ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZARZĄDZANIE WIEDZĄ O ZAGRAŻENIACH I BEZPIECZEŃSTWIE UCZNIÓW


ZIARKO J. / W ROZWIJANIU SZKOLNYCH SYSTEMÓW BEZPIECZEŃSTWA

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 43.89 Twoja cena  41,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zarządzanie wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów w rozwijaniu szkolnych systemów bezpieczeństwa


W obecnej społeczno-kulturowej sytuacji funkcjonowania szkoły, w której potęgują się ryzykowne zachowania uczniów, pojawia się problem: jak wykorzystywać wiedzę o zagrożeniach i bezpieczeństwie w ich profilaktyce i w działaniach niosących pomoc uczniom zagrożonym?

Zarządzanie wiedzą uczyniono podstawą, na której działania te mogą się kształtować i rozwijać w kierunku poprawy poczucia bezpieczeństwa w szkole i możliwości jego zapewniania.



Janusz Ziarko wskazuje na jednostkowe, społeczne, kulturowe i organizacyjne uwarunkowania zarządzania wiedzą w szkole, przedstawia koncepcje wykorzystania zarządzania wiedzą w praktyce bezpieczeństwa, co powinno się stać źródłem inspiracji dla pedagogów w projektowaniu działań doskonalących i rozwijających szkolne systemy bezpieczeństwa.


Spis treści:

Wstęp.

CZĘSC 1
PODSTAWY ROZWIJANIA SZKOLNEGO SYSTEMU BEZPIECZEŃSTWA OPARTEGO NA WIEDZY

Rozdział 1
Społeczno-kulturowe uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju szkolnego systemu bezpieczeństwa
1.1.Sytuacja człowieka w transformującym się społeczeństwie
1.2.Zagrożenia i bezpieczeństwo uczniów w szkole
1.2.1.Bezpieczeństwo ucznia w szkole-próba jego zdefiniowania
1.2.2.Zagrożenia - ujęcie i klasyfikacja zjawiska
1.2.3.Charakterystyka zagrożeń uczniów w środowisku szkolnym
1.2.3.1.Zagrożenia rzeczowe zewnętrzne - uderzające w istnienie człowieka
1.2.3.2.Zagrożenia rzeczowe wewnętrzne, psychicznie i fizycznie -zniewalające człowieka
1.2.3.3.Zagrożenia rzeczowe zewnętrzne - niszczące istotę człowieka
1.2.3.4.Zagrożenia ideowe - ubezwłasnowolniające człowieka
1.3.Przyczyny obecnych trudności z zapewnieniem bezpieczeństwa w szkole i możliwości ich ograniczania
1.3.1.Przyczyny trudności z bezpieczeństwem
1.3.2.Możliwości ograniczania trudności z bezpieczeństwem
1.4.Obraz szkolnego systemu bezpieczeństwa
1.4.1.Metodologia projektowania szkolnych systemów bezpieczeństwa
1.4.2.Wizja w rozwijaniu szkolnego systemu bezpieczeństwa
1.4.3.Przesłanki dla tworzenia wizji szkolnego systemu bezpieczeństwa
1.5.Wizerunek nowego szkolnego systemu bezpieczeństwa
1.5.1.Szkolny system bezpieczeństwa jako instytucja partnerska
1.5.2.Wiedza w szkolnym systemie bezpieczeństwa
1.6.Wiedza w promowaniu rozwoju szkolnych systemów bezpieczeństwa

Rozdział 2
Zarządzanie wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów w szkole jako postulat i norma badania i rozwijania szkolnych systemów bezpieczeństwa
2.1.Uwagi o zarządzaniu wiedzą w szkole
2.2.Istota zarządzania wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów w szkole
2.3.Specyfika wiedzy nauczycieli w usprawnianiu rozwiązywania problemów szkolnych zagrożeń
2.4.Rodzaje i zakres wiedzy potrzebnej w rozwiązywaniu problemów bezpieczeństwa uczniów
2.4.1.Ogląd i wgląd w zagrażające sytuacje
2.4.2.Rodzaje i zakresy doświadczeń i wiedzy o zagrażających sytuacjach
2.5.Założenia szkoły promującej zarządzanie wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie
2.5.1.Model szkoły zarządzającej wiedzą
2.5.2.Standardy pracy szkoły zarządzającej wiedzą
2.6.Koncepcja wykorzystania zarządzania wiedzą w przygotowaniu i realizacji działań dla bezpieczeństwa uczniów
2.7.Podsumowanie

CZĘŚĆ 2
OCENA STANU AKTUALNEGO I MOŻLIWOŚCI DOSKONALENIA PRAKTYKI ZARZĄDZANIA WIEDZĄ O ZAGROŻENIACH I BEZPIECZEŃSTWIE UCZNIÓW W SZKOLE

Rozdział 3
Cele, przedmiot, problemy i tezy badawcze oraz metodologia i organizacja badań
3.1.Cele i przedmiot badań
3.2.Problemy badawcze - orientacja w zakresie uwarunkowań i przebiegu zarządzania wiedzą w szkole
3.3.Tezy badawcze
3.4.Metody i techniki badawcze oraz organizacja badań

Rozdział 4
Osiągnięcia szkół w zakresie zarządzania wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów
4.1.Szansę rozwoju zarządzania wiedzą w szkołach
4.2.Kultura organizacyjna szkoły a zarządzanie wiedzą
4.2.1.Charakterystyka składników klimatu społecznego szkoły
4.2.2.Szkolne kultury i ich podporządkowanie zarządzaniu wiedzą
4.3.Nauczycielskie kompetencje zarządzania wiedzą
4.3.1.Gromadzenie wiedzy
4.3.2.Transfer wiedzy
4.3.3.Wykorzystanie wiedzy
4.4.Organizacyjne uczenie się w środowisku szkoły
4.4.1.Niektóre podmiotowe uwarunkowania organizacyjnego uczenia się
4.4.2.Niektóre przedmiotowe uwarunkowania organizacyjnego uczenia się ..
4.5.Elastyczność szkolnych struktur jako czynnik zarządzania wiedzą
4.5.1.Elastyczność podmiotowych relacji zachowania się w szkole zarządzającej wiedzą
4.5.2.Przedmiotowe czynniki elastyczności zachowania się w szkole zarządzającej wiedzą
4.6.Lokalne środowisko motywem rozwoju zarządzania wiedzą
4.6.1.Presja środowiska jako czynnik usprawniający zarządzanie wiedzą
4.6.2.Rozwój zagrożeń w lokalnym środowisku motywem w zarządzaniu wiedzą
4.7.Wnioski z badań - czynniki warunkujące rozwój zarządzania wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów

CZĘŚĆ 3
PODEJŚCIE ETNOMETODOLOGICZNE W ROZWIJANIU ZASOBÓW WIEDZY O ZAGROŻENIACH I BEZPIECZEŃSTWIE UCZNIÓW

Rozdział 5
Rekonstrukcja wiedzy o społeczno-kulturowych uwarunkowaniach bezpieczeństwa uczniów
5.1.Refleksje wprowadzające w problematykę badań etnometodologicznych
5.2.Charakterystyka składników wiedzy o dynamice szkolnych zagrożeń
5.3.Pojęcia uwrażliwiające przydatne w badaniu problemów zagrożeń i bezpieczeństwa uczniów
5.3.1.Uwrażliwiające pojęcia ze sfery czynników biologicznych
5.3.2.Uwrażliwiające pojęcia ze sfery czynników środowiskowych
5.4.Podstawy metodologiczne badań
5.5.Techniki badawcze - narracja w etnometodologicznych badaniach uwarunkowań bezpieczeństwa
5.6.Organizacja badań - charakterystyka terenu badań i badanej populacji

Rozdział 6
Uwarunkowania i dynamika zagrożeń bezpieczeństwa w opiniach uczniów
6.1.Uwagi o uwarunkowaniach analizowania zagrożeń bezpieczeństwa uczniów
6.2.Podejście interpretacyjne do analizy narracyjnych wypowiedzi uczniów - interpretacja formułująca
6.2.1.Założenia interpretacji formułującej
6.2.2.Interpretacja formułująca wypowiedzi uczniów mówiących o piciu alkoholu i alkoholizmie wśród młodzieży
6.2.3.Charakterystyka procesu poznania i wiedzy wynikająca z interpretacji formułującej narracji
6.3.Podejście interpretacyjne w rekonstrukcji wiedzy przydatnej w działaniach na rzecz trzeźwości - interpretacja refleksywna
6.3.1.Założenia interpretacji refleksywnej
6.3.2.Koncepcja sieci spotykających się dróg - budowanie wiedzy o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów
6.4.Wnioski z badań - uwarunkowania tworzenia wiedzy o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów

CZĘŚĆ 4
DZIAŁANIA W KIERUNKU ROZWOJU SZKOLNYCH SYSTEMÓW BEZPIECZEŃSTWA

Rozdział 7
Podstawowe kierunki rozwijania zarządzania wiedzą w szkole - ku szkolnym systemom bezpieczeństwa uczniów
7.1.Założenia organizacyjno-funkcjonalne szkolnego systemu bezpieczeństwa opartego nawiedzy
7.2.Proces i produkty rozwijania tożsamości szkolnego systemu bezpieczeństwa
7.3.Uwarunkowania rzeczowe konstytuujące szkolny system bezpieczeństwa
7.4.Tworzenie w środowisku szkolnego systemu bezpieczeństwa warunków do rozwijania zarządzania wiedzą
7.4.1.Zespoły partnerskie jako społeczno-kulturowy kapitał bezpieczeństwa
7.4.2.Kierowanie pracą zespołu partnerskiego rozwiązującego problem zagrożenia
7.4.3.Oddolni liderzy - kierowanie procesem grupowym w zespole partnerskim

Rozdział 8
Funkcjonowanie szkolnego systemu bezpieczeństwa uczniów wykorzystującego zarządzanie wiedzą w eliminowaniu zagrożeń ze szkolnego środowiska
8.1.Zespołowe uczenie się i działanie jako czynnik poszukiwania, upowszechniania i wykorzystania dobrych praktyk
8.1.1.Potrzeba usprawniania pracy zespołów partnerskich
8.1.2.Metodyczne podejście do tworzenia dobrych praktyk
8.2.Podstawowe procesy reagowania w szkolnym systemie bezpieczeństwa
8.2.1.Organizacyjne założenia funkcjonowania szkolnego systemu bezpieczeństwa
8.2.2.Teoria aktora-sieci w opisie funkcjonowania szkolnego systemu bezpieczeństwa
8.2.3.Aktancyjny model diagnozy zagrożeń bezpieczeństwa

Zakończenie
Literatura
Spis tabel
Spis rysunków


282 strony, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024