ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 92.50 87,88   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

FIRMA WE WSPÓŁCZESNEJ MYŚLI EKONOMICZNEJ


BOEHLKE JERZY / STUDIUM TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE /

wydawnictwo: UMK , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 92.50 Twoja cena  87,88 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

cena netto + 5% vat.


Teoria firmy jest, obok teorii rynków i konkurencji, najważniejszą częścią współczesnej mikroekonomii. Jej osiągnięcia mają istotne znaczenie dla opisu i wyjaśniania decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwie w kwestiach rozmiarów i struktury produkcji, cen oferowanych do sprzedaży dóbr i usług oraz wielkości i struktury ponoszonych dla ich wykonania nakładów.

Praktycznie nie ma podręcznika do mikroekonomii, w którym nie poruszano by zagadnień związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Problematyka ta jest również przedmiotem ciągłych zainteresowań nauk o zarządzaniu. Pojęcia firmy i przedsiębiorstwa używane są zwykle zamiennie, chociaż z punktu widzenia mikroekonomii nie są one tożsame. Tylko w przypadku przedsiębiorstwa wytwarzającego na wymianę jeden produkt można je traktować jako synonimy. współczesny świat firm (przedsiębiorstw) jest niezwykle bogaty i zróżnicowany. Wiedza potoczna i teoretyczna jest w tym zakresie ogromna.

Jednakże, pomimo dynamicznego rozwoju badań teoretycznych i empirycznych dotyczących problematyki przedsiębiorstwa, ciągle nie ma jednomyślności i precyzji co do tak fundamentalnych kwestii, jak: status ontologiczny firmy, czynniki determinujące jej wielkość i wewnętrzną strukturę, cele działalności przedsiębiorstw, sposób ich zachowania się na rynku, wpływ otoczenia na efekty działalności firmy, ocena warunków sukcesu i przyczyn porażek, powody zróżnicowania populacji przedsiębiorstw w branży czy wreszcie tak podstawowa sprawa, jak przyczyny powstawania firm. Listę tę można by bez problemu jeszcze wydłużyć, ale i bez tego łatwo docenić teoretyczną i praktyczną doniosłość wspomnianych wyżej problemów.


Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział 1. Neoklasyczna teoria firmy
1.1.Charakterystyka neoklasycznego modelu przedsiębiorstwa
1.2.Krytyka i obrona modelu neoklasycznego
1.3.Wnioski

Rozdział 2. Menedżerska teoria firmy
2.1.Prekursorzy i głowni reprezentanci
2.2.Własność i kontrola
2.3.Wnioski

Rozdział 3. Behawioralna teoria firmy
3.1.Firma jako koalicja grup interesów
3.2.Struktura organizacyjna a sposób i efektywność funkcjonowania firmy
3.3.Koncepcja X-efektywności
3.4.Relacje firmy z otoczeniem
3.5.Ocena behawioralnej teorii firmy
3.6.Wnioski

Rozdział 4. Firma w nowej ekonomii instytucjonalnej
4.1.Relacje kontraktowe jako podstawa ekonomicznej teorii firmy
4.2.Teoria kosztów transakcyjnych
4.3.Teoria agencji
4.4.Ewolucyjna teoria firmy
4.5.Wnioski

Rozdział 5. Przedsiębiorstwo w teorii gospodarki socjalistycznej
5.1.Istota i pozycja przedsiębiorstwa w gospodarce socjalistycznej
5.2.Behawioralne aspekty przedsiębiorstwa socjalistycznego
5.3.Ocena dokonań teorii przedsiębiorstwa socjalistycznego
5.4.Wnioski

Rozdział 6. Ekonomiczna teoria firmy a procesy zmian systemowych w gospodarkach postsocjalistycznych
6.1.Propozycje kierunków badań
6.2.Znaczenie modelu przedsiębiorstwa państwowego
6.3.Przekształcenia własnościowe
6.4.Ścieżki wejścia do biznesu
6.5.Przedsiębiorstwo i przedsiębiorczość w modelach transformacji
6.6.Problemy metodologiczne
6.7.Wnioski

Rozdział 7. Ontologia i epistemologia firmy
7.1.Podstawowe pytania filozofii nauki
7.2.Ontologia firmy
7.3.Epistemologia firmy
7.4.Wnioski

Uwagi końcowe

Wykaz literatury


616 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024