Kształcenie w szkołach wyższych jest usługą, która ma wielu interesariuszy.
Wśród usługobiorców najważniejszymi wydają się być studenci i potencjalni
pracodawcy, co sprawia, że programy i metody kształcenia w uczelniach powinny być
organizowane, tak aby uwzględniać ich wymagania. To, w jakim stopniu inherentne
właściwości kształcenia realizowanego w danej uczelni spełniają wymagania
interesariuszy tego procesu, a przede wszystkim wymagania studentów i pracodawców,
określa jego jakość.
Ocenę jakości kształcenia powinny poprzedzać następujące działania organizowane
przez uczelnię: ustalenie zbioru inherentnych właściwości kształcenia określenie
kryteriów oceny tych właściwości określenie zasad oceniania poszczególnych
inherentnych właściwości - oceniania jakości cząstkowych ustalenie algorytmu
umożliwiającego syntezę ocen jakości cząstkowych do postaci jakości kompleksowej.
W monografii przedstawiono sposoby realizacji działań poprzedzających badania
jakości kształcenia, przyjmując, że dobrym przybliżeniem rzeczywistej wartości tej
jakości będzie zbiór ocen jakości dokonywanych przez absolwentów uczelni z dwu- lub
trzyletnim stażem pracy. Przedstawiono również wyniki badań jakości kształcenia
realizowanego w pięciu polskich publicznych uczelniach ekonomicznych. Zaprezentowano
rezultaty porównawczej analizy jakości kształcenia w tych uczelniach, a w konsekwencji
wyniki pozycjonowania uczelni na różnych wymiarach procesu edukacyjnego ocenianego przez
ich absolwentów z dwu- lub trzyletnim stażem pracy. Przy założeniu, że wybrane
największe szkoły wyższe można potraktować jako reprezentację polskich publicznych
uczelni ekonomicznych, wskazano na podstawie interpretacji uzyskanych wyników badań
słabe i mocne strony edukacji ekonomicznej w polskim ekonomicznym szkolnictwie wyższym.
Spis treści
Wprowadzenie
1. Uwarunkowania kształcenia ekonomicznego w szkolnictwie wyższym w Polsce
1.1. Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego - proces boloński
1.2. Praktyczna realizacja procesu bolońskiego w wymiarze europejskim
1.3. Realizacja procesu bolońskiego w Polsce
1.4. Ustawa o szkolnictwie wyższym z 2005 roku
1.5. System i organizacja szkolnictwa wyższego w Polsce
1.6. Standardy programowe w szkolnictwie ekonomicznym
1.7. Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce - podstawowe kierunki zmian
1.8. Zapewnienie jakości w polskim szkolnictwie ekonomicznym
2. Metody badania kształcenia w szkolnictwie wyższym
2.1.Cele badania kształcenia wyższego w Polsce
2.1.1. Wprowadzenie
2.1.2. Badanie kształcenia przez szkoły wyższe
2.1.3. Badania kształcenia rynkowe, w tym rankingi
szkół wyższych
2.1.4. Akredytacja szkół wyższych przez instytucje
państwowe oraz międzyuczelniane
2.2.Metody badania kształcenia wyższego w Polsce
2.2.1. Wprowadzenie
2.2.2. Badania kształcenia przeprowadzane przez szkoły
wyższe
2.2.3. Rankingi prasowe szkół wyższych
2.2.4. Akredytacje przeprowadzane przez instytucje
państwowe oraz międzyuczelniane
2.3.Badania jakości kształcenia przeprowadzane w Polsce
2.3.1. Wprowadzenie
2.3.2. Badania ankietowe przeprowadzane na Wydziale
Towaroznawstwa Akademii Ekonomicznej w Poznaniu
2.3.3. Badania ankietowe przeprowadzane w Szkole
Głównej Handlowej w Warszawie
2.4.Badania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym w innych krajach
2.4.1. Wprowadzenie
2.4.2. Systemy oceny jakości przez instytucje państwowe
na przykładzie Wielkiej Brytanii
2.4.3. Benchmarking procesu oraz wyników kształcenia na
przykładzie Finlandii
2.4.4. Badanie losów absolwentów na przykładzie Danii
2.4.5. Podsumowanie
3. Metodyka badania jakości usług
1. Definicja i cechy usługi
2. Usługa edukacyjna
3. Jakość usług
4. Modele jakości usług
5. Modele jakości usług edukacyjnych
6. Pomiar jakości usług
4. Metodyka badań jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
4.1.Podstawowe założenia metodyki
4.2.Procedura badań jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym w Polsce
4.3.Przebieg badań, uzyskane wyniki i ich analiza - etap I
4.3.1. Badania i analizy ukierunkowane na sformułowanie
zbioru inherentnych właściwości kształcenia
4.3.2. Analiza dyskryminacyjna postaw absolwentów wobec
cech pierwotnych kształcenia w Szkole Głównej Handlowej
4.4. Przebieg badań, uzyskane wyniki i ich analiza - etap II
4.4.1. Wyniki badania wag przeprowadzonego wśród
absolwentów Szkoły Głównej Handlowej
4.4.2. Wyniki badania wag przeprowadzonego wśród
absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego
w Poznaniu
4.4.3. Wyniki badania wag przeprowadzonego wśród
absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego
w Krakowie
4.4.4. Wyniki badania wag przeprowadzonego wśród
absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
4.4.5. Wyniki badania wag przeprowadzonego wśród
absolwentów Akademii Ekonomicznej
w Katowicach
4.4.6. Analiza porównawcza rozrzutu wag inherentnych
właściwości kształcenia realizowanego przez pięć polskich, publicznych uczelni,
spostrzeganego przez ich absolwentów z dwu-, trzyletnim stażem pracy
4.5. Przebieg badań, uzyskane wyniki i ich analiza -
etap III
4.5.1. Wyniki badania jakości cząstkowych kształcenia
realizowanego w SGH
4.5.2. Wyniki badania jakości cząstkowych kształcenia
realizowanego w UE Poznań
4.5.3. Wyniki badania jakości cząstkowych kształcenia
realizowanego w UE Kraków
4.5.4. Wyniki badania jakości cząstkowych kształcenia
realizowanego w UE Wrocław
4.5.5. Wyniki badania jakości cząstkowych kształcenia
realizowanego w AE Katowice
4.5.6. Analiza porównawcza jakości kształcenia
realizowanego przez pięć polskich, publicznych uczelni, spostrzeganego przez ich
absolwentów z dwu-, trzyletnim stażem pracy
5. Analiza wymiarowa jakości kształcenia ekonomicznego w szkolnictwie
wyższym w Polsce
5.1.Ocena wymiarów jakości kształcenia przez absolwentów uczelni ekonomicznych
5.2.Wymiary jakości kształcenia w poszczególnych uczelniach
5.3.Porównanie jakości kształcenia między uczelniami
5.4.Zagregowane wymiary jakości kształcenia
5.5.Poszczególne wymiary jakości kształcenia w badanych uczelniach
Zakończenie
Bibliografia
Załącznik 1
Załącznik 2
Załącznik 3
Spis rysunków
Spis tabel
282 strony, format B5, miękka oprawa