Celem publikacji jest przedstawienie aktualnych wyzwań rozwojowych, jakie
stoją przed małymi i średnimi przedsiębiorstwami wobec wzrostu ich innowacyjności,
nowych technologii i kryzysu gospodarczego.
Praca składa się z 20 opracowań, w ramach których omówiono następujące problemy:
- działalność innowacyjną sektora MSP w Polsce i wybranych krajach Unii
Europejskiej,
- determinanty rozwoju przedsiębiorczości innowacyjnej,
- specyfikę zarządzania małą firmą innowacyjną,
- zarządzanie sieciowe a innowacyjność organizacji,
- wpływ technologii na innowacyjność sektora MSP,
- wpływ kryzysu gospodarczego na funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw,
- kształtowanie kompetencji przedsiębiorców i kapitał intelektualny sektora MSP w
dobie kryzysu.
Poruszane w ramach niniejszej monografii zagadnienia teoretyczne są bogato ilustrowane
wynikami badań i przykładami praktycznymi. Dlatego też polecana jest nie tylko
środowiskom naukowym i studentom zarządzania, ale także właścicielom i kadrze
menedżerskiej małych i średnich przedsiębiorstw oraz doradcom i konsultantom
świadczącym usługi dla firm tego sektora.
Spis treści:
Wprowadzenie
Część I. Innowacyjność i jej rozwój w sektorze małych i średnich
przedsiębiorstw
1. Innowacyjność MSP w Polsce i wybranych krajach UE
Aneta Masternak-Janus
2. Innowacyjność w działalności małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
Justyna Marjańska
3. Ocena innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw sektora ICT
Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
4. Badanie poziomu innowacyjności w przedsiębiorstwach produkujących wyroby dla
budownictwa. Studia przypadków
Anna Wójcik-Karpacz
5. Innowacje instrumentem rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
Jerzy Baruk
6. Systemowe, instytucjonalne, organizacyjne i społeczne uwarunkowania
innowacyjności polskich MSP
Lechosław Cichowski
Część II. Sieć, projekt, produkt w zarządzaniu małą firmą
innowacyjną
7. Firma innowacyjna w sieci
Stanisław Łobejko, Alicja Sosnowska
8. Zarządzanie sieciowe a innowacyjność przedsiębiorstw
Andrzej Pomykalski, Robert Blaźlak
9. Zarządzanie projektami w podwyższaniu konkurencyjności i innowacyjności
małych i średnich przedsiębiorstw
Barbara Bojewska
10. Zarządzanie innowacyjnym projektem w małym przedsiębiorstwie – studium
przypadku
Grzegorz Krzos
11. Innowacyjne projektowanie produktu
Tomasz Goszczyński
Część III. Technologia a innowacyjność małych i średnich
przedsiębiorstw
12. Strategia technologiczna jako wyznacznik wzrostu innowacyjności
przedsiębiorstw sektora MSP
Paweł Filipowicz
13. Metoda poszukiwania nowych technologii
Andrzej Masiarek
14. Innowacyjność a wzrost przedsiębiorstw z sektora MSP w dziedzinach wysokiej
technologii w kontekście ich wewnętrznej zdolności innowacyjnej
Edward Stawasz
15. Zarządzanie wiedzą w organizacji z użyciem hybrydowego systemu ekspertowego
Krzysztof Michalik
Część IV. Małe i średnie firmy w dobie kryzysu gospodarczego
16. Funkcjonowanie średnich firm w okresie spowolnienia i kryzysu gospodarczego
Agnieszka Sawicka
17. Polskie MSP wobec dekoniunktury gospodarczej 2007–2010 – studium
przedsiębiorstw Pomorza Zachodniego
Aneta Zelek, Grażyna Maniak
18. Innowacyjność jako czynnik rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w
okresie spowolnienia gospodarczego
Renata Strzelecka
19. Kapitał intelektualny sektora MSP (spółek NewConnect) w dobie kryzysu
Marlena Smuda
20. Kształtowanie kompetencji przedsiębiorców i kadr menedżerskich małych i
średnich przedsiębiorstw w warunkach kryzysu finansowego
Mirosława Kwiecień, Beata Iwasieczko
331 stron, B5, oprawa miękka