W książce zawarta jest (ważniejsza niż techniki i figury retoryki
tradycyjnej) umiejętność wykorzystania technik i koncepcji psychologii komunikacji do
budowania dialogu z audytorium, prezentowania treści oraz optymalizacji efektów
nauczania.
Tego chcą nauczyć dwie doświadczone doradczynie w dziedzinie metodyki
prowadzenia zajęć, prezentacji i wykładów.
1. NARCYSTYCZNE NIEPOROZUMIENIE
1.1 Narcystyczny styl prowadzenia wyktadu
Kilka stów o narcyzmie
Narcystyczny styl wyktadu
1.2 Narcystyczne pułapki
Niepożądane skutki dla mówiącego
Niepożądane skutki dla słuchaczy
2. ALTERNATYWA HUMANISTYCZNA
2.1 Umożliwić uczenie się, czyli czego słuchacze potrzebują podczas wykładu
2.2 Zadania wykładowcy: Humanistyczne kompetencje podstawowe
2.3 Wewnętrzny zespół wykładowcy: Szkic "humanistycznego ustawienia
drużyny"
Ekskurs: Wewnętrzny zespół
Wewnętrzni rozmówcy przy prezentacji
Humanistyczna alternatywa dla wewnętrznego zespołu
2.4 Przykład: Pani psycholog i medycy
3. NASTAWIENIE NA KONTRAKT
3.1 Wprowadzenie
Pytanie "po co" jako kompas
Z celem w wizjerze
Hierarchia celów
Cele określają treść
Kamień potknięcia
3.2 Wspólne rozumienie celu: wykładowca, słuchacz i zleceniodawca w jednej łodzi
Wykład nastawiony na kontrakt
3.3 Jak znajdować i konkretyzować cele
3.3.1 Profesjonalne wyjaśnienie kontraktu na etapie przygotowań
3.3.2 Konsekwentne przełożenie na przygotowanie
3.3.3 Trzymać się myśli przewodniej podczas prowadzenia wykładu
3.4 Pewny grunt pod stopami wykładowcy: kompas za kompasem
Od celu do wartości
4. OSOBISTE ZAANGAŻOWANIE
4.1 Wprowadzenie
Wykładowca jest najważniejszym środkiem dydaktycznym
Profesjonalnie / jednocześnie po ludzku
4.2 Zaplecze dla wykładowcy w złej formie
Osobiste zaangażowanie ożywia mówiącego
Osobiste zaangażowanie jako wzorzec kontaktu
Osobiste zaangażowanie wpływa także na słuchacza
4.3 Jak tworzyć i rozbudowywać osobiste zaangażowanie
4.3.1 W drodze - milowe kamienie rozwoju osobowego
4.3.2 Krok 1: Zdobyć świadomość o tym, co jest
4.3.3 Krok 2: Zrozumieć, dlaczego jest tak, jak jest
4.3.4 Krok 3: Zaakceptować to, co jest, i nauczyć się dostrzegać nowe możliwości
Ekskurs: Kwadrat wartości i rozwoju osobowego
4.3.5 Krok 4: Wchodzić w obszar sterowanego ryzyka i szukać wsparcia
5. KONTAKT
5.1 Wprowadzenie
Komponenty emocjonalne i metodyczne
Balans między procesem a nastawieniem na kontrakt
Balans między akceptacją a konfrontacją
Spotkanie dwóch światów ekspertów
Kontakt nastawiony na sytuację i adekwatny do tematu
5.2 Postęp na drodze od monologu do dialogu
Uwzględniając mówiącego
Nie tracąc słuchacza z pola widzenia
5.3 Jak kształtować kontakt podczas prowadzenia wykładu
5.3.1 Przygotować podłoże
5.3.2 Metody dialogiczne w wykładzie
5.3.3 O przeszkodach
5.4 "Coś dla każdego" - uwzględnić różnorodność słuchaczy
Zasadnicze nastawienie słuchacza do wykładu
Ekskurs: Struktury charakterologiczne ludzi
Słuchacze są różni
Wykładowcy są różni
6. IMPULS TEMATYCZNY
6.1 Wprowadzenie
6.2 Trzy drogi uczenia się: intelekt, emocje i akcja
6.3 Jak tematycznie pobudzać słuchaczy
6.3.1 Wstęp jako otwarcie drzwi
6.3.2 Zasadniczą część ukształtować zrozumiale, żywo i pobudzająco
Ekskurs: Jak wyrażać się zrozumiale
6.3.3 Zakończenie jako wstęp
6.3.4 Dopracować część ćwiczeniową: pudełko z ćwiczeniami na różne okazje
7. CHWYTY I NARZĘDZIA
7.1 Oddychaj!
7.2 Konstruktywna wypowiedź zwrotna
7.3 Jak sobie radzić w sytuacjach trudnych - apteczka pierwszej pomocy psychologicznej
7.4 Końcówka: plajta, pech i gafa
ZAKOŃCZENIE
Podziękowania
Bibliografia
243 strony, oprawa miękka