Publikacja Aby żadne dziecko nie pozostało w tyle. Edukacja w USA
pozwala na zapoznanie się z rozwiązaniami amerykańskimi w zakresie systemu edukacji,
które w okresie reform mogą być inspiracją do szukania rozwiązań zarówno w sferze
polityki oświatowej, jak i codziennej praktyki organizacyjno-pedagogicznej w szkołach i
wyższych uczelniach.
Tytuł książki Aby żadne dziecko nie pozostało w tyle jest również wykładnią
polityki oświatowej w USA w zakresie tworzenia sprawiedliwego i egalitarnego systemu
oświaty, stwarzającego warunki dla stałego polepszania wyników w nauce wszystkich
amerykańskich uczniów, niezależnie od zamożności, przynależności rasowej, miejsca
zamieszkania czy indywidualnych zdolności. Formalnie jest też nazwą ustawy, która
określa prawa i obowiązki szkół uczestniczących w programie kontrolowania jakości
nauczania i sprawdzania wiedzy zdobytej przez uczniów oraz zakres kontroli i zobowiązań
instytucji federalnych.
Dlaczego warto książkę przeczytać? Dlatego, że w czasach reform warto również
szukać inspiracji w doświadczeniach innego systemu definiowanego jako sprawiedliwy i
egalitarny.
To dzięki tej książce Czytelnik dowie się m.in.
- w jaki sposób systemowo stwarzane są warunki nie jednej, ale wielu szans
edukacyjnych ucznia na różnych poziomach edukacji,
- po co stosować wobec szkoły sankcje za niesprostanie standardom kształcenia
uczniów,
- na czym polega program service learning i dlaczego wpływa on na wykształcenie
się prospołecznych zachowań u młodych Amerykanów,
- jaką rolę odgrywają nauczyciele o nienauczycielskim wykształceniu,
- jak wyrównywać szanse edukacyjne młodzieży.
Książka przeznaczona jest dla polityków oświatowych, organizatorów edukacji na
różnych poziomach, dyrektorów szkół i osób zarządzających szkołami i uczelniami
wyższymi, nauczycieli, studentów kierunków pedagogicznych i wszystkich osób
zainteresowanych tą tematyką.
Spis treści:
Wprowadzenie
str. 9
Część I. szkolnictwo wyższe
str. 29
1. Zarys dziejów szkolnictwa wyższego w Stanach Zjednoczonych od końca XVIII wieku aż
po chwilę bieżącą
str. 31
2. Typy i rodzaje instytucji prowadzących kształcenie na poziomie wyższym
str. 43
3. Finansowanie szkolnictwa wyższego
str. 56
4. Zarządzanie szkołami wyższymi
str. 69
5. Rola rządu federalnego wobec instytucji prowadzących kształcenie na poziomie
wyższym
str. 86
6. Zadania rządu federalnego w zakresie promocji równych szans
str. 102
7. Badania naukowe jako misja uniwersytetu
str. 117
8. Kolega środowiskowe
str. 132
9. Akredytacja szkolnictwa wyższego w USA - ogólna chatakterystyka
str. 157
10. Kontrola jakości w uczelniach
str. 169
11. Kontrola jakości szkolnictwa wyższego przez analizę wyników nauczania
str. 188
12. Zapewnienie wysokiej jakości w kształceniu na odległość
str. 203
13. Międzynarodowy charakter amerykańskiego szkolnictwa wyższego
str. 218
14. Szkolnictwo wyższe w USA a szkolnictwo wyższe w Europie
str. 233
Część II. szkolnictwo podstawowe i średnie
str. 251
15. Struktura szkolnictwa podstawowego i średniego
str. 252
16. Zarządzanie i kierowanie szkołami podstawowymi i średnimi
str. 268
17. Finansowanie oświaty
str. 283
18. Rola rządu federalnego: wyrównywanie szans i dbanie o wysokie standardy kształcenia
str. 298
19. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - edukacja specjalna
str. 315
20. Przygotowanie nauczycieli
str. 330
21. Kształcenie uczniów o ograniczonej znajomości języka angielskiego
str. 345
Część III. refleksje
str. 360
22. Wrażenia dotyczące pobytu studyjnego w Wyższej Szkole Społeczno-Ekonomicznej w
Warszawie (2007)
str. 361
23. Świat polityki i świat nauki (2006)
str. 367
24. Wywiad. Rozmowa Andrzeja Janowskiego z Tomem Wolaninem w maju 2006 roku
str. 393
25. Thomas R. Wolanin: najnowsze tendencje w edukacji amerykańskiej (2010)
str. 412
426 stron, A5, oprawa miękka