cena netto + 5% vat.
Teoria firmy jest, obok teorii rynków i konkurencji, najważniejszą
częścią współczesnej mikroekonomii. Jej osiągnięcia mają istotne znaczenie dla
opisu i wyjaśniania decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwie w kwestiach rozmiarów i
struktury produkcji, cen oferowanych do sprzedaży dóbr i usług oraz wielkości i
struktury ponoszonych dla ich wykonania nakładów.
Praktycznie nie ma podręcznika do mikroekonomii, w którym nie poruszano by zagadnień
związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Problematyka ta jest również
przedmiotem ciągłych zainteresowań nauk o zarządzaniu. Pojęcia firmy i
przedsiębiorstwa używane są zwykle zamiennie, chociaż z punktu widzenia mikroekonomii
nie są one tożsame. Tylko w przypadku przedsiębiorstwa wytwarzającego na wymianę
jeden produkt można je traktować jako synonimy. współczesny świat firm
(przedsiębiorstw) jest niezwykle bogaty i zróżnicowany. Wiedza potoczna i teoretyczna
jest w tym zakresie ogromna.
Jednakże, pomimo dynamicznego rozwoju badań teoretycznych i empirycznych dotyczących
problematyki przedsiębiorstwa, ciągle nie ma jednomyślności i precyzji co do tak
fundamentalnych kwestii, jak: status ontologiczny firmy, czynniki determinujące jej
wielkość i wewnętrzną strukturę, cele działalności przedsiębiorstw, sposób ich
zachowania się na rynku, wpływ otoczenia na efekty działalności firmy, ocena warunków
sukcesu i przyczyn porażek, powody zróżnicowania populacji przedsiębiorstw w branży
czy wreszcie tak podstawowa sprawa, jak przyczyny powstawania firm. Listę tę można by
bez problemu jeszcze wydłużyć, ale i bez tego łatwo docenić teoretyczną i
praktyczną doniosłość wspomnianych wyżej problemów.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Neoklasyczna teoria firmy
1.1.Charakterystyka neoklasycznego modelu przedsiębiorstwa
1.2.Krytyka i obrona modelu neoklasycznego
1.3.Wnioski
Rozdział 2. Menedżerska teoria firmy
2.1.Prekursorzy i głowni reprezentanci
2.2.Własność i kontrola
2.3.Wnioski
Rozdział 3. Behawioralna teoria firmy
3.1.Firma jako koalicja grup interesów
3.2.Struktura organizacyjna a sposób i efektywność funkcjonowania firmy
3.3.Koncepcja X-efektywności
3.4.Relacje firmy z otoczeniem
3.5.Ocena behawioralnej teorii firmy
3.6.Wnioski
Rozdział 4. Firma w nowej ekonomii instytucjonalnej
4.1.Relacje kontraktowe jako podstawa ekonomicznej teorii firmy
4.2.Teoria kosztów transakcyjnych
4.3.Teoria agencji
4.4.Ewolucyjna teoria firmy
4.5.Wnioski
Rozdział 5. Przedsiębiorstwo w teorii gospodarki socjalistycznej
5.1.Istota i pozycja przedsiębiorstwa w gospodarce socjalistycznej
5.2.Behawioralne aspekty przedsiębiorstwa socjalistycznego
5.3.Ocena dokonań teorii przedsiębiorstwa socjalistycznego
5.4.Wnioski
Rozdział 6. Ekonomiczna teoria firmy a procesy zmian systemowych w gospodarkach
postsocjalistycznych
6.1.Propozycje kierunków badań
6.2.Znaczenie modelu przedsiębiorstwa państwowego
6.3.Przekształcenia własnościowe
6.4.Ścieżki wejścia do biznesu
6.5.Przedsiębiorstwo i przedsiębiorczość w modelach transformacji
6.6.Problemy metodologiczne
6.7.Wnioski
Rozdział 7. Ontologia i epistemologia firmy
7.1.Podstawowe pytania filozofii nauki
7.2.Ontologia firmy
7.3.Epistemologia firmy
7.4.Wnioski
Uwagi końcowe
Wykaz literatury
616 stron, B5, oprawa miękka