Telewizja interaktywna stanowi obecnie jedno z najważniejszych wyzwań,
także dla prawa autorskiego. Prezentowana książka jest pierwszą w Polsce monografią
dotyczącą tej tematyki.
Rozważania prowadzone są z perspektywy nie tylko prawa krajowego, ale także
międzynarodowego oraz prawa Unii Europejskiej.
W opracowaniu przedstawiono konstrukcje prawne związane z oceną nadawania
programów w internecie jako nowym polem eksploatacji, dotychczas właściwie
nieuwzględnianym w przepisach prawa autorskiego oraz problematykę dozwolonego użytku w
tej sferze.
Autorzy zaprezentowali także najważniejsze zagraniczne orzeczenia sądowe
związane z tematyką pracy, jak również wiele kwestii praktycznych istotnych dla
telewizyjnych organizacji nadawczych.
Janusz Barta - prof. dr hab., pracownik Instytutu Prawa Własności
Intelektualnej UJ, autor m. in. prac poświęconych dziełu muzycznemu i jego twórcy w
prawie autorskim, twórczości pracowniczej w prawie autorskim.
Ryszard Markiewicz - prof. dr hab., pracownik Międzyuczelnianego
Instytutu Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej UJ, autor m. in. prac
poświęconych dziełu literackiemu w polskim prawie autorskim, ochronie prac naukowych i
programów komputerowych
Spis treści:
Wykaz skrótów
Rozdział 1. Główne cele i zakres badań
Rozdział 2. Przeobrażenia na rynku medialnym spowodowane postępem technicznym. Potrzeba
poszukiwania nowych rozwiązań prawnych
2.1. Wprowadzenie
2.2. Cyfryzacja i konwergencja
2.2.1. Cyfryzacja
2.2.2. Konwergencja
2.3. Specyfika i wartość telewizji interaktywnej
Rozdział 3. Typologia form wykorzystania utworów w ramach
ich przesyłania w internecie
Rozdział 4. Funkcjonowanie telewizji interaktywnej a podstawowe pojęcia i pola
eksploatacji przyjęte w prawie autorskim. Próba wyjaśnienia i przyporządkowania
4.1. Wprowadzenie
4.2. Webcasting i simulcasting a "nadawanie"
4.2.1. Pojęcie nadawania
4.2.2. Webcasting. Internetowe nadawanie
4.2.3. Simulcasting
4.3. "Nadania internetowe" a inne niż "nadawanie" pola eksploatacji
4.3.1. Uwagi wstępne
4.3.2. Publiczne odtwarzanie
4.3.3. Szczególny sposób publicznego udostępniania (iT'V on-demand)
4.3.4. Nienazwane pole eksploatacji w ramach publicznego udostępniania
(rozpowszechniania)
4.4. Telewizja interaktywna zindywidualizowana (iTV on-demand)
4.4.1. Uwagi wstępne
4.4.2. Cechy charakterystyczne
4.4.3. Porównanie z tradycyjnym nadawaniem
4.4.4. Regulacja ustawowa
4.5. Wnioski
Rozdział 5. Nowe usługi medialne a niektóre elementy treści prawa autorskiego w
ustawie z 1994 r.
5.1. Wprowadzenie
5.2. Utrwalanie i zwielokrotnianie przez udostępniającego (nadawcę)
5.2.1. Nagrania efemeryczne (art. 22 pr. aut.)
5.2.2. Zwielokrotnianie na podstawie umowy
5.2.3. Zwielokrotnianie przejściowe (art. 231 pr. aut.)
5.3. Utrwalenie i zwielokrotnienie przez użytkownika końcowego (odbiorcę)
5.4. Webcasting a uprawnienia twórców i artystów wykonawców z art. 70 ust. 2 pkt 3 pr.
aut.
5.5. Problematyka wyczerpania prawa
Rozdział 6. Nowe usługi medialne a dozwolony użytek w ustawie z 1994 r.
6.1. Wprowadzenie
6.2. Dozwolony użytek osobisty (art. 23 pr. aut.)
6.3. Odbiór nadawanych programów (art. 24 ust. l i 2 pr. aut.)
6.4. Dozwolony użytek przyznany mediom w celach informacyjnych (art. 25 pr. aut.)
6.5. Sprawozdania o aktualnych wydarzeniach (art. 26 pr. aut.)
6.6. Użytek naukowy (art. 27 pr. aut.)
6.7. Działalność bibliotek, archiwów i szkół (art. 28 pr. aut.)
6.8. Cytat (art. 29 ust. l pr. aut.)
6.9. Antologie, podręczniki i wypisy (art. 29 ust. 2-3 pr. aut.)
6.10. Własne opracowania dokumentacyjne (art. 30 pr. aut.)
6.11. Encyklopedie i atlasy (art. 33 pr. aut.)
6.12. Licencja na rzecz osób niepełnosprawnych (art. 33' pr. aut.)
6.13. Wnioski
Rozdział 7. Telewizja interaktywna - uzyskanie licencji
7.1. Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub pokrewnymi i
międzynarodowe udostępnianie utworów on-line
7.1.1. Wprowadzenie. Uwagi na tle prawa wspólnotowego
7.1.2. Uwagi na tle prawa polskiego
7.2. Przepis art. 21 ust. 2' pr. aut
7.3. Rozszerzenie uprawnień organizacji zbiorowego zarządzania ze względu na iTV
7.4. Interpretacja umów ze względu na nowe sposoby eksploatacji. "Nadanie
internetowe'
7.5. Wnioski
Rozdział 8. Organizacja radiowa lub telewizyjna jako service provider.
Problematyka odpowiedzialności
8.1. Wprowadzenie
8.2. Problem odpowiedzialności organizacji radiowej lub telewizyjnej jako service
providera
8.3. Odpowiedzialność za hyperlinks i wyszukiwarki
Rozdział 9. Międzynarodowe konwencje dotyczące praw autorskich i praw pokrewnych
9.1. Konwencja berneńska
9.2. Międzynarodowa konwencja (rzymska) o ochronie wykonawców, producentów fonogramów
oraz organizacji nadawczych
9.3.Porozumienie TRIPS
9.4. Traktaty WIPO
9.4.1. Traktat WIPO o prawie autorskim (WCT - WIPO Copyright Treaty)
9.4.2. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach (WPPT - WIPO Performance and
Phonograms Treaty)
9.4.3. Uwagi wspólne do obu traktatów WIPO
9.4.4. Projekt traktatu WIPO w sprawie ochrony organizacji nadawczych (WIPO Broadcasting
Treaty)
9.5. Konwencja genewska o ochronie producentów fonogramów przed nieuprawnionym
kopiowaniem fonogramów (1971)
9.6. Konwencja brukselska o rozpowszechnianiu przez satelity sygnałów przenoszących
programy (1974) oraz europejska konwencja o ochronie nadań telewizyjnych (1960).
Europejskie porozumienie o zapobieganiu audycjom nadawanym ze stacji znajdujących się
poza terytorium państwowym (1965)
9.7. Konwencja Rady Europy z 11 maja 1994 r. dotycząca prawa autorskiego i praw
pokrewnych w ramach transgranicznego przekazu satelitarnego
9.8. Rekomendacja Rady Europy 2002/7
9.9. Konwencje dotyczące działalności telewizyjnej
9.10. Wnioski
Rozdział 10. Prawo Unii Europejskiej
10.1. Dyrektywa Rady Wspólnot Europejskich nr 92/100 z dnia 19 listopada 1992 r. dotycząca
prawa najmu i użyczania oraz określonych praw pokrewnych w zakresie własności
intelektualnej
10.2. Dyrektywa Rady Wspólnot Europejskich nr 93/83 z dnia 27 września 1993 r. w sprawie
koordynacji określonych przepisów prawa autorskiego i praw pokrewnych w odniesieniu do
przekazu satelitarnego i rozpowszechniania kablowego
10.3. Dyrektywa 2001/29/EC Parlamentu Europejskiego oraz Rady z dnia 22 maja 2001 r. w
sprawie harmonizacji określonych aspektów prawa autorskiego i praw pokrewnych w społeczeństwie
informacyjnym
10.4. Zalecenie Komisji z dnia 18 maja 2005 r. w sprawie
transgranicznego zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi w odniesieniu do
legalnych usług muzycznych on-line
10.5. Dyrektywa dotycząca działalności telewizyjnej (dyskusje wokół nowej dyrektywy)
10.6. Orzeczenie ETS
10.7. Wnioski
Rozdział 11. Wybrane orzeczenia sądów niemieckich
Rozdział 12. Konkluzje
12.1. Ocena obowiązującego stanu prawnego
12.1.1. Prawo międzynarodowe
12.1.2. Prawo polskie
12.2. Wnioski de lege ferenda
12.2.1. Prawo międzynarodowe
12.2.2. Prawo Unii Europejskiej
12.2.3. Prawo polskie
210 stron, A5, miękka oprawa