Kolejna po "Europa niedokończona przygoda", "Razem
osobno" oraz "Życie na przemiał" błyskotliwa i pisana z pasją próba
opisania najważniejszych problemów współczesnego świata.
Jedna z najważniejszych książek współczesnej socjologii.
Klasyczna, programowa, definiująca pojęcia, które rozwija Bauman w późniejszych
pracach. Jej angielskie wydanie ukazało się w 2000 roku.
W pięciu rozdziałach ( 1. Emancypacja; 2. Indywidualność; 3. Czas i
przestrzeń; 4. Praca; 5. Wspólnota) opisuje autor zagadnienia, skupione wokół
najważniejszych problemów dotyczących kondycji człowieka. Zastosowanie metafory
płynności służy obrazowemu opisaniu struktur społecznych i państwowych. Posługując
się tą metaforą autor poddaje refleksji mechanizmy rządzące dzisiejszym światem,
który z jednej strony dąży do przedłużenia życia ludzkiego, z drugiej zaś stwarza
warunki, które sprzyjają rozwojowi form krótkotrwałych.
Czytelnik rozpoznaje w tej książce własne problemy i odczucia,
związane z poruszaniem się w przestrzeni (domy, miasta, supermarkety), z błyskawicznym
przemieszczaniem w czasie (samoloty), szybkością zdobywania i przekazywania informacji
(internet, telefony komórkowe), poszukiwaniem i częstym zmienianiem pracy, byciem
"obok", a nie "z" innymi. Czuje się bohaterem tej książki -
człowiekiem nowoczesnym, dla którego życie - jak pisze Bauman jest - "zadaniem do
wykonania, wymagającym coraz większych starań i wciąż nowych wysiłków".
Lektura książki, dzięki żywiołowej i barwnej stylistyce dostarcza
czytelnikowi nieczęsto spotykanej satysfakcji.
Zygmunt Bauman (ur. 1925) - światowej sławy socjolog, filozof,
eseista. Do momentu antysemickiej nagonki w marcu 1968roku profesor Uniwersytetu
Warszawskiego. Od roku 1971 profesor Uniwersytetu w Leeds, 1998 roku wyróżniony nagrodą
im. Adorno. Doktor honoris causa Uniwersytetu w Oslo. Wyjątkowy autorytet w swej
dziedzinie, to właśnie on nadaje kształt współczesnemu myśleniu o świecie. Każda
jego książka wielkim wydarzeniem w dziedzinie humanistyki. Jego prace opierają się na
wnikliwej, krytycznej analizie społeczeństwa konsumpcyjnego, człowieka osadzonego w
ponowoczesności (lub też "późnej nowoczesności"). Wolne od hermetycznego
scjentystycznego języka eseje stanowią doskonałą lekturę. Nie sposób wyobrazić
sobie współczesnej humanistyki bez jego książek.
340 stron, twarda oprawa