Podręcznik metodologiczno-teoretyczny, omawiający w sposób całościowy
problematykę stosowania fotografii w badaniach socjologicznych, analizuje metodę
fotograficzną jako uzupełnienie tradycyjnych metod socjologii: obserwacji, analizy
dokumentów, analizy treści, wywiadu projekcyjnego i procedury "focus groups".
Autor podejmuje próbę wypracowania standardowych metod ilościowej analizy obrazu
fotograficznego. Drugą warstwę książki stanowi analiza teorii socjologicznych, dla
których fotografia może być istotną bazą empiryczną i heurystyczną. Trzecia warstwa
podręcznika to omówienie dylematów epistemologicznych, psychologicznych i etycznych
związanych ze stosowaniem fotografii w badaniach społecznych.
Zaprezentowany został także krótki przegląd dziejów "socjologii
wizualnej" jako stosunkowo młodej subdyscypliny socjologicznej, korzystającej z
wcześniejszych doświadczeń antropologii społecznej i etnografii.
Podręcznik prezentuje:
- wyobraźnię wizualną jako składnik wyobraźni socjologicznej;
- wizualne aspekty życia społecznego;
- historię zastosowań fotografii w naukach społecznych;
- fotografię jako uzupełnienie innych metod socjologii;
- funkcje fotografii w socjologii;
- fotografię jako narzędzie eksploracji świata społecznego;
- obraz fotograficzny jako przedmiot interpretacji;
- jakościowe i ilościowe podejście w metodzie fotograficznej;
- teorie socjologiczne inspirujące metody fotograficzne;
- epistemologiczne problemy zastosowania fotografii;
- praktyczne, psychologiczne i etyczne problemy fotografii socjologicznej.
Publikacja zawiera obszerną część fotograficzną prezentującą zdjęcia wykonane
przez autora podczas jego badań i podróży.
Książka przeznaczona jest dla studentów socjologii w ramach przedmiotu Metody i
techniki badawcze socjologii (wchodzącego w zakres minimum programowego na
magisterskich studiach socjologicznych); studentów dyscyplin pokrewnych - antropologii,
etnologii, etnografii, a także pracowników naukowych z tych dyscyplin.
Opinie o książce:
"Prezentowane w podręczniku (w nawiązaniu do fotografii jako specyficznego
medium) kwestie przedmiotu badań społecznych, komplementarności metod i technik
badawczych, sposobów analizy i interpretacji danych socjologicznych oraz implikacji
teoretycznych, czyni z niniejszej publikacji bardzo przydatne narzędzie do prowadzenia
zajęć z metodologii czy metod i technik badań socjologicznych. Podkreślenia wymaga
potencjalny efekt spopularyzowania wykorzystywania fotografii w socjologii (zarówno przez
studentów jak i naukowców), przez ułatwienie dostępu do systematycznego wykładu na
temat podstaw teoretycznych i procedur badawczych rządzących tą metodą
badawczą."
dr Julita Makaro, Uniwersytet Wrocławski
184 strony, miękka oprawa