Asertywność traktuje się jako jeden z podstawowych wyznaczników
kwalifikacji zawodowych nauczycieli i wychowawców.
Rozwijanie umiejętności asertywnych sprzyja bowiem przezwyciężaniu
problemów nerwicowych, budowaniu zdolności samokontroli i odporności na stres oraz
kształtowaniu umiejętności skutecznego i konstruktywnego funkcjonowania
interpersonalnego.
Powszechnie uważa się, że gotowość do przejawiania zachowań asertywnych
stanowi istotny warunek zdrowia psychicznego człowieka. Zamieszczony w pracy empirycznie
zweryfikowany program rozwijania asertywności jest metodyczną propozycją dla osób
profesjonalnie zajmujących się doskonaleniem umiejętności psychospołecznych
pedagogów. Książka adresowana jest również do wszystkich osób pragnących rozwijać
własne umiejętności asertywne, w szczególności zaś do nauczycieli i wychowawców,
dla których pedagogiczne "bycie" wobec drugiego człowieka jest znaczącą
wartością. Z myślą o nich obecne wydanie publikacji zostało wzbogacone o materiały
służące do autodiagnozy asertywności pedagoga.
WSTĘP
CZĘŚĆ I.TEORETYCZNE PODSTAWY ASERTYWNOŚCI
I.Ogólna charakterystyka asertywności
1.Pojęcie asertywności
2.Asertywność jako umiejętność społeczna
3.Rodzaje asertywności
4.Uwarunkowania asertywności
5.Podsumowanie
II.Asertywność w wybranych podejściach teoretycznych
1.Asertywność według założeń teorii uczenia się
2.Asertywność według założeń teorii poznawczych
3.Asertywność według założeń orientacji humanistycznych
4.Asertywność według koncepcji behawioralno-poznawczo-fenomenologicznej
5.Podsumowanie
III. Asertywność w praktyce pedagogicznej
1.Znaczenie asertywności w pracy pedagogicznej
2.Sposoby rozwijania asertywności u wychowanków przez nauczycieli-wychowawców.
3.Podsumowanie
CZĘŚĆ II.TRENING ASERTYWNOŚCI
IV.Trening asertywności i jego skuteczność
1.Psychospołeczna rola treningu asertywności
2.Opis treningu asertywności
3.Wyniki badań nad skutecznością treningu asertywności.
4.Podsumowanie
V.Rozwijanie asertywności w kształceniu pedagogicznym
1.Cele rozwijania asertywności w kształceniu pedagogicznym
2.Techniki rozwijania asertywności w kształceniu pedagogicznym..
2.1.Behawioralne techniki modyfikacji zachowania
2.2.Poznawcze techniki modyfikacji zachowania
2.3.Inne techniki modyfikacji zachowania
3.Scenariusze zajęć rozwijających asertywność u pedagogów
4.Podsumowanie
CZĘŚĆ III. EWALUACJA
VI.Strategia badań własnych
1.Cel badań i problemy badawcze
2.Metoda i techniki badawcze
3.Organizacja badań i osoby badane
VII.Wyniki badań nad skutecznością rozwijania asertywności u studentów
pedagogiki
1.Gotowość do zachowań asertywnych
2.Poziom samooceny studentów
3.Poziom samoakceptacji
4.Opinie o zajęciach osób badanych
5.Trwałość zmian w zakresie gotowości do zachowań asertywnych.
6.Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE I WNIOSKI.
ANEKSY. Materiały do autodiagnozy asertywności dla nauczycieli i wychowawców.
Aneks nr 1. Określenie własnych granic
Aneks nr 2. Kwestionariusz asertywności dla nauczycieli i wychowawców
(do wykorzystania w scenariuszu II)
BIBLIOGRAFIA
178 stron, oprawa miękka