|
OCENA EFEKTYWNOŚCI SZKOLEŃ
BRAMLEY P. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2011, wydanie III cena netto: 64.90 Twoja cena 61,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zarządzający wszelkiego typu organizacjami
wymagają, by pracownicy działów szkoleń, działów personalnych, konsultanci i
instruktorzy potrafili dowieść, że planowane i przeprowadzane szkolenia są
inwestycjami przynoszącymi firmie określone korzyści.
Książka zawiera wskazówki, jak zapewniać efektywność szkoleń i jak ją
oceniać, a więc jak mierzyć i uzasadniać wartość szkoleń.
Wychodząc od podstawowych informacji dotyczących
modeli szkoleń i etapów procesu uczenia się, autor szczegółowo omawia:
- cele, znaczenie i podejścia do oceniania efektywności szkoleń,
- metody i narzędzia oceny zmian zachodzących w wyniku szkolenia, a dotyczących
zachowania, umiejętności, postaw pracowników i poziomu wiedzy,
- kalkulację kosztów i pomiar efektów szkolenia,
- metody oceny kursów zaspokajających różne potrzeby szkoleniowe (na poziomie
jednostki, stanowiska i organizacji),
- sposoby przygotowywania i wykorzystywania skutecznych narzędzi pomiaru
efektywności szkoleń.
Wartościową pomocą dla osób dokonujących oceny szkoleń będą liczne formularze,
schematy postępowania oraz przykłady zastosowania opisywanych metod.
Spis treści:
Przedmowa
str. 9
Wprowadzenie
str. 11
Wydajność i efektywność szkoleń
str. 12
Definicje szkoleń
str. 12
Definicja szkoleń a ocena ich efektywności
str. 14
Część I
Znaczenie oceny efektywności szkoleń
str. 15
Rozdział 1. Cele oceny efektywności szkoleń
str. 17
Informacja zwrotna
str. 18
Kontrola
str. 19
Badania
str. 19
Ingerencja w proces szkoleniowy
str. 21
"Gry pozycyjne"
str. 22
Rozdział 2. Podejścia do oceny efektywności szkoleń
str. 24
Ocena oparta na celach
str. 24
Ocena ukierunkowana
str. 32
Ocena systemowa
str. 37
Ocena "sądowa"
str. 39
Ocena poprzedzająca program
str. 39
Rozdział 3. Wybrane zagadnienia związane z oceną efektywności szkoleń
str. 42
Obiektywność oceny efektywności szkolenia
str. 42
Sprawozdanie z procesu oceny
str. 42
Wykorzystanie wyników oceny efektywności szkoleń
str. 45
Kwestie etyczne
str. 46
Podsumowanie
str. 47
Część II
Ocena efektywności szkoleń
str. 49
Rozdział 4. Modele szkolenia
str. 51
Szkolenie indywidualne
str. 51
Model zwiększonej efektywności
str. 53
Podsumowanie
str. 56
Rozdział 5. Identyfikacja potrzeb szkoleniowych
str. 57
Trzy poziomy analizy
str. 57
Identyfikacja potrzeb szkoleniowych organizacji
str. 57
Czynniki wpływające na efektywność organizacji
str. 58
Identyfikacja potrzeb szkoleniowych na poziomie stanowiska pracy
str. 60
Identyfikacja indywidualnych potrzeb szkoleniowych
str. 63
Integracja trzech poziomów analizy
str. 66
Podsumowanie
str. 68
Rozdział 6. Etapy procesu uczenia się
str. 70
Szkolenie w kontekście organizacyjnym
str. 70
Wsparcie dla uczestników szkoleń przed rozpoczęciem zajęć
str. 71
Kolejność poszczególnych etapów programu szkoleniowego
str. 72
Gwarancja zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy
str. 79
Rozdział 7. Szkolenia w kontekście organizacyjnym
str. 83
Utrzymanie umiejętności, którymi pracownicy już dysponują
str. 83
Przygotowanie pracowników do wykonywania nowych zadań
str. 84
Dokument dotyczący polityki szkoleniowej
str. 86
Podsumowanie
str. 89
Część III
Ocena zmian zachodzących w wyniku szkolenia
str. 91
Rozdział 8. Sprawdzanie postępów w zdobywaniu wiedzy
str. 93
Poziomy wiedzy
str. 93
Narzędzia służące sprawdzaniu stopnia przyswojenia nowych wiadomości
str. 94
Wskaźnik przyrostu wiedzy
str. 98
Mapy poznawcze
str. 99
Ocena stosowania nabytej wiedzy w praktyce
str. 100
Rozdział 9. Sprawdzanie postępów w zdobywaniu nowych umiejętności
str. 102
Poziomy umiejętności
str. 102
Sprawdzanie stopnia opanowania umiejętności
str. 103
Profilowanie umiejętności
str. 105
Ocena stosowania nabytych umiejętności w praktyce
str. 107
Rozdział 10. Sprawdzanie stopnia zmiany postaw i zachowań
str. 110
Zmiana postaw a zmiana umiejętności
str. 110
Badanie reakcji uczestników na odbyte szkolenie
str. 110
Zbieranie opinii na temat procesu uczenia się
str. 111
Analiza zachowań
str. 112
Kwestionariusze wypełniane na zakończenie kursu
str. 114
Szkolenia kształtujące postawy
str. 117
Ankiety zróżnicowane semantycznie
str. 118
Siatka konstruktów Kelly'ego
str. 118
Obserwacja zmian postaw i zachowań w miejscu pracy
str. 123
Skale zachowań
str. 123
Rozdział 11. Zmiana efektywności organizacji
str. 127
Poprawa efektywności jednostek
str. 127
Poprawa efektywności zespołów
str. 131
Poprawa efektywności organizacji
str. 136
Rozdział 12. Kalkulacja kosztów szkoleń
str. 147
Koszty szkolenia
str. 147
Porównywanie efektywności alokacji środków finansowych na różne szkolenia
str. 149
Porównywanie kosztów i korzyści
str. 151
Analiza wpływu
str. 153
Zwiększanie wartości pracowników dla firmy
str. 156
Podsumowanie
str. 160
Zakończenie
str. 161
Dodatek I. Analiza wyników testu
str. 169
Dodatek II. Przygotowywanie badania kwestionariuszowego i analiza danych
str. 184
Dodatek III. Przygotowywanie wywiadu i analiza danych
str. 193
Dodatek IV Obserwacja jako narzędzie przeprowadzania oceny
str. 198
Wybrana literatura
str. 203
Bibliografia
str. 205
Indeks
str. 211
216 stron, B5, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- ZDOLNOŚĆ DO CZYNNOŚCI PRAWNYCH OSÓB DOROSŁYCH I JEJ OGRANICZENIA KOCIUCKI L.
- KULTURA ORGANIZACYJNA SIKORSKI C.
- ZGNIEĆ TO PAN PANIE WHIPPLE CZYLI JAK ROBIĆ ŚWIETNE REKLAMY SULLIVAN L.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|