Lawrence Lessig jest krytykiem tradycyjnych praw autorskich. Jego zdaniem nie
uwzględniają one rozwoju technologii komunikacji i związanych z tym zmian zasad
produkcji kulturalnej - od kultury uczestnictwa, przez kulturę konsumpcyjną XX wieku
(kulturę "Read Only") do kultury ery internetu, w której ludzie ponownie
zaangażowali się w aktywne tworzenie kultury, zyskali więcej przestrzeni do
politycznego działania i wciąż odkrywają nowe możliwości uczestnictwa w kulturze.
W książce Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce
dowodzi także, że obowiązujące prawo autorskie w znacznej mierze jest nieskuteczne -
wojna z wymianą plików toczy się już od dziesięciu lat. W epoce sieci
społecznościowych każde użycie oznacza wykonanie kopii danego utworu - a tym samym
naruszenie obowiązującego prawa autorskiego.
Zdaniem Lessiga podstawowym problemem prawników jest zbytnie przywiązanie do
dwudziestowiecznej definicji pojęcia "kopia utworu". Uważa, że w stosowaniu
tego pojęcia większą uwagę należy zwracać na kontekst, w jakim jest ono używane.
Nowe prawo powinno dawać więcej wolnej przestrzeni dla legalnego użytkowania
chronionych dzieł. Prawodawcy powinni zadawać sobie pytanie, czy mają do czynienia z
komercyjnym wykorzystywaniem dzieła, czy też z jego twórczą, amatorską modyfikacją.
Inspiracją do napisania tej książki jest wojna o prawa autorskie, przez którą ludzie
prawomyślni rozumieją nie wojnę przeciwko prawom autorskim prowadzoną przez piratów,
lecz wojnę przeciwko piractwu, które "zagraża przetrwaniu" określonych
ważnych branż amerykańskiego przemysłu. Uważam, że nie powinniśmy prowadzić tej
wojny. Uważam tak nie dlatego, że prawo autorskie jest według mnie nieważne.
Przeciwnie, wierzę w pokój, ponieważ koszty tej wojny przekraczają jakiekolwiek
korzyści, przynajmniej jeśli rozważy się zmiany w obecnym systemie prawa autorskiego,
które mogą zakończyć wojnę, jednocześnie zapewniając artystom i autorom
Lawrence Lessig, z Przedmowy
Spis treści
Część I Kultury
Rozdział pierwszy. Kultury naszej przeszłości
Kultura RW kontra kultura RO
Granice regulacji
Rozdział drugi. Kultury naszej przyszłości
Rozdział trzeci. Kultura RO, rozszerzona
Natura przerobiona
Przerabianie natury
Przekodujmy siebie
Rozdział czwarty. Kultura RW, wskrzeszona
Pisanie poza słowami
Remiksy: tekst
Remiksy: media
Znaczenie remiksu
Stare w nowym
Rozdział piąty. Porównanie kultur
Różnice w wartości i "wartościach"
Różnice w wartości (w USD)
Różnice w wartości ("czy to w ogóle jest dobre?")
Różnice w prawie ("czy to jest dozwolone?")
Lekcje o kulturach
Część II Gospodarki
Rozdział szósty. Dwie gospodarki: gospodarka komercyjna i gospodarka dzielenia się
Gospodarki komercyjne
Trzy sukcesy komercyjnej gospodarki internetu
Trzy klucze do tych trzech sukcesów
Mały Brat
Cechy sukcesu komercyjnego
Gospodarki dzielenia się
Internetowe gospodarki dzielenia się
Przykład wzorcowy: Wikipedia
Nie tylko Wikipedia
Czym dzielą się gospodarki dzielenia się
Rozdział siódmy. Gospodarki hybrydowe
Przykład wzorcowy: wolne oprogramowanie
Nie tylko wolne oprogramowanie
Rozdział ósmy. Lekcje dla gospodarki
Równoległe gospodarki są możliwe
Narzędzia wskazują gospodarkę twórcy
Krzyżówki się rozrastają
Silne motywacje zachęcają do tworzenia hybryd
Poczucie sprawiedliwości będzie częściowo łagodzić hybrydowe relacje między
gospodarkami komercyjnymi i gospodarkami dzielenia się
Określenie "dzierżawa" raczej nie spotka się z uznaniem
Hybrydy mogą pomóc w dekryminalizacji młodzieży
Część III Kształtowanie przyszłości
Rozdział dziewiąty. Zreformujmy prawo
Deregulacja twórczości amatorskiej
Jasny tytuł prawny
Uproszczenie
Dekryminalizacja kopiowania
Dekryminalizacja wymiany plików
Rozdział dziesiąty. Zreformujmy siebie
Uspokójmy samozwańczych nadzorców
Pokażmy dzielenie się
Odkryjmy ponownie granice regulacji
Zakończenie
Podziękowania
Indeks
300 stron, oprawa miękka