ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

BUDŻET PAŃSTWA W POLSKIM PRAWIE KONSTYTUCYJNYM


ZUBIK M.

wydawnictwo: WYDAWNICTWO SEJMOWE , rok wydania 2001, wydanie I

cena netto: 22.00 Twoja cena  20,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Autor przeprowadził gruntowną analizę aktów normatywnych, literatury przedmiotu i praktyki ustrojowej, zwłaszcza orzecznictwa prawnokonstytucyjnego. Wartość pracy podnoszą jej wątki prawnoporównawcze i rys historyczny.

Choć budżet jest jedną z centralnych instytucji ustrojowych, to jednak problematyka ta nie była podejmowana w polskiej literaturze naukowej przez wiele lat.

stan prawny: 1 czerwca 2001 r.


SPIS TREŚCI

Wykaz skrótów wykorzystanych w książce

Wstęp

Rozdział I. Uwarunkowania instytucji budżetu państwa w prawie

1. Określenie pojęcia budżetu w prawie

2. Historyczne uwarunkowania instytucji budżetu państwa

3. Plan finansowy, budżet, budżet państwa

4. Prawo budżetowe

5. Pojęcie zasad budżetowych w nauce prawa

Rozdział II. Budżet państwa w prawie konstytucyjnym

1. Problem definicji legalnej budżetu państwa

2. Doktryny prawne instytucji budżetu

a. Doktryna klasyczna

b. Doktryna niemiecka

c. Doktryna warunku prawnego

3. Problem normatywności ustawy budżetowej

4. Części składowe (budowa) ustawy budżetowej

5. Ustrojowe cele instytucji i znaczenie budżetu państwa

6. Wybrane zasady i wartości konstytucyjne kształtujące instytucję budżetu państwa

Rozdział III. Cechy formalne ustawy budżetowej

1. Ustawa budżetowa w systemie źródeł prawa

a. Ustawa budżetowa w hierarchii źródeł prawa

b. Ustawa budżetowa a ustawa o finansach publicznych, ustawa okołobudżetowa oraz inne ustawy

Ustawa budżetowa a ustawa określająca tzw. część ogólną prawa budżetowego

Ustawa budżetowa a ustawa okołobudżetowa

Ustawa budżetowa a inne ustawy

2. Budżet - ustawą roczną

a. Rok budżetowy

b. Ponadroczne obładowanie budżetu państwa

c. Konstytucyjny nakaz corocznego istnienia budżetu państwa i jego skutki

Rozdział IV. Cechy materialne ustawy budżetowej

1. Pojęcie obładowania przedmiotowego (treściowego) ustawy budżetowej

2. Problem obładowania przedmiotowego ustaw budżetowych w Polsce

3. Konstytucja a zasada odrębności materii ustawy budżetowej

4. Konstytucyjne wymagania dotyczące treści ustawy budżetowej

a. Zasada wyłączności ustawy budżetowej w określaniu budżetu państwa oraz ustawy o prowizorium budżetowym w określaniu prowizorium budżetowego (zasada jedności i jawności)

b. Zasada całościowego (powszechnego) ujęcia dochodów i wydatków państwa w ustawie budżetowej

c. Obowiązek szczegółowości ustawy budżetowej

d. Zasada względnego zrównoważenia budżetu państwa

e. Zasada wyłączności Rady Ministrów w określaniu górnego poziomu deficytu budżetowego państwa

5. Charakter ustrojowoprawny deficytu budżetowego jako zawartości ustawy budżetowej

Rozdział V. Procedura budżetowa

1. Inicjatywa ustawodawcza

a. Wykonanie inicjatywy ustawodawczej

Konstytucyjne cechy prawa inicjatywy ustawodawczej rządu

Konstytucyjne pojecie wyjątkowych przypadków

Obowiązek istnienia podstawy prawnej do prowadzenia gospodarki budżetowej państwa

Ustawa budżetowa albo ustawa o prowizorium budżetowym

b. Ustawowo określone elementy procedury budżetowej poprzedzające etap prac sejmowych

Opracowanie projektu ustawy budżetowej

Opiniowanie projektu ustawy budżetowej

c. Ustawowe wymagania dotyczące projektu budżetu państwa i ustawy budżetowej

d. Dopuszczalność zastosowania pilnej ścieżki legislacyjnej do ustawy budżetowej

2. Procedura budżetowa w Sejmie i Senacie

a. Procedura budżetowa w Sejmie

Wniesienie projektu ustawy budżetowej do Sejmu

Ogólne warunki rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej w Sejmie określone w konstytucji

Procedura budżetowa w regulaminie izby

Wnoszenie poprawek do projektu ustawy budżetowej

b. Procedura budżetowa w Senacie

3. Uprawnienia Prezydenta jako część procedury budżetowej

4. Orzekanie w sprawie ustawy budżetowej przez Trybunał Konstytucyjny

a. Określenie ogólnych kompetencji Trybunału

b. Legitymacja do uruchamiania procedury badania konstytucyjności ustawy budżetowej przez Trybunał

c. Skutek upływu roku budżetowego na zakres kognicji Trybunału Konstytucyjnego do badania budżetu państwa

d. Rozstrzygnięcie i skutki prawne orzeczenia TK

5. Dokonywanie zmian w ustawie budżetowej oraz ich forma

Rozdział VI. Skutki prawne nieuchwalenia ustawy budżetowej

1. Pojęcie budżetowych procedur awaryjnych

2. Ustawa o prowizorium budżetowym

3. Prowadzenie gospodarki finansowej państwa w sytuacji niedojścia do skutku ustawy budżetowej i ustawy o prowizorium budżetowym

a. Niewejście ustawy budżetowej (ustawy o prowizorium budżetowym) przed rozpoczęciem roku budżetowego

b. Gospodarka budżetowa państwa bez projektu i ustawy budżetowej

4. Skrócenie kadencji parlamentu

Rozdział VII. Prowadzenie gospodarki budżetowej. Skwitowanie rachunków państwa

1. Prowadzenie gospodarki budżetowej

2. Budżet państwa i gospodarka budżetowa w stanach nadzwyczajnych

3. Skwitowanie rachunków państwa

a. Przedłożenie Sejmowi sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej

b. Merytoryczna ocena rządowego sprawozdania

c. Rozpatrzenie rządowego sprawozdania przez Sejm

d. Podjęcie przez Sejm rozstrzygnięcia w przedmiocie absolutorium

e. Skutki prawne podjęcia przez Sejm uchwały w przedmiocie absolutorium

Zakończenie

Tabele

Wykaz podstawowej literatury


353 strony, A5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024