospodarczego
Część 3.Zachowania konsumentów w warunkach niepewności i ryzyka Ewa
Kieżel
3.1.Niepewność i ryzyko, jako uwarunkowania zachowań konsumentów
3.2.Postępowanie polskich konsumentów w warunkach niepewności i ryzyka w świetle
badań pierwotnych
Część 4.Zachowania polskich konsumentów na rynku żywności w warunkach
kryzysu gospodarczego Jolanta Zrałek
4.1.Rynek żywności w warunkach kryzysu gospodarczego
4.2.Rynek żywności ekologicznej i jego zmiany w dobie kryzysu gospodarczego
4.3.Konsumpcja żywności w polskich gospodarstwach domowych
4.4.Zachowania konsumentów na rynku żywności w świetle badań bezpośrednich
Część 5.Reakcje polskich konsumentów na kryzys gospodarczy i ich zachowania
przystosowawcze (na przykładzie zakupu dóbr trwałego użytku i wyposażenia wnętrz) Aleksandra
Burgiel
5.1.Przejawy kryzysu na rynku dóbr trwałego użytkowania
5.2.Zmiany na polskim rynku dóbr trwałego użytkowania w okresie kryzysu
5.3.Reakcje polskich konsumentów na kryzys gospodarczy w segmencie dóbr trwałego
użytkowania i artykułów wyposażenia wnętrz - wyniki badań
pierwotnych
5.3.1.Postrzeganie kryzysu i jego skutków społeczno-ekonomicznych wśród badanych
konsumentów
5.3.2.Zakres i przejawy zachowań przystosowawczych konsumentów na rynku dóbr trwałych
w warunkach zagrożenia kryzysem
5.3.3.Niepewność oraz oczekiwania względem przyszłości jako determinanty zachowań
konsumentów na rynku dóbr trwałego użytkowania Załącznik
Część 6.Zachowania przystosowawcze polskich konsumentów w warunkach kryzysu
gospodarczego (na przykładzie wybranych usług)
Izabela Sowa
6.1.Charakterystyka zachowań konsumentów na rynku usług
6.2.Proces serwicyzacji w gospodarce polskiej i europejskiej
6.3.Reakcje konsumentów na kryzys gospodarczy
6.3.1.Przejawy i zakres zachowań dostosowawczych na rynku usług
6.5.Perspektywy rozwoju sektora usług jako rezultat zmian zachodzących w gospodarstwach
domowych
Część 7.Postawy etnocentryczne konsumentów na rynku europejskim na tle
uwarunkowań kulturowych w warunkach kryzysu gospodarczego
Agata Matysa-Kaleta
7.1.Uwarunkowania kulturowe w kształtowaniu postaw i zachowań konsumentów
7.2.Etnocentryzm jako postawa konsumentów w warunkach kryzysu
7.3.Postawy etnocentryczne konsumentów z wybranych krajów europejskich w warunkach
recesji na podstawie badań bezpośrednich
7.3.1.Podobieństwa i różnice konsumentów europejskich w aspekcie kulturowym
7.3.2.Założenia badań bezpośrednich
7.3.3.Kraj pochodzenia produktu jako kryterium wyboru w decyzjach konsumentów i jego
miejsce na tle pozostałych determinant
7.3.4.Motywy tworzenia postaw etnocentrycznych wśród badanych
7.3.5.Preferowane przez Polaków i Czechów kraje pochodzenia produktu dla wybranych
kategorii produktowych
7.3.6.Ustosunkowanie konsumentów z wybranych krajów do produktów europejskich/unijnych
Podsumowanie
Spis rysunków i tabel
Bibliografia
352 strony, B5, oprawa miękka